شاید به قول خودمان دنیا پیشرفت کرده و باید به روز بود، آب استخر خانه باید هر روز عوض شود و فواره روان حیاط هم برای کلاسش که شده باید 24 ساعت خواب و روزگار رو از همسایه بگیرد.
آخر چه کلاسی، نابود کردن منابع و خشکاندن زمین هم کلاس داره؟!
بدتر از همه اینها ضعف مدیریتی چندین و چندین ساله مدیریت منابع آب در زمینه کشاورزی است؛ صدور مجوز چاه کشاورزی مگر نقل و نبات است که در منطقه بی آبی مثل خراسان جنوبی که بیشتر مناطقش ممنوعه است، به این و آن تعارف کنیم.
حالا کاری که نباید می شد، شده... چرا پس کشاورزی رو به نحو احسن مدیریت نمی کنیم، چرا وقتی برای تولید فقط یک کیلوگرم هندوانه 286 لیتر آب مصرف می شود باید هندوانه کاشت؟
مگر ما هم نمی توانیم از این همه آبی که انگار شرطی شدیم برای کلاسش هم که شده درخت رو تا یقه خفه کنیم، استفاده بهینه کنیم.
چرا وقتی می توانیم با ساخت گلخانه، چندین برابر برداشت کنیم و فقط با همین میزان آبی که مصرف می شود به قطب محصولات گلخانه ای کشور که چه عرض کنم حتی خاورمیانه تبدیل شویم، پس چرا...؟
جالبه که آن وقت از بیکاری و اشتغال جوان ها گله مندیم و پشت تریبون های متفاوت از سرانه اشتغال و مهاجرت بی رویه جوانان از روستا به شهر، حرف می زنیم.
آیا وقت آن نرسیده که شعارها رو کنار بگذاریم و با کمک مردم و مسئولان در کنار هم و با همکاری دوجانبه مشکل بیکاری استان را با همین منابعی که داریم، حل کنیم و از طرفی جلوی چلاندن زمین رو بگیریم.
شکاف های به ظاهر خارق العاده ولی عمیق ناشی از فرونشست زمین در دشت های سرایان، فردوس، قاین و زیرکوه، ثانیه به ثانیه در حال پیشرفت است و همین پدیده زیبای پشت قاب دوربین که گاهی سوژه سلفی گرفتن می شود، فردا قرار است با ورود به شهرها زیرساخت ها را نابود کند.
بیاییم همه با هم قدر زمین و منابع خدادادی را بدانیم و از آنها به طور صحیح بهره برداری کنیم.
چلاندن در ادبیات عامه به معنای فشردن و فشاردن و فشار دادن چیزی است که آب آن خشکانیده شود.
**خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.