به گزارش ایرنا فرشید عابدی روز دوشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: سال 1393 نگاه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به سمت تحصیلات تکمیلی شامل ورود به رشته های کارشناسی ارشد، دکترا و تخصص پیش رفت، بر این مبنا دانشگاه فعالیت های خود را آغاز کرد و از نظر کمی، کیفی و تحصیلات تکمیلی افزایش چشمگیری یافت.
وی گفت: دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی از یکهزار و 944 نفر به 2 هزار و 249 نفر (15 درصد)، پزشکی و دندانپزشکی از 670 دانشجو به 979 دانشجو (30 درصد)، کارشناسی ارشد از 97 نفر به 183 دانشجو (100 درصد)، دکترا از 6 نفر به 20 دانشجو (سه برابر) و دستیاری از 40 دانشجو به 80 نفر (100 درصد) افزایش یافت.

**افزایش 90 درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
وی عنوان کرد: در مجموع دانشجویان غیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با 25 درصد افزایش از 2 هزار و 603 نفر در سال 93 به 3 هزار و 224 نفر در سال 96 رسید، همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 153 نفر به 283 دانشجو (90 درصد) افزایش یافت.
به گزارش ایرنا عابدی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به سمت تحصیلات تکمیلی در حال پیشرفت است اظهار کرد: تلاش داریم تحصیلات غیر تکمیلی به سمت دانشکده های اقماری گسترش یابد و برای این مهم یکی از مهمترین ابزارهای دانشگاه، افزایش اعضای هیات علمی است.
وی گفت: اعضای هیات علمی این دانشگاه از 173 نفر در سال 93 به 252 نفر در سال جاری رسید که نشان دهنده روند بسیار رو به بالایی است، همچنین تعداد دانشیارها افزایش 2 و نیم برابری یافت و از 17 دانشیار به 44 نفر و تعداد استاد تمام ها از پنج به هشت نفر ارتقا یافت.
وی به گسترش فضای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: فضای آموزشی دانشگاه از 14 هزار و 320 متر مربع در سال 93 با 50 درصد افزایش به 21 هزار متر مربع در سال 96 رسید.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین سرانه فضای آموزشی از 5.19 متر مربع به ازای هر دانشجو به 6.7 متر مربع رسید.
وی یکی از شاخص های ارزیابی کیفی دانشگاه علوم پزشکی را قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر عنوان کرد و افزود: مقطع دستیاری پزشکی به عنوان سخت ترین آزمون کشور یکی از اولویت های وزارت بهداشت است.
عابدی یادآور شد: امسال 39 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در دوره دستیاری تخصصی قبول شدند، همچنین این دانشگاه سال گذشته با قبولی 34 نفر در رشته دستیاری تخصصی رتبه دوم قبولی کشور در این زمینه را به خود اختصاص داد.
وی بیان کرد: در رابطه با قبولی در رشته های PHD نیز نفر اول و دوم کشوری در قبولی رشته PHD آناتومی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.

**بهبود استاندارد تجهیزات آموزشی علوم پزشکی بیرجند
وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه کیفی سازی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بهبود استاندارد تجهیزات آموزشی بود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در این زمینه سال 95 بیش از 150 میلیارد ریال برای خرید و تامین تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی هزینه شد که برای تامین این هزینه ها اعتبارت حوزه آموزش از سال 94 تا امسال 107 درصد افزایش یافت.
وی اضافه کرد: همچنین درآمدهای اختصاصی شامل دانشجویان شهریه پرداز یا سهیمه مازاد، همکاری با دانشگاه علوم پزشکی گناباد و در تعدادی رشته ها با دانشگاه آزاد، سبب شد درآمدهای حوزه آموزشی دانشگاه از 300 میلیون تومان به 2 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یابد.
وی از راه اندازی مرکز صلاحیت بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد و افزود: این مرکز به عنوان یکی از مراکز یونیک حداقل در سطح خراسان بزرگ است که دانشجویان متدهای مختلف آموزشی، دوره های کارآموزی و کارورزی را بر روی مانکن ها فرا می گیرند.
عابدی بیان کرد: همچنین مرکز مهارت های بالینی با فضای 600 متر مربع سال گذشته افتتاح و سال 95 بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تامین تجهیزات آن هزینه شد.
وی گفت: مرکز استودیوی فیلم برداری به صورت کاملا استاندارد برای تبدیل متون آموزشی به فیلم های آموزشی و افزایش گسترش آموزش الکترونیک نیز امسال آماده شده است.

**جذب دانشجویان افغان
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از جمله اقداماتی که در زمینه آموزش مجازی توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد همکاری با کشور افغانستان بود که نخستین دوره آموزشی جراحی اعصاب برای دانشجویان پزشکی دانشگاه خاتم النبیین کابل و به دنبال آن آموزش جراحی عمومی و بخش هایی از رادیولوژی صورت گرفت.
وی عنوان کرد: از افغانستان امسال به صورت دوره های کوتاه مدت 9 نفر دانشجوی سه تاژ ( دوره عملی کارورزی) مامایی برای چهار ماه و 2 نفر دوره سه تاژ پزشکی به مدت 10 ماه پذیرش شدند.
وی گفت: همچنین امسال پنج دانشجوی پزشکی و 2 دانشجوی دندانپزشکی از افغانستان در دوره های بلندمدت دانشگاه پذیرش شده اند.

** برگزاری آزمون دستیاری تخصصی برای نخستین بار در بیرجند
وی اظهار کرد: امسال نخستین بار مجوز برگزاری آزمون دستیاری تخصصی به عنوان شانزدهمین مرکز استان کشور را به دست گرفتیم که در این آزمون 96 نفر شرکت کردند.
وی بیان کرد: آزمون الکترونیک پیش کارورزی نیز 11 آبان ماه گذشته نخستین بار در مرکز استان برگزار شد که در 13 دانشگاه کشور به صورت الکترونیک برگزار می شود.
وی از راه اندازی مرکز مجهز آزمون های الکترونیک در استان در 2 ماه آینده خبر داد و افزود: همچنین پیشنهاد وزارت بهداشت راه اندازی مرکز سنجش آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود که با توجه به برگزاری آزمون الکترونیک بتوانیم برای نخستین بار آزمون MHLE (زبان) در استان برگزار شود.
عابدی گفت: در حال حاضر چهار پروژه آموزشی دانشگاه شامل مرکز ساختمان شماره 2 دندانپزشکی، مرکز مهارت های بالینی، مرکز یادگیری الکترونیک و مرکز بهداشتی، درمانی و آموزشی با هزینه کرد چهار میلیارد تومان آماده بهره برداری است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.