خراسان جنوبی از جمله استان های کم برخوردار ولی با پتانسیل های متنوع صنعتی و معدنی و گردشگری است که توجه و تمرکز بر آن می تواند زمینه ساز شکوفایی اقتصادی در این نقطه از کشور باشد. همگان می دانیم که از این استان به عنوان شاهراه و کریدور توسعه اقتصادی و فرهنگی به کشور افغانستان یاد می شود و وجود مرزهای متعدد در مرز ایران و افغانستان و بازارچه های مرزی و منطقه ویژه اقتصادی و ... خصوصا در سال های اخیر باعث ترافیک و تردد به افغانستان شده است. آنچه که در دولت تدبیر و امید بیش از هر چیز مورد نیاز استان به ترازوی سنجش درآمده بود توسعه اقتصادی این استان و استفاده از ظرفیت های مغفول و بکر و بالقوه ای بود که می بایست در جهت توسعه استان متناسب با سیاست های کلان نظام و منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید در این استان با راهبرد اشتغالزایی و رونق اقتصادی شکل می گرفت.
بی تردید هر یک از سه استاندار دولت یازدهم و دوازدهم با نیت تغییر در اوضاع اقتصادی این استان حرکات و سکناتی را به اجرا گذاردند اما این بار با گذشت قریب به سه ماه از حضور دکتر مروج الشریعه؛ استاندار خراسان جنوبی که از وی به عنوان 'مرد اقتصادی' در طول دوران کاریش یاد می کنند همواره فعالان و مردم منتظر حرکت شایسته و درخور از وی در راه توسعه استان بودند. شواهد نشان از آن دارد که وی در طول این سه ماه بخشی از وقت کاریش را صرف شناخت استان و نیازها و مایحتاج آن کرده تا بدین طریق بر نقاط قوت و ضعف استان واقف شود و در پی آن بر آن فایق شود. گویا وی راه حل معما را پیدا کرده است.
به نظر می رسد از نگاه وی آنچه که بیش از هر چیزی جایش در استان خالی است حضور و نمود سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی است. اما نکته مهم نبود زیرساخت های حداقلی بود.
برای این مهم، تعدد پروازها از استان به اطرافش از جمله مشهد که خانه قبلی وی است اولین قدمی بود که برای پهن کردن فرش قرمز و راحتی ورود و خروج سرمایه گذاران به استان راه انداخت تا به دنبال آن بتواند برای جذب سرمایه گذار اقدامات مناسب را به انجام رساند.
قدم دوم شناسایی سرمایه گذاران بود که وی در این مدت سعی بر آن داشت تا از اطراف و اکناف ایران خصوصا استان های همجوار چنین اشخاصی را بیاید. لذا بر آن شد تا سرمایه گذاران خراسان رضوی که پایگاه اقتصادی قبلی وی بود و آن سوی دیگر سرمایه گذاران سیستانی که راه ورودشان به قلب کشور و شمال ایران از این استان است و نیز سرمایه گذاران مرکزنشین که برای سرمایه های خود به دنبال توسعه ایران و آبادی ایران حتی در دورترین نقاط اما با توجیه اقتصادی هستند، را به ارتباط بگیرد.
بر این مبنا، برنامه ریزی در جهت حضور سرمایه گذاران از اقصی نقاط ایران رقم خورد که نتیجه آن برگزاری همایشی با حضور قریب به 100 سرمایه گذار از استان خراسان رضوی از بخش های مختلفی مانند صنعت، معدن، عمران و ساختمانی، گردشگری، تجارت و اقتصاد محض و همچنین 14 نفر از تهران و 10 سرمایه گذار از سیستان و بلوچستان است. بی تردید این همایش که طی امروز و فردا برگزار می شود یکی از همایش های بزرگ و تاریخ ساز استان خواهد بود که مشابه آن در سال های دور و نزدیک استان رخ نداده است.
نگارنده معتقد است این فرصت استثنایی را می بایست همگان غنیمت بدانیم و با بهترین رسم و شیوه مهمان نوازی، زمینه تداوم و حضور سرمایه گذاران را در این استان شاهد باشیم. این حضور در نوع خود در این روزهایی که هر گوشه کشور شاهد یک زلزله تلخ است اما برای استان یک اتفاق مثبت و زلزله ای سفید است که می تواند چاره ساز توسعه این استان کم برخوردار از توسعه باشد.
پست الکترونیکی به نشانی birjand@irna.ir آماده دریافت مطالب رسانه های استان برای بازنشر در ستون 'دیگر رسانه ها' است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.