به گزارش ایرنا محمد خالدی روز چهارشنبه در آیین گشایش همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور در دانشگاه بیرجند افزود: رویکرد این وزارتخانه حرکت از کشاورزی تولید محور به کسب و کار کشاورزی است و در بحث های اشتغال و سرمایه گذاری تفکیکی وجود ندارد زیرا فضای کسب و کار کشور مناسب نیست و باید به سمت کسب و کار مفید گام برداریم.
وی بر توسعه و ایجاد اشتغال از طریق تامین مالی و سرمایه گذاری در کسب و کارهای کشاورزی با تاکید بر زنجیره های عرضه تاکید کرد و گفت: براساس تجربه کشورهای مختلف همزمان با روند توسعه سهم نسبی کشاورزی از تولید کل و اشتغال طی زمان کاهش می یابد ولی سهم کسب و کارهای کشاورزی در انتقال و تولید روند رو به رشد دارد.
وی اظهار کرد: در حوزه دانشگاه، بخش اجرایی و سایر بخش ها نوع نگاه اساتید حتی دانشجویان به مسئله اشتغال بسیار کمک کننده است و براساس نوع نگاهی که از نظر فرهنگی به اشتغال وجود دارد، اشتغال را معادل به کار دولتی می دانیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمار نشان می دهد در آمریکا سهم کشاورزی یک درصد اما سهم تجارت و کسب و کارهای آن 13 درصد است.
وی ادامه داد: کسب و کارهای وابسته به کشاورزی یکی از سودآورترین بخش ها در کشورهاست که در ایران زیاد به این موضوع پرداخته نشده است.
خالدی بیان کرد: با روند توسعه، سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی کاهش و سهم کسب و کارها افزایش می یابد.
وی به مسائل و چالش های موجود در بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: ضرورت نگاه یکپارچه در سطح کلان و حاکمیتی به بخش کشاورزی، رقابت پذیری در بخش کشاورزی و توجه به کسب و کار کشاورزی به جای کشاورزی از جمله آن است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نبود استاندارد در محصولات کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست و گفت: نتوانسته ایم برای مصرف کنندگان داخلی و خارجی استاندارد مطلوب را فراهم کنیم.
وی افزود: همه خلاءها ناشی از این است که نتوانسته ایم زنجیره ها را در کنار یکدیگر ببینیم و همیشه جزیره ای عمل کرده ایم.
خالدی گفت: کسب و کارها براساس نیاز واقعی جامعه ساماندهی نشده است و بخش های مختلف کار می کنند اما اگر همه بخش ها هم راستا نباشند با مشکلات زیادی مواجه می شویم.
وی عنوان کرد: زنجیره عرضه به این معناست که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا را در کنار یکدیگر داشته باشیم و نگاه تولید محور تنها جواب نمی دهد.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از ضعف های اصلی ما این است که دانشجوها را برای کسب و کار آماده نمی کنیم و انتظار می رود اساتید دانشجوها را به سمت فضای کسب و کار سوق دهند.
وی به 2 برنامه عمده دولت در زمینه ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: برنامه اشتغال فراگیر با اختصاص 20 هزار میلیارد تومان برای بانک های مختلف ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری یک میلیارد و 500 میلیون دلار با سود صفر درصد از محل صندوق توسعه ملی امسال ابلاغ شده است.
نخستین همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت تا فردا ادامه دارد.
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.