به گزارش ایرنا سید جلال الدین صادقی روز سه شنبه در نشست خبری در خصوص « طرح ملی نوین توسعه مشاعل خانگی» که با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: این مشاغل شامل بسته بندی محصول زرشک، تراش سنگ های زینتی، تولید جواهرات نیمه قیمتی، تولید گل مصنوعی، تعمیر دوربین های مدار بسته، مصنوعات چوبی و سوزن دوزی و .... است.
وی اظهار داشت: شغل مزیت دار به شغلی پایدار و درآمد زا که امکان بازاریابی و تطبیق با تکنولوژی نوین دارد، گفته می شود.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: قرارداد طرح ملی نوین توسعه مشاغل خانگی،مهر ماه سال 1396 بین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی با هدف ارائه الگوی جدید برای اشتغال زایی در حوزه مشاغل خانگی در کشور منعقد شد.
صادقی اظهار داشت: طرح توسعه مشاغل خانگی در هشت استان کشور به شکل پایلوت شروع شده و خراسان جنوبی هم یکی از این استان هاست ، ناظر طرح در استان ها اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مجری طرح جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر در امر اجرای الگوی جدید است.
وی گفت: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و با الگوبرداری از کشورهایی مثل سوئیس، ایتالیا و چین که بیشتر در حوزه بنگاه های کوچک ومتوسط کار کردند در شرایط کنونی کشور که دچار شیطنت های ایالات متحده آمریکا شده ایم فرصت مناسبی برای استفاده از مشاغل خانگی است.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: این طرح همگام با شعار سال در خصوص حمایت از کالای ایرانی است.
وی اظهار داشت: طرح ملی نوین توسعه مشاغل خانگی در سه فاز پیش بینی شده و فاز اول که استخراج مشاغل مزیت دار استان بوده انجام شده است.
صادقی گفت: در گذشته مشاغل خانگی به بازار وصل نبوده و به شغل پایدار تبدیل نمی شدند در الگوی نوین در فاز نخست مشاغل مزیت دار مشخص می شوند.
وی اظهار داشت: در این طرح برای ارائه تسهیلات به افراد کار گزینشگری انجام می شود که شامل استعداد سنجی و ارزیابی توانمندی است.
وی ادامه داد: مشاغل خانگی نیاز به سرمایه گذاری زیاد نداشته و در خانه انجام می شود و راه اندازی آن آسان است.
صادقی گفت: سال 1390 بحث الگوی مشاغل خانگی به اجرا درآمد که تاکنون 350 کد رشته مشاغل خانگی در کشور داریم و افراد متقاضی با توجه به مهارت های شخصی وآموزش ها وارد شغل خاص می شوند و این اقدامی قائم به فرد و به روش آزمون و خطاست.
وی یادآور شد: در پایان اجرای طرح ملی نوین توسعه مشاغل خانگی، تجربیات و مهارت های کسب شده منجر به نتیجه موثر شده و یا به نتیجه مناسب نمی رسد که هدف ما آسیب شناسی است.
وی اضافه کرد: در فاز دوم آموزش های لازم توسط جهاد دانشگاهی به متقاضی داده شده و فاز سوم موضوع اتصال بازار است.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در فاز اتصال به بازار در 2 حوزه فیزیکی و فضای مجازی ورود کردیم و با تعدادی از برند های ملی قرارداد هایی منعقد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: مشاغل خانگی از کارهای در دست اقدام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است و این مشاغل به شکل کارمزدی،مستقل و به شکل تعاونی ومشارکت با بنگاه های بالا دستی انجام می شود.
عباس رکنی افزود: در این استان در بعضی جاها شبکه خرید و فروش مشکل داشته و محصول تولید کننده ممکن است به فروش نرسد.
وی با اشاره به اینکه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به دنبال رفع چالش های پیش روی مشاغل خانگی است ادامه داد: هدف از این طرح استفاده از مزیت های مشاغل خانگی و تقویت و آموزش آن است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق، افزایش حضور پایدار کسب و کارهای خانگی در بازارهای محلی، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی و اتصال صاحبان کسب و کارهای خانگی به بازار های هدف از مهم ترین دستاورد های این طرح است.
رکنی گفت: از سال 1390 که طرح قانون مشاغل خانگی در استان اجرا شد 25 هزار و 741 نفر از دستگاه های مختلف مجوز دریافت، 426 پشتیبان حقیقی و 24 نفر پشتیبان حقوقی زیر پوشش مشاغل خانگی قرار گرفته اند.
وی افزود: در سالجاری هم 266 نفر مستقل، 34 نفر پشتیبان و 291 نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: در این ارتباط از سال قبل تاکنون هزار و 155 نفر به بانک های صادرات و ملی معرفی شدند و 76 طرح 9 میلیارد و 973 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: برای 2 هزار و 320 نفر از ناحیه طرح های یاد شده اشتغال ایجاد شده است.
بیان کرد: اشتغال حوزه گسترده است و مشاغل خانگی مزیت های زیادی دارد و سرمایه بری آن کم است و در خانه قابل انجام است.
7559* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.