به گزارش ایرنا نظر افضلی روز شنبه در همایش توسعه و فرصت های سرمایه گذاری نهبندان در این شهرستان اظهار کرد: باید با رفع موانع فرآروی سرمایه گذاری، مشوق هایی به خصوص در زمینه مالیات برای سرمایه گذار در نظر گرفت.
وی با اشاره به گذشت 16 سال از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان گفت: در مقایسه شاخص های این شهرستان با استان می بینیم که از آن زمان، علیرغم تدوین سند توسعه نهبندان، اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

* نهبندان با دارا بودن میلیاردها ثروت اما فقیر است
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری از مفید بودن همایش توسعه نهبندان گفت: کارگروه ویژه ای در قالب ستاد توسعه نهبندان در این همایش شکل گیرد تا زمینه توسعه منطقه فراهم شود.
وی با بیان اینکه محصول خرما در دهسلم و بندان ظرفیت خوبی است که باید به آن توجه کرد گفت: 70 درصد مردم این منطقه هنوز از طریق دامپروری و کشاورزی گذران زندگی می کنند، اما این شغل پایدار نیست، چون 15 سال خشکسالی را در این منطقه پشت سر گذاشتیم و میزان بارندگی در این منطقه اخیرا کاهش داشته است.
افضلی اظهار کرد: نهبندان با وجود معادن غنی از جمله سنگ های گرانیت، روی میلیاردها ثروت قرار دارد اما بسیاری از جوانان منطقه بیکار هستند و مردم در رنج و سختی زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه علاوه بر آفتاب و خورشید حتی از زهر مار و عقرب هم می توان درآمدزایی کرد ادامه داد: نهبندان در حوزه شتر این منطقه ظرفیت خوبی دارد که باید روی آن سرمایه گذاری شود.
وی دیگر ظرفیت نهبندان را سرمایه انسانی از دانست و افزود: فرزندان برومند نهبندان با همدلی و کمک مدیران مسئول می توانند فرصت های سرمایه گذاری این منطقه را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند.

** با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال شود
امام جمعه نهبندان نیز در این همایش با بیان اینکه بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به این شهرستان شاهد تغییر و تحولاتی در بحث توسعه این منطقه بوده ایم، گفت: اقدامات انجام گرفته کافی نیست و باید برنامه ریزی بهتری در این خصوص صورت گیرد.
وی از بی مهری به سرمایه گذاران انتقاد و تاکید کرد: باید با آغوش باز از سرمایه گذاران در این شهرستان استقبال شود.
حجت الاسلام خزاعی ضمن اشاره به سخن یکی از مسئولان مبنی بر اینکه اگر سرمایه گذاری وارد استان می شود باید همانند کسی که از مکه و مدینه می آید از او استقبال شود یادآور شد: این سخن نشان از اهمیت توجه به سرمایه گذاری و اصل سرمایه گذاری در استان است.
وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات استان مربوط به نهبندان است افزود: بیکاری، آبرسانی به بیش از ۱۰۰ روستا با تانکر، بسته شدن بازارچه دوکوهانه این شهرستان از مشکلات بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
خزاعی، ضمن امیدواری از مثمر ثمر بودن همایش توسعه نهبندان گفت: رمز موفقیت در این شهرستان، سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم نوروزی سال گذشته است که فرمودند «هر جا مدیریت انقلابی باشد امور پیش می رود و هر جا که مدیریت انقلاب نباشد راه به جایی نخواهیم برد».
وی با اشاره به اینکه مردم نهبندان فقیرانی روی گنج هستند، بیان کرد: این شهرستان می تواند به عنوان یک قطب بزرگ برای فعالیت سرمایه‌ گذاران در نظرگرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: شغل عمده مردم نهبندان کشاورزی و دامپروری بوده که در جریان خشکسالی های ۱۹ساله و همچنین فقدان بارندگی دستخوش تغییراتی شده است.
وی با ابراز تاسف از مشکلات اقتصادی که گریبانگیر مردم شده است گفت: باید متاسف بود که این مشکلات موجب شده، در نخستین ساعات واریز یارانه ها، بیش از ۱۰۰نفر جلوی خودپردازها صف بکشند.
همایش یکروزه «توسعه و فرصت های سرمایه گذاری نهبندان» به همت استانداری خراسان جنوبی، سازمان سرمایه گذاری، کمک های اقتصادی و فنی ایران، سازمان همیاری شهرداری های استان، شورای شهر و سایر دستگاه های اجرایی در این شهرستان برگزار شد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
ع.ب* 7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.