به گزارش ایرنا، سیدابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند، افزود: مشکل امروز کشور این است که توسعه را همیشه از مرکز شروع کرده ایم اما باید توجه شود که محل توسعه مناطق روستایی است زیرا تولید از روستا آغاز می شود.
وی اظهار کرد: روستا واحدی تولیدی دارای تولیدات متنوع است و باید آن را به مثابه یک چاه نفت برای کشور تلقی کرد.
وی اضافه کرد: بعضی از محصولات روستا را می توان به شکل مستقیم مصرف کرد و بعضی از محصولات باید فرآوری شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: نظام برنامه ریزی کشور باید اصلاح شود، انسان توسعه طلب دور دست ها را می بیند و آینده نگر است، لحظه نگری آفت جامعه است.
رضوی گفت: زمان توسعه وقتی فرا می رسد که آگاهی را به دیگران منتقل کرده و اعتماد دیگران را جلب کنیم.
وی افزود: در بخش وثیقه و تضامین سه بانک عامل کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون مشخص شده است، رئیس شعبه موظف است این دستورالعمل را به درستی مطالعه کند، محل اجرای پروژه و ماشین آلات در این قانون باید بخشی از وثیقه و تضامین باشد و هیچ بانکی حق ندارد ادعا کند که این امر مقبول ما نیست.
وی اظهار کرد: سند مالکیت روستایی در قانون آمده و اگر مسئول مربوطه بگوید این کار را نمی کند یعنی قصد خدمت ندارد و نمی خواهد کاری انجام شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: برای مردم در روستا باید ارزش افزوده ایجاد شود، وزیر کشاورزی گفته بود 60 درصد ارزش افزوده محصولات روستایی به جیب فرد شهری می رود و این با عدالت منافات دارد.
رضوی گفت: بحث فرآوری در محصول کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد، باید به سراغ اقداماتی برویم که ارزش افزوده محصول روستا را بیشتر کند.
وی اظهار کرد: سقف وام هایی که ما برای روستاییان در هر استان ارائه می کنیم 25 میلیارد ریال است که این مبلغ در خراسان جنوبی را تا سقف 50 میلیارد ریال افزایش می دهیم تا سرعت کار بیشتر شود.
رضوی یادآور شد: سهم خراسان جنوبی از اعتبارات قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری معادل سه هزار و 370 میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: پروژه هایی برای جذب اعتبارات تعریف شود که موجب ایجاد شغل پایدار شود.
وی گفت: بانک موظف است بعد از اینکه کمیته فنی استانداری پروژه را به بانک ارسال کرد، ظرف یک ماه نسبت به قبول پروژه به لحاظ توجیه مالی اظهار نظر کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: بعد از مدت یاد شده متقاضی موظف است ظرف سه ماه نسبت به تامین وثیقه و تضمین اقدام کند، پول بدون وثیقه نباید داده شود.
رضوی گفت: بنای ما این است که توان اقتصادی وام گیرنده را افزایش داده و شغل ایجاد کنیم، سرعت عمل باید کنارش دقت باشد.
وی افزود: محل اجرای پروژه ها، روستا و مناطق عشایر نشین باشد و این مسئولیت برعهده مدیر کل امور روستایی استانداری هاست
رضوی اظهار کرد: در روستاهای مرزی پرداخت تسهیلات اشتغال زایی با کارمزد 4 درصد، غیرمرزی 6 درصد و در شهرهای زیر 10 هزار نفر نیز 10 درصد در قالب سرمایه در گردش است.
وی ادامه داد: مدت زمان برگشت تسهیلات سرمایه در گردش اشتغالزایی روستایی 18 ماه است، مدت زمان برای پرداخت وام های روستایی سه سال اول، دوره مشارکت و تنفس بوده و از سال چهارم برگشت اقساط انجام خواهد شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: پایدار بودن شغل و اقتصادی بودن پروژه از موضوعات بسیار مهم در پرداخت تسهیلات و اولویت های پرداخت ما به شرکت های مشارکتی است.
رضوی گفت: برای تعیین قیمت ملک روستایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری پنج کارشناس را به بانک سینا معرفی کرده تا ملک را ارزش گذاری کنند.
وی یادآور شد: اولویت پرداخت وام در روستا با فرد روستایی است و اگر روستا از خود سرمایه گذار نداشت زمینه کار دیگران که راغب به سرمایه گذاری در روستا هستند فراهم شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: به فرموده امام راحل(ره) اشکال و حتی تخطئه یک هدیه الهی است، بنابراین همه مسئولان باید از انتقاد استقبال کنند.
رضوی افزود: توسعه کاری برنامه ای، هدفدار، بدون توقف و عملی جمعی برای بهبود کمی و کیفی مستمر زندگی فرد و جامعه است.
وی یادآور شد: مبنای این تعریف عبادت است و همه هدف خدا از خلقت انسان بندگی انسان است، انسان بیهوده خلق نشده و باید هدف دار باشد، هدف توسعه انسان و عامل آن هم خود انسان است.
وی ادامه داد: ابوذر غفاری یار بزرگ پیامبر(ص) و انسانی کامل و علاقمند به مسئولیت بود و از پیامبر(ص) تقاضای گرفتن مسئولیت کرد، اما پیامبر اسلام (ص) به او گفت ابزار ریاست سعه صدر و بزرگی سینه است و یک انسان که قصد مدیریت دارد باید صبر و ظرفیت تحمل انتقاد دیگران را داشته باشد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: فرد مدیر تا ظرفیت نقد پذیری نداشته باشد نخواهد توانست عامل توسعه شود، به همین دلیل پیامبر(ص) می فرمایند اگر آنچه سلمان فارسی می داند ابوذر غفاری بفهد تاب تحمل آن را نداشته و سکته می کند.
به گفته وی، علم و آگاهی یکی دیگر از نشانه های انسان توسعه یافته است، انسان توسعه یافته باید نسبت به آنچه قصد انجامش را دارد علم و آگاهی داشته باشد.
وی افزود: علم و آگاهی نیازمند ابزار است، در امر توسعه 64 درصد تسهیلات اداری ،20 درصد تکریم ارباب رجوع و 16درصد تسهیلات مالی نقش دارد.
وی اظهار کرد: انسان توسعه یافته از بخل و حسد دوری می کند،چون انسان توسعه یافته فقط به هدایت و راهنمایی دیگران حریص است.
وی یادآور شد: وقتی ارباب رجوع مراجعه کند نباید از کلمه « نمی شود» استفاده کرد، مدیر باید گره کار ارباب رجوع را رفع کند چون برای همین کار در این مسند قرار گرفته است.
رضوی اضافه کرد: واژه مدیر از کلمه تدبیر که به معنای گره گشایی از کار است گرفته شده و انسان توسعه یافته انسانی گره گشا ، نه گره انداز است.
*7559* 6054* خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.