حسین یزدانی، روز یکشنبه در اولین کارگاه آموزشی و تمرینی مدیریت بحران خراسان جنوبی در بیرجند، افزود: حقیقت امر این است، استان در سال های گذشته شاهد زلزله های بزرگی بود که بعضا مدیریت بحران را با مشکل مواجه کرد.
وی با بیان اینکه باید از این حوادث به درستی پند گرفته شود، عنوان کرد: برخی اوقات فقط حوادث را تکرار می کنیم، آنچه در مدیریت بحران نمایان شد را شاهد نیستیم.
به گفته وی ژاپن به عنوان کشور موفق در بخش مدیریت زلزله شناخته می شود و قبلا زلزله هایی که صدها هزار کشته برجای می گذاشت، امروز به چند نفر رسید، تحولی که در ساخت و سازها بعد از هر بحران صورت می گیرد قابل تامل و تدبر است.
مدیرکل دفتر پیشگیری سازمان مدیریت بحران وزارت کشور، اظهار کرد: آنچه 30 سال حضورش در مدیریت بحران کشور کسب کرد، این است در هر بحران و حادثه ای بعد از این که بحث های عاطفی و انسانی را سپری کردیم باز در میز اول قرار می گیریم، این رفتار دور از انصاف است و عملا تلاش هایی صورت می گیرد خروجی ندارد.
به گزارش ایرنا، یزدانی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات خوبی در مراکز مدیریت بحران کشور وجود دارد، افزود: با وجود تمام این تجهیزات در برخی اوقات موازی کاری ها، مانع کار و خروجی مثبت مدیریت را در مواقع بحرانی سد می کند، امیدواریم در این کارگاه به صورت تخصصی بتوان این مسایل را بررسی کرد.

** وجود مهندسی و نیروی انسانی متخصص/ مقابله با بحران
مدیر کل دفتر پیشگیری سازمان مدیریت بحران، تصریح کرد: امروزه از مهندسی و نیروهای متخصص در حوزه مدیریت بحران بهره مند هستیم باید از این توان بتوان به درستی استفاده کرد.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است، استفاده درست و تخصصی از داشته ها می تواند ما را به مسیر درستی رهنمون سازد که در مواقع بحرانی با مدیریتی مدون شاهد کمترین خسارت و بیشترین تجربه برای حوادث بعدی باشیم.
به گفته وی رعایت قوانین و مقررات در پیشگیری از بحران ها نقش اساسی دارد، که جوامع را از خطر محافظت می کنند.
یزدانی اضافه کرد: مهندسان ناظر توجه کنند، حتی سهل انگاری کوچکی در ساخت و سازها ممکن است جان بسیاری را به خطر اندازد و در این صورت آنها را به قاتلانی تبدیل کند که در جان باختن بسیاری از مردم نقش اساسی داشته اند.
وی بیان کرد: هنگام وقوع زلزله حتی بیمارستان ها که دولت متولی است دچار آسیب می شود بدون شک نشان از ضعف مدیریت در ساخت و سازها دارد در حالی که باید در نظر داشته باشیم که ضوابط و مقررات را بر خواسته های فردی خود مقدم قرار دهیم.

** کمبود آب/ بزرگترین معضل خراسان جنوبی
یزدانی با بیان اینکه کمبود آب و خشکسالی بزرگترین بحران های پیش روی استان است، یادآور شد: امروز خشکسالی به تنهایی منطقه را با مشکل مواج نکرد، بلکه آنچه به مرور زمان معضلی سهمگین برای استان خواهد بود مشکل مدیریت بر منابع آبی است.
به گفته وی هم اکنون بخش های زیادی از کشور به علت نبود منابع آب کافی در حال تخلیه از جمعیت است، اگر به موقع مدیریت نشود نخواهیم توانست منابع آبی را به صورت پایدار مدیریت کنیم.
وی خطاب به شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی، تاکید کرد: هماهنگی بین دستگاهی مهم ترین دلیل برگزاری این کارگاه است، باید در نظر داشته باشیم که جلوگیری از موازی کاری ها، ارزیابی از وضعیت موجود، شناخت آسیب ها و هم افزایی از مهمترین اهداف کارگاه آموزشی است.
یزدانی اظهار کرد: هماهنگی، هم فزایی و جلوگیری از موازی کاری ها باعث خواهد شد که در مواقع بحران بهترین خروجی را کسب کنیم زیرا حضور نداشتن به موقع هر کدام از نیروهای امدادی، ارزیابی مدیریت بحران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

** بروز 27 حادثه از 34 حادثه شناخته شده، در خراسان جنوبی
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ، افزود: از 34 حادثه شناخته شده در ایران 27 مورد تاکنون در استان اتفاق افتاد، که این مهم نیازمند مدیریت و استفاده از فناوری های نوین در مواقع بحرانی است.
سید ابوالحسن میر جلیلی، با بیان اینکه هر 10 سال شاهد زلزله مخرب بالای 6 ریشتر در خراسان جنوبی هستیم، عنوان کرد: برخی زلزله ها مشهود نیست، پارسال، 980 زلزله و از ابتدای سال 96 تاکنون، 290 مورد زلزله در استان ثبت شد که نشان از موقعیت بحرانی خراسان جنوبی دارد.
به گفته وی امسال شاهد جاری شدن هشت مورد سیل، 6 مورد توفان و چهار مورد تگرگ و ... در استان بودیم که با موفقیت این حوادث پشت سر گذاشته شد، طبق آمار از 15 سال گذشته تا سال 92، هر سال سه نفر با جاری شدن سیلاب، جان می باختند، با فرهنگ سازی به موقع از سال 92 تاکنون این آمار به صفر رسید.
وی اهداف برگزاری کارگاه را همفکری و هم افزایی در راستای مدیریت بحران و کار گروهی و تیمی بیان کرد و افزود: شرکت کنندگان در کارگاه روش صحیح و تخصصی مدیریت بحران را بررسی می کنند.
مطالب آموزشی کارگاه یاد شده به مدت سه روز در قالب 44 ساعت برای اعضای شوراهای مدیریت بحران 11 شهرستان تابعه خراسان جنوبی ارایه می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.