علی حسینی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شش ماهه گذشته امسال 6 هزار مترمکعب آب برای عشایر شهرستان حمل شد،و به صورت میانگین ماهانه 83 سرویس آب توسط 2 تانکر برای این قشر زحمتکش حمل می شود.
وی بیان کرد: در زمینه آبرسانی به عشایر با کمبود اعتبار مواجه هستیم و آبرسانی به موقع و کافی به عشایر نیازمند تخصیص بودجه از مرکز استان است.
به گفته وی خشکسالی‌های پی در پی باعث خشک شدن آب چشمه ها، قنات‌ها و چاهای مالداری عشایر شده است، عشایر هر روز برای تامین آب خود و دامشان چشم به راه تانکرهای آبرسانی هستند.
مدیر امور عشایری درمیان عنوان کرد: عشایر شهرستان 150 هزار راس دام را پرورش می دهند که این تعداد 70 درصد دام شهرستان را شامل می شود.
حسینی نسب از آغاز کوچ پاییزه عشایر شهرستان خبرداد و گفت: سالانه 500 کیلومتر از راههای عشایری شهرستان در 2 نوبت مرمت می شود، دشت گلورده و تگ ناامیدی محل کوچ قشلاق عشایر است.
وی خشکسالی و فقر مراتع را مهمترین مشکل عشایر شهرستان ذکر کرد و افزود: از ابتدای امسال 2 هزار تن انواع علوفه دامی بین دام عشایر توزیع شد.
وی با بیان اینکه یک هزار خانوار عشایر شهرستان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 6 هزار راس دام سبک عشایر بیمه شده اند.
وی یادآور شد: در شهرستان درمیان 10 طایفه عشایری شامل عرب خزاعی، عنانی، بهلولی، بلوچی، کلندرزهی، نخعی، نهتانی، بهمدی و تاجیک ساکن هستند.
براساس آمار سال 1387 تعداد دو هزار و 895 خانوار شامل 17هزار و 591 نفر در شهرستان درمیان زندگی می کنند، 30 درصد جمعیت شهرستان را عشایر تشکیل می دهند.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و 797 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول 70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.