علیرضا خندان رو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 84 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این میزان در سال گذشته 79.6 میلیمتر بوده است.
وی بیان کرد: امسال شاهد افزایش پنج درصدی بارندگی ها در خراسان جنوبی بوده ایم اما نسبت به بلندمدت 24 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در بررسی دوره 10 ساله، پنج درصد استان متاثر از خشکسالی متوسط، 79 درصد شدید و 16 درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.
وی با بیان اینکه هر 11 شهرستان استان درگیر خشکسالی های متوسط تا شدید هستند افزود: بشرویه با 48 درصد خشکسالی شدید و 52 درصد بسیار شدید، بیشترین میزان خشکسالی را در خراسان جنوبی دارد.
خندان رو اظهار داشت: شهرستان درمیان 100 درصد، بیرجند 99 درصد، قاین 99 درصد، سرایان 96 درصد، خوسف 94 درصد، فردوس 92 درصد، زیرکوه 92 درصد، نهبندان 83 درصد، طبس 68 درصد و شهرستان سربیشه با 58 درصد درگیر خشکسالی شدید هستند.
وی با بیان اینکه خشکسالی در خراسان جنوبی همچنان ادامه دارد تصریح کرد: وضعیت منابع آبی استان بحرانی است و مردم چاره ای جز صرفه جویی منابع آب ندارند.
وی گفت: مردم بیشترین نقش را در صرفه جویی دارند و کشاورزان هم در نظر داشته باشند که محصولات پر آب بر و کم محصول توجیهی برای کاشت در استان ندارد و باید به سمت محصولات کم آب بر و پر محصول بروند.
میانگین بارندگی استان مرزی خراسان جنوبی در دوره بلندمدت 111 میلیمتر بوده است.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است که کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی این منطقه را با مشکلاتی از جمله افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و مهاجرت مواجه کرده است.
انتقال آب به این استان یکی از گزینه های جدی مقابله با بحران کم آبی و از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.