به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی محمدمهدی مروج الشریعه که امروز (چهارشنبه) در دیدار سرکنسول ترکیه در ایران با وی سخن می گفت، افزود: خراسان جنوبی دارای ظرفیت ها و استعدادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری بسیار مناسبی است که می تواند زمینه های همکاری بسیار مناسبی بین این استان و کشور ترکیه باشد.
وی به وجود محصولات استراتژیک این استان از جمله زرشک، زعفران و عناب اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز تحقیقات عناب و نیز مرکز ژنتیکی زرشک می تواند به عنوان یکی دیگر از این مزیت ها در زمینه تحقیقات علمی، فروش و بازاریابی این محصولات مورد توجه قرار گیرد.
مقام عالی دولت در استان، وجود چندین نوع گیاه دارویی در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: خراسان جنوبی دارای پهنه بسیار وسیعی از زغال سنگ است که در بعد کمی و کیفی در کشور و منطقه خاورمیانه بی نظیر است و می تواند مورد توجه سرمایه گذاران کشور ترکیه قرار گیرد.
وی وجود انرژی های تجدیدپذیر در خراسان جنوبی را از دیگر توانمندی های خراسان جنوبی دانست و گفت: 310 روز در سال در این استان آفتابی است که از حیث انرژی خورشیدی فرصتی بی نظیر را برای سرمایه گذاران این بخش فراهم کرده است.
مروج الشریعه مرز مشترک با کشور افغانستان و وجود بازارچه مرزی ماهیرود را از دیگر ظرفیت های اقتصادی این استان دانست و افزود: وجود منطقه ویژه اقتصادی در استان و تلاش و برنامه ریزی برای برقراری سایر مناطق ویژه تخصصی اقتصادی می تواند زمینه مناسبی برای ورود سرمایه گذاران و فعالین حوزه اقتصادی از کشور ترکیه در این استان باشد.
وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای پتانسیل های بسیار مناسبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است که برخی مناطق آن بکر و دست نخورده باقی مانده و می تواند گردشگران زیادی را بخصوص از کشور ترکیه میزبانی نماید.
استاندار خراسان جنوبی، بیرجند را مرکز فرهنگی کشور دانست و گفت: کویر این استان به عنوان یکی از مهمترین نعمات الهی و از جمله جذاب ترین بخش ها در حوزه گردشگری است که می تواند گردشگران خارجی و توریست های زیادی را به خود جذب نماید و این آمادگی وجود دارد تا در زمینه ارائه خدمات کویرنوردی با بخش خصوصی کشور ترکیه همکاری های مشترکی را شروع کنیم.
وی ایجاد شهرک های گلخانه ای با مشارکت طرف ترکیه ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به استقبالی که از این امر در استان شده، ایجاد این گلخانه ها می تواند زمینه همکاری مشترک مناسبی را فراهم کند.
مروج الشریعه برقراری خط پروازی مستقیم بین بیرجند و ترکیه را از دیگر درخواست های استان دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در این زمینه در استان وجود دارد آماده برقراری خط پروازی مستقیم بین بیرجند و ترکیه با همکاری شرکت هواپیمایی ترکیش ایر هستیم.

*هدف از سفر به خراسان جنوبی آشنایی با ظرفیت های اقتصادی استان است
سرکنسول ترکیه در ایران نیز در این دیدار هدف از سفر به خراسان جنوبی را آشنایی با ظرفیت های اقتصادی این استان دانست و تصریح کرد: در این سفر راه های توسعه روابط در حوزه های مختلف را بررسی خواهیم کرد.
مهمت دوغان، با بیان اینکه استان های شرقی ایران از جمله خراسان جنوبی دارای ظرفیت های اقتصادی بسیار مناسبی هستند ادامه داد: مایل به توسعه همکاری ها در زمینه صنایع، معادن و گردشگری با خراسان جنوبی هستیم.
وی با بیان اینکه شرکت های ترکیه ای را از وجود گیاهان دارویی در این استان مطلع خواهم کرد افزود: در خصوص سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ و مواد معدنی نیز شرکت های ترکیه ای را ترغیب خواهیم نمود تا در این استان اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: در برنامه کاری که با وزارت خارجه تنظیم شده است قصد داریم ظرفیت های گردشگری استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را به گردشگران ترکیه ای معرفی کنیم تا زمینه های ورود آنها به این استان فراهم شود.
سرکنسول ترکیه در ایران کویرنوردی در خراسان جنوبی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایجاد خط پروازی مستقیم بین بیرجند و ترکیه را به مسئولین ایرلاین های مربوطه منعکس خواهیم کرد و امیدواریم این امر به نتیجه مورد نظر ختم شود چرا که تسهیل تردد بین خراسان جنوبی و ترکیه در نهایت به ارتقای روابط تجاری نیز ختم خواهد شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.