به گزارش ایرنا محمد اصغرزاده روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این وضعیت موجب رونق صادرات استان به کشور افغانستان شده است و در زمینه خوراک طیور سال گذشته 42 میلیون و 838 هزار کیلوگرم صادر شد.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه میلیون و 750 هزار کیلوگرم خوراک به ارزش سه میلیون و 810 هزار دلار صادر و 25 هزار کیلوگرم مرغ زنده به ارزش 37 هزار و 500 دلار به افغانستان صادر شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 2 میلیون قطعه جوجه یکروزه صادر شد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 496 هزار قطعه جوجه به افغانستان صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی بیان کرد: سال 96 برای تامین سلامت انسانی و حفظ سرمایه های دامی استان به کشتار 72 هزار و 413 راس دام در کشتارگاه ها نظارت و 12 هزار و 698 کیلوگرم گوشت به دلیل نداشتن شرایط بهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.
وی از 28 هزار و 674 مورد نظارت بر مراکز فروش فرآوردهای دامی استان خبر داد و گفت: در این بازرسی ها 123 هزار و 228 کیلوگرم فرآورده ضبط شد و پس از 101 نمونه برداری انجام شده 35 تن فرآورده معدوم و 45 مورد پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
اصغرزاده اظهار کرد: در زمینه قاچاق دام یا حمل غیر مجاز هم 127 پرونده در سال 96 تشکیل شد و از ابتدای سال 97 تاکنون 14 پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.
وی گفت: از پرونده های صادر شده یک نفر به علت جعل پروانه بهداشتی به هفت ماه و یک نفر به علت کشتار غیر مجاز به 6 ماه حبس محکوم شد.

** تزریق بیش از چهار میلیون نوبت سر واکسن دامی
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون چهار میلیون و 575 هزار و 528 نوبت سر واکسن دامی در خراسان جنوبی تزریق شده است تصریح کرد: همه واکسن های مورد استفاده رایگان انجام شده است.
وی گفت: در طرحی که از 26 فروردین ماه امسال شروع شد دام های استان نسبت به تب برفکی واکسینه خواهند شد.
وی اظهار کرد: شناسایی انگل های داخلی و خارجی بدن دام ها به صورت تصادفی و پایش بیماری تب مالت از برنامه های محوری سال 97 است و توزیع سم رایگان و سم پاشی بدن و جایگاه دام از طریق شبکه های دامپزشکی انجام می شود.
اصغرزاده بهره برداری از آزمایشگاه کشت سلولی و شبکه دامپزشکی بیرجند را از مهمترین برنامه های پیش رو در 2 ماه آینده ذکر کرد و افزود: تکمیل و تجهیز آزمایشگاه شرق کشور هم جزو نیازمندی های استان است که امیدواریم با همت استانداری و سازمان دامپزشکی روند تکمیلی آن به زودی آغاز شود.
وی با بیان اینکه در حوزه طیور فعالیت گسترده ای داریم گفت: چرخه هزار میلیاردی طیور استان چرخه ای بسیار کامل است که امیدواریم بتوانیم با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه شتر و شترمرغ هم گام های خوبی برداریم.
وی بیان کرد: سال گذشته 32 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که رشد 37 درصدی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در حوزه طیور طرح مراقبت های فعال و نمونه گیری تصادفی از مرغداری ها را در دستور کار قرار دادیم و در خصوص مرغ بدون آنتی بیوتیک هم اکنون 30 واحد با ظرفیت 724 هزار قطعه فعال هستند.

**مردم از گوشت پیش سرد استفاده کنند
وی با هشدار درباره فرارسیدن فصل زاد و ولد کنه ها تاکید کرد: دامداران توصیه های دامپزشکی را رعایت و مردم هم از گوشت بهداشتی و پیش سرد شده استفاده کنند.
وی از مردم خواست دام های خود را در کشتارگاه ها ذبح کنند زیرا علاوه ناظران بهداشتی ناظران شرعی هم به کشتار نظارت می کنند.
اصغرزاده افزود: هم اکنون هشت ناظر ذبح شرعی به صورت دایم و هفت ناظر به صورت سیار در کشتارگاه های استان فعالیت می کنند.
وی از نظارت بیش از پیش دامپزشکی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: 35 اکیپ ثابت و سیار در قالب 80 پرسنل در این مدت فعالیت خواهند کرد.
خراسان جنوبی دارای یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک، 35 هزار راس گاو و گوساله و 26 هزار نفر شتر است.
به گزارش ایرنا این استان دارای 700 مرغداری گوشتی و تخم گذار است که در حال حاضر 220 واحد فعال هستند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.