به گزارش ایرنا جواد غریبی روز دوشنبه در نشست کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان جنوبی در استانداری افزود: با سیاست های یک بام و دو هوا نمی‌ توان مشکل دامداران استان را حل کرد چرا که این استان بدترین شرایط خشکسالی نسبت به سایر استان ها را داراست.
وی گفت: عرضه نهاده های دامی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام در قیمت نهاده ها در بازار بسیار تأثیرگذار است لذا این شرکت باید از دامداران حمایت کند نه از دلالان.
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: از سال گذشته با لحاظ کردن تورم نقطه ای به طور متوسط 35 تا 40 درصد قیمت نهاده های دامی افزایش یافته این در حالیست که قیمت شیر حتی 10 درصد هم افزایش نیافته است.
وی افزود: قیمت شیر سال 92 توسط کمیسیون تنظیم بازار کشور به ازای هر کیلوگرم یکهزار و 440 تومان مصوب شد که براساس قیمت نهاده های دامی در آن زمان بوده است اما بعد از گذشت چهار سال حتی زیر این قیمت و با هر کیلوگرم یکهزار و 150 تومان تا یکهزار و 200 تومان خریداری می شود.
غریبی گفت: با توجه به افزایش حدود 80 درصدی قیمت جو در حال حاضر نسبت به سال 92 اما قیمت شیر نسبت به آن زمان هیچ تغییری نکرده است و برای حل بخشی از مشکلات دامداران باید از خروج علوفه تولیدی استان جلوگیری شود تا به مصرف دام ‌های استان برسد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر یونجه از استان به سایر استان ها ارسال می شود و ما باید از استان های دیگر با قیمت بالاتر خریداری کنیم که مشکلات زیادی از لحاظ هزینه ای برای ما ایجاد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان خراسان جنوبی گفت: دامداران این استان به عنوان سومین استان پهناور کشور همچنین به نسبت پراکندگی، وسعت و شدت خشکسالی دیگر توان ادامه دادن ندارند و افزایش قیمت نهاده ها و در مقابل آن پایین بودن قیمت محصولاتی دامی به ویژه شیر توان آنها را کم کرده است.
وی درباره سبوس آرد استان گفت: سال 93 مصوب شد کارخانه های آرد می ‌توانند 50 درصد استحصال آرد خود را با قیمت بازار به فروش برسانند.
وی افزود: در حال حاضر میزان سبوس استحصالی استان 900 تا یکهزار تن برآورد شده که فقط 500 تن به مصرف دامداری‌ های استان می‌ رسد لذا از کارخانه های آرد تقاضا می‌ شود با قیمت بازار سبوس تولید شده را با نظارت جهاد کشاورزی به اتحادیه دامداران تحویل داده تا به صورت متعادل بین دامداری ‌ها توزیع و از این طریق دست دلالان کوتاه شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه واردات دام زنده از کشورهای همسایه ضرر زیادی را به دامداران استان وارد کرده است گفت: اگر دولت قصد کمک به دامداران استان را دارد باید جلوی واردات دام را بگیرد.
وی با بیان اینکه برخی مجموعه ‌ها سبب بروز ناعدالتی در توزیع نهاده دامی می شوند افزود: این عامل باعث شده عده ‌ای از دامداران برای تهیه نهاده های دامی خود با مشکل مواجه شده از طرفی عده‌ای به دلیل زیاد بودن این نهاده ها از مصرف دام ‌هایشان آن را به خارج استان صادر می کنند که باید با افراد برخورد جدی شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 85 درصد جمعیت دام استان را دامداران روستایی و 15 درصد متعلق به عشایر است که باید در توزیع نهاده های دامی درصد جمعیت دامی در زیربخش‌ ها رعایت شود.
غریبی ظرفیت کارخانه های فرآوری شیر استان را روزانه 250 تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که توانایی جذب این کارخانه ها فقط 120 تن است و مابقی شیر به خارج استان ارسال می شود.
وی بیان کرد: بازنگری در وضعیت کارخانه های شیر بر عهده دولت است تا با حمایت از آنها بتوان کارخانه ها و ظرفیت واقعی آنها را احیا کرد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.