محمد بارانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهزیستی مسئول شناسایی متکدیان نیست بلکه مسئولیت این امر مهم بر عهده شهرداری و نیروی انتظامی است.
وی گفت: متکدیان شناسایی شده معتاد و فاقد هویت هستند و امکان نگهداری آنها در مراکز بی سرپرست و بدسرپرست وجود ندارد.
وی بیان کرد: با وجود اینکه جمع آوری و ساماندهی متکدیان وظیفه بهزیستی نیست اما بخاطر اهمیت دادن به این موضوع و احساس مسئولیت، بهزیستی به تنهایی و بدون همراهی سایر دستگاه ها اقدامات لازم را انجام داد.
بارانی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی این متکدیان اظهار کرد: این افراد علاوه بر اینکه از خدمات غیر مستمر بهزیستی بهره مند شدند، همچنین با رایزنی بهزیستی با افراد خیر، به آنها کمک شد.
وی ادامه داد: از آنجا که این نحوه خدمات رسانی را نمی توان همیشه ادامه داد و باید تکلیف آنها مشخص شود که نحوه خدمت گیری به این افراد از چه طریق و دستگاه هایی باشد، شرط اولیه احراز هویت آنهاست.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان یادآور شد: در این زمینه مکاتباتی در این خصوص با دستگاه های نظارتی، انتظامی و اجرایی انجام شد، اما طبق گفته این دستگاه ها، تعیین هویت متکدیان زمان بر است.
بارانی اضافه کرد: بهزیستی این ضرورت را احساس کرد که اقدامات خود را تنها به این مکاتبات خاتمه ندهد، لذا با دادستانی مکاتبه و دستور قضایی را برای ساماندهی و ترک اعتیاد این افراد در بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان بیرجند دریافت کرد و آنها با موفقیت در بخش روانپزشکی کودکان بستری شدند.
وی تاکید کرد: ساماندهی متکدیان به ویژه افراد مجهول الهویه به تنهایی ممکن نیست و هزینه های زیادی را به دنبال دارد لذا باید همه 11 دستگاه مختلف که در زمینه ساماندهی متکدیان نقش دارند در کنار هم فعالیت داشته باشند.
وی افزود: همه مسئولان باید دست به دست هم دهند تا برای این افراد در چارچوب وظایف خود گام برداشته و زمینه ایجاد یک زندگی خوب و سالم را برایشان فراهم کنیم تا مجدد به گذشته بدی که در جامعه داشتند برنگردند.
بارانی گفت: باید با فرهنگ سازی و آموزش، شهروندان را نسبت به عواقب کمک رسانی به متکدیان آگاه کرد، مساله ای که می تواند آسیب های اجتماعی بسیاری را برای شهروندان پدید آورد.
وی اظهار کرد: بهتر است با مشاهده متکدیان، آنها را به مراکز خیریه، نهادها و ادارات مرتبط معرفی کرده تا به صورت سازمانی و برنامه ریزی شده نسبت به آنها مساعدت شود.
شهر نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
و کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.