علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاشت نهال در عرصه های بیابانی استان از ابتدای دیماه آغاز شده که پیش بینی می شود تا پایان امسال در این اراضی 920 هزار اصله نهال کاشت شود.
وی با بیان اینکه عملیات نهال کاری در استان با هدف بیابان زدایی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و رسیدن به توسعه پایدار انجام می شود، گفت: نهال کاری درهر نقطه ای که انجام می شود نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و آبیاری نهال های کاشته شده به صورت مستمر ادامه دارد.
وی اضافه کرد: در این عملیات از کاشت گونه های که کمتر نیاز به آبیاری و نگهداری دارند از جمله تاغ و آتریپلکس استفاده می شود.
به گفته وی سرعت باد، نبود وجود مانع در مسیر جهت باد و بافت خاک از جمله عوامل موثر بر فرسایش بادی هستند، لذا ایجاد پوشش گیاهی یکی از بهترین، مطمئن ترین، بادوام ترین و اقتصادی ترین روش های مبارزه در زمینه مهار فرسایش بادی است.
نصرآبادی عنوان کرد: ایجاد پوشش گیاهی در کانون های بحرانی فرسایش بادی با توجه به نقش حفاظتی سبب کاهش آثار فرسایش بادی و در نتیجه کاهش مشکلات متعدد از جمله طوفان های گرد وغبار و ریزگردها می شود.
خراسان جنوبی 151 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که 81 درصد از عرصه های منابع طبیعی خراسان جنوبی، بیابانی است که این رقم نیم درصد بیابان های جهان را شامل می شود.
2.5 میلیون هکتار بیابان در منطقه وجود دارد و پنج میلیون هکتار نیز در معرض تهدید فرسایش بادی و یک میلیون و 900 هزار هکتار هم تحت تاثیر این پدیده است.
بیابان 23 درصد، عرصه های در معرض تهدید فرسایش بادی 53 درصد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی 53 درصد وسعت عرصه های منابع طبیعی استان را تشکیل می دهد.
از شش میلیون و 300 هزار هکتار مراتع استان پنج میلیون و 500 هزار هکتار مراتع فقیر است و کانون های بحرانی هم 880 هزار هکتار وسعت دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.