خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان و بلوچستان و کرمان، سومین استان پهناور کشور به شمار می رود و خشکسالی های پیاپی مردم این استان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
مساحت زیاد و پراکندگی جمعیت، خدمت رسانی را در این استان دشوار کرده است و اکنون تعداد زیادی از روستاها با مشکل آب مواجه هستند.
نبود آب در مناطق روستایی و مهاجرت بی رویه روستاییان به حواشی شهرها ضمن مشکلات مربوط به مبلمان شهری، استان را متحمل معضل های اجتماعی بسیاری کرده است.
دولت های مختلف از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون گام های زیادی را برای رفع این مشکلات برداشته اند و دولت تدبیر و امید هم با رویکرد اعتدال گرایی و عمل گرایی، محرومیت را در این استان به خوبی احساس کرده و با تمام قوا کمر همت برای رفع مشکلات این استان مرزی بسته است.
اقدامات اساسی برای تقویت زیرساخت های استان به ویژه در حوزه راه، ریل و انتقال آب در دولت یازدهم انجام شد که به سرانجام رساندن آنها با همت مسئولان در دولت دوازدهم تحولات عمیقی را در خراسان جنوبی بوجود خواهد آورد.
اما به نظر می رسد خراسان جنوبی در کنار توسعه اقتصادی و زیربنایی، به انسجام سیاسی و اجتماعی نیاز مبرم دارد، زیرا انسجام اجتماعی و به تبع آن سیاسی لازمه توسعه اقتصادی در هر منطقه است.
انسجام اجتماعی و سیاسی اجزای تشکیل دهنده جامعه را به هم وصل و به یک کل معنادار و منسجم تبدیل می کند که این مهم نیازی اساسی برای توسعه همه جانبه در هر جایی است.
خراسان جنوبی مانند هر جای دیگر مسائل کلان و اساسی دارد که بعید است افراد و گروه ها با گرایش های سیاسی گوناگون و مسئولان در رده های مختلف بر پیگیری و انجام آنها اتفاق نظر نداشته باشند ولی باید این اجماع در فکر و نظر، دور میزهای جلسات خصوصی و عمومی و در عمل هم بروز و ظهور بیرونی داشته باشد.
دیگر وقت آن رسیده که دست در دست هم دهیم تا با ایجاد انسجام بیشتر، به اقتصاد پویاتر در این استان معنا ببخشیم و زمینه شکوفایی را برای خود و آیندگان فراهم کنیم.
نمایندگان دولت در استان ها همواره منشاء خیر و تلاش بوده اند و ضمن قدردانی از خدمات 14 ماهه سید علی اکبر پرویزی، باید این جابجایی ها و تغییرات را به فال نیک گرفت و از توانایی و تجارب محمد مهدی مروج الشریعه استاندار جدید خراسان جنوبی به خوبی بهره گرفت و همگان او را در انجام ماموریت و اجرای اهداف دولت و نظام یاری کنند.
رسانه ها هم می توانند در تشکیل این کل معنادار، نقش اساسی و حائز اهمیتی را ایفا کنند به طوری که با فرهنگ سازی این مهم جلوی بسیاری از سیاسی کاری ها را بگیرند و اذهان عمومی را برای رسیدن به توسعه پایدار بسیج و متحد کنند.
هر قدر قشرهای مختلف مردم در جامعه انسجام بیشتری داشته باشند به حتم شاهد پویایی بیشتری خواهیم بود و مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس به خوبی این وحدت و انسجام را در دفاع از وطن معنا بخشیدند.
امروز هم توسعه همه جانبه استان در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیازمند انسجام و فعالیت جهادگونه است در غیر اینصورت خدمات هیچ دستگاه، نهاد و مدیری به تنهایی در پیشرفت و توسعه پایدار کارساز نخواهد بود.
**خبرنگار ایرنا در بیرجند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.