' سید‌ناصر موسوی ‌لارگانی' روز چهارشنبه درباره نشست شب گذشته نمایندگان استان اصفهان با وزیر نیرو بیان کرد: در این جلسه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مشکلات آب اصفهان در بخش‌ های آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی را که به دلیل کمبود در حال تبدیل به یک چالش در استان است را مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز نمایندگان استان اصفهان برای حل مشکلات آب استان با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر سابق نیرو جلساتی را برگزار کردند، افزود: نشست شب گذشته با وزیر نیرو نیز در راستای جلسات قبلی بود و پیشنهاد شد کارگروه ملی احیای زاینده رود تشکیل و مشکلات آب شرب و کشاورزی استان اصفهان در این کارگروه ملی بررسی شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به اینکه وزیر نیرو با این پیشنهاد موافقت کرد و مورد اجماع قرار گرفت، اضافه کرد: همچنین در این جلسه موضوع پروژه مهم تونل سد سوم کوهرنگ که در حال حاضر عملیات ساخت آن به دلایلی متوقف شده است مطرح شد و در این زمینه وزیر نیرو قول داد که این طرح با مشارکت بخش خصوصی تا 2 سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.
موسوی‌ لارگانی اضافه کرد: چنانچه روند ساخت سد سوم کوهرنگ با بودجه ‌های قطره ‌چکانی دولت بخواهد ادامه یابد ساخت آن سالها ادامه می یابد بنابراین فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش خصوصی برای اجرای این طرح مورد استقبال نمایندگان استان قرار گرفت.

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ و با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
برای این طرح، همچنین سد کوهرنگ با 130 متر ارتفاع از کف و طول تاج 250 متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی با حدود 385 میلیون مترمکعب گنجایش طراحی شده که قادر است حدود 280 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.
بدلیل آماده نبودن سد کوهرنگ 3، تونل کوهرنگ 3در حد۵۰ تا۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال منتقل می کند، در حالیکه تخصیص آب کامل این طرح حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است، بنابراین احداث سد که به دلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه شده، بسیار اهمیت دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، آخرین اعتبار این طرح در سال ۹۲ معادل ۱۴ میلیارد تومان بود اما با پیگیری آب منطقه ای، وزارت نیرو و استانداری اصفهان، میزان اعتبارات آن پنج برابر شد و به ۷۰ میلیارد تومان رسید، اما نیمی از آن معادل 35 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.
موسوی لارگانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای حل بحران آب در استان‌های مختلف برنامه‌ دارد، گفت: این برنامه‌ها در جلسات شورای عالی آب و در جلساتی با حضور رئیس جمهور پیگیری و مطرح شده است که امیدواریم با اجرای این برنامه ها مشکلات آب در استان ‌هایی که با خشکسالی و چالش کمبود آب مواجه هستند حل و فصل شود.
اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که امسال با پدیده خشکسالی روبروست، شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، به گونه ای که 64 درصد ازمساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.