به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز یکشنبه در نخستین نشست خبری این سازمان در سال 1397 افزود: سال های گذشته در حوزه آب و خاک صرفه‌جویی و مدیریت مصرف وجود داشت اما در تولید، ذخیره و تعذیه بسترهای آب از نظر اعتباری دچار مشکل بودیم که امسال با تدبیر دولت و حمایت مجلس اعتبارات خوبی در این زمینه اختصاص یافت.
وی بیان کرد: سال گذشته 80 میلیون مترمکعب آب در سازه ‌های آبخیزداری از روان آب‌های استان ذخیره سازی شد و باید به این یقین رسید که تلاش در این حوزه جان استان را جلا می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال جدید با عنوان حمایت از کالای داخلی گفت: می‌ توان ادعا کرد در بخش کشاورزی 100 درصد تولیدات آن داخلی است.
وی بیابان ‌زدایی، موضوع ریزگردها و افزایش نفوذپذیری آب در زمین را از اولویت های جهاد کشاورزی در سال جاری اعلام و اظهار کرد: امسال تلاش داریم واگذاری حق بهره ‌برداری مراتع به اولویت افرادی که پروانه چرا دارند، صورت گیرد تا شاهد احیای مراتع باشیم.
ولی پور مطلق گفت: این استان از نظر اجرای طرح‌ های آبخیزداری و سازه‌ های بیابان ‌زدایی جزو پنج استان برتر کشور است لذا با تمام توان تلاش می‌ کنیم کشاورزان با مشکلی مواجه نشوند.
وی در این نشست خبری به موفقیت آمیز بودن طرح تنظیم بازار در استان اشاره کرد و افزود: کنترل قیمت ارزاق پرمصرف مردم فقط بر عهده یک نهاد نیست و در این زمینه همه باید همفکری و مشارکت داشته باشند.
وی توزیع مناسب میوه در ایام عید با قیمت کارشناسی شده را یکی از راه های کنترل قیمت ها عنوان کرد و گفت: امسال از توزیع برنج هندی گرفته تا گوشت قرمز و مرغ منجمد کیفیت کالاها و میزان توزیع رضایت بخش بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: طبیعی است که در ایام نوروز با افزایش تقاضای مردم برای برخی کالاهای موردنیاز، شاهد افزایش قیمت باشیم اما با عرضه به موقع و مناسب این کالاها این افزایش قیمت در استان متعادل بوده است.
وی ادامه داد: با کاهش عرضه کالا، قیمت ها نیز افزایش می یابد و در چنین شرایطی 2 راهکار مدیریت به موقع و تعریف قیمت کالا و واردات کالا برای کاهش قیمت انجام می شود که واردات کالا با توجه به تأکید به اقتصاد مقاومتی در اولویت کار جهاد کشاورزی نیست.
وی گفت: در بخش کشاورزی نمی ‌توان به صورت یک جزیزه منفرد فعالیت‌ های خود را پیش ببریم و در این مسیر نیاز به همکاری دیگر دستگاه ‌ها نیز وجود دارد.
ولی پور مطلق نقش بخش کشاورزی در حوزه اشتغال را پررنگ دانست و افزود: همچنین در حوزه صنایع دستی نقش بانوان روستایی و تشکل‌های بانوان بسیار مهم و بی‌بدیل بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست از اجرای موفقیت آمیز طرح مزرعه های نشائی خبر داد و گفت: با انتقال دیرتر نشاء چغندر قند به مزرعه علاوه بر کاهش مدار آبیاری وجین و سم پاشی نیز تا حد زیادی کاهش یافت.
مهدی عصمتی پور عملکرد بسیار خوب این روش را دلیلی برای اختصاص اعتبارات ویژه به این طرح از کاشت تولیدات گیاهی عنوان کرد و افزود: امسال نیز بابت هر هکتار مزرعه نشائی دولت مبلغ سه میلیون تومان یارانه پرداخت می کند.
به گفته وی قرار است امسال سطح زیر کشت این نوع به 10 هزار هکتار برسد.
معاون مدیریت امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی نیز از توزیع 315 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی به صورت یارانه ای و مشارکتی در استان خبر داد و گفت: همچنین امسال 30 تن خوراک بچه ماهی نیز در سطح استان توزیع خواهد شد.
صحرانورد افزود: سال گذشته حدود 65 درصد اعتبارات مدیریت امور شیلات و آبزیان استان نسبت به سال 95 افزایش داشت.
وی اعتبارات کنونی مدیریت امور شیلات و آبزیان استان را 494 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیشترین توزیع بچه ماهی گرمابی در شهرستان‌ های قاین و نهبندان صورت گرفته است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.