به گزارش ایرنا شاهپور علایی مقدم روز جمعه در نشست جمع بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: یکی از سیاست های امور عشایری این است که به عشایر کمک فوری کند و بیشتر توجه ما در کوتاه مدت است.
وی بیان کرد: این رقم برای آبرسانی سیار، خرید و تجیهز آبرسانی، تکمیل پروژه های زودبازده، اختصاص یارانه برای علوفه، بیمه اجتماعی و بیمه دام در نظر گرفته شد که بیمه ها از ضروریات عشایر است در غیر اینصورت با مشکل مواجه می شویم.
قائم مقام سازمان امور عشایری گفت: روزانه هفت میلیون و 200 هزار لیتر آب به خارج روستا و شهر (حوزه عشایری) آبرسانی می شود که این موضوع مورد توجه واقع شود.
وی با بیان اینکه عشایر و دام آنها در تهدید هستند افزود: وضعیت آب آشامیدنی همچنین آب شرب دام در مناطق مختلف بسیار اسفناک است و باید هرچه زودتر فکری به حال آنها بشود.
علایی مقدم بیان کرد: در بحث مجلس، اجرایی شدن ماده 27 قانون برنامه ششم، ارتقای سالانه پنج درصد برنامه های عشایر باید محقق شود و در برنامه پنجم یکبار اما برنامه ششم 17 بار از عشایر نام برده شده و ایراد کار این است که این قانون باید منابع اعتباری داشته باشد.
وی گفت: براساس توافقی که در شورای عالی عشایر داشتیم قرار بود 10 دستگاه ماشین آلات آبرسانی به عشایر استان مرزی خراسان جنوبی تامین شود که دستگاه ها آماده شده و به زودی تحویل استان می شود.
وی اظهار کرد: در بازدیدی که از منطقه عشایری درمیان داشتیم قول دادیم انتقال آب به این منطقه را انجام دهیم.
قائم مقام سازمان امور عشایری افزود: بیشترین اثر آنی خشکسالی در جامعه عشایری است زیرا عشایر وابسته به مرتع هستند و اگر علوفه نداشته باشند نه تنها نتوانستیم اشتغال اضافه ایجاد کنیم که از زندگی آنها صیانت نکرده ایم و خراسان جنوبی نیز از این قضییه مستثنی نیست.
وی بیان کرد: سال زراعی جاری در کشور 44 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم که به ازای هر میلیمتر یک هکتار علوفه مراتع کم می شود.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه باید 100 هزار خانوار عشایر کشور از طریق پنل های خورشیدی و انرژی های نو از نعمت برق بهره مند شوند و اکنون سازمان استاندارد جلوی توزیع پنل های خورشیدی را گرفته در حالیکه 85 درصد هزینه این پنل ها بلاعوض و مابقی را عشایر پرداخت می کنند.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی از چالش های این استان است و تغییر الگوی کشت و بهبود روش های آبیاری از الزامات و روش های مقابله موثر با این چالش به شمار می رود که نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.
13 درصد جمعیت 768 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند. خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.