به گزارش ایرنا رضا نصرآبادی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این مراتع که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره برداران عرصه های مرتعی احیا و اصلاح شده، برای بهره برداری و تعلیف دام مرتعداران استان با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی گفت: حدود 300 هزار واحد دامی متعلق به 6 هزار و 250 خانوار مرتع دار و دامدار روستایی و عشایری در 110 منطقه استان به مدت 57 روز از این مراتع بهره برداری خواهند کرد و ظی این مدت بهره برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه های موقت صادره هستند.
وی متوسط تولید علوفه قابل برداشت در عرصه های احیا شده سنوات قبل را معادل 62 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم علوفه مرتعی براساس نامه کتبی سازمان 5 هزار و 950 ریال معادل 70 درصد قیمت جو است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: با احیای عرصه های مذکور علاوه بر حفاظت خاک، اهداف مربوط به اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق می شود.
وی ادامه داد: این امر سبب افزایش تولید علوفه خشک و علوفه قابل برداشت به میزان 27.3 هزار تن به ارزش ریالی 162.3 میلیارد ریال، همچنین منجر به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد بهره برداران مرتعی استان می شود.
به گزارش ایرنا نصرآبادی گفت: مراتع به عنوان یک منبع مهم اکولوژیکی در برنامه ریزی های مربوط به توسعه پایدار، ضمن تامین نیازهای نسل حاضر، منبعی برای نسل های آینده نیز به شمار می آید.
وی بیان کرد: عرصه مراتع به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی محسوب می شوند که تامین معیشت جمعیت کشاوزان و دامداران به آن وابسته است.
وی با بیان اینکه رشد بی رویه جمعیت در دهه های اخیر سبب افزایش فشار بر منابع طبیعی استان شده است گفت: این مسایل عرصه مراتع را دچار آسیب و تخریب کرده است.
وی ادامه داد: فشار مضاعف بر مراتع سبب به هم خورد تعادل شده و تغییر در اکوسیستم های مرتعی در نتیجه چرای دام اجتناب ناپذیر است که این تغییرات ممکن است فقط منجر به کاهش پوشش گیاهی در نتیجه بهره برداری شود یا اینکه درصد ترکیب گونه های گیاهی مرتع را در دراز مدت دگرگون کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: برای رسیدن به تعادل بین دام و ظرفت تولید مراتع بایستی مجموعه برنامه های اصلاحی، احیایی و مدیریتی اجرا کرد که یکی از این برنامه های اجرایی در راستای بهبود و اصلاح مراتع استانی و همچنین طرح مدیریت پایدار ملی، اجرای برنامه مدیریت چرا و اعمال قرق های اصلاحی و احیایی در سطح مراتع است.
وی گفت: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره برداری پایدار، مهمترین هدفی است که در اصلاح، احیا و مدیریت مرتع دنبال می شود.
وی ادامه داد: افزایش میزان پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه مراتع، تولیدات دامی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و جابجایی خاک، تولید بیشتر آب در مراتع و بهبود شاخص های اساسی پایداری اکولوژیکی می شود.
مساحت کل استان 15 میلیون و 79 هزار و 717 هکتار است که مساحت عرصه های منابع طبیعی 14 میلیون و 573 هزار و 87 هکتار است.
همچنین مساحت مراتع استان معادل هشت میلیون و 485 هزار و 74 هکتار است که از این میزان، 6 هزار و 278 هکتار مراتع متراکم، 939 هزار و 666 هکتار مراتع متوسط و نیمه متراکم، هفت میلیون و 539 هزار و 130 هکتار مراتع فقیر و کم تراکم با اقلیم بیابانی، یک میلیون و 552 هزار و 91 هکتار جنگل های طبیعی، دست کاشت و بیشه زار دارای بهره بردار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجموع عرصه های دارای بهره بردار مرتعی و غیرمرتعی استان را 10 میلیون و 37 هزار و 165 هکتار عنوان کرد.
نصرآبادی افزود: عرصه های منابع طبیعی دارای بهره بردار استان اعم از مراتع، جنگل ها و تاغزارهای دست کاشت و بیشه زار و درخچه زارها در شرایط نرمال بارندگی دارای توان تولیدی برابر 771 هزار تن علوفه خشک قابل بهره برداری مجاز و یا 424 هزار تن TDN مجاز است.
وی اضافه کرد: میزان علوفه تولیدی جوابگوی نیاز غذایی جمعیت دامی حدود 1.39 میلیون واحد دامی به مدت 10 ماه از سال خواهد بود و حدود 1.66 میلیون واحد دامی مازاد بر ظرفیت مراتع در استان موجود است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.