دراین مطلب آمده است: روز گذشته فرصتی بدست آمد تا با یکی از اعضای اصلی هیئت افغانستان که در کنفرانس جهانی گرد و غبار که در تهران شرکت کرده بودند ملاقاتی داشته باشیم. در این ملاقات که به تقاضای ایشان با توجه به سابقه دوستی که داشتیم صورت گرفت ابتدا پیغامی را که از طرف یکی از مقامات ارشد کشور شان آورده بود بیان نمودند، آنگاه اینجانب بحث را پیرامون حق آبه هیرمند و وضعیت غیر قابل تحمل هامون و ریزگردها کشاندم، از آنجائیکه میدانستم نامبرده در دولت جدید نفوذ دارد. دقیقا آخرین وضعیت اسفناک سیستان را برایش توضیح دادم، که اگر خشکسالی به همین صورت ادامه پیدا کند و اقدام اساسی صورت نگیرد در زمان نچندان دور با یک فاجعه انسانی مواجه خواهیم شد، لذا با توجه به حساسیت مقامات ارشد نظام نسبت به منطقه سیستان دارند احتمالا در مناسبات دو جانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت؛ از آنجائیکه دریاچه هامون مشترک دو کشور هست ،احیای آن سر سبزی، طراوت و اشتغال را برای جوانان دو کشور به ارمغان خواهد داشت و نیز میتوان با همت مدیران و متخصصین دو کشور به یک قطب گردشگری بین المللی و صنعت توریسم تبدیل نمود.
ولی اگر غیر از این باشد و خشکسالی ادامه پیدا کند یعنی مرگ تالاب زیبای هامون؛ مرگ هامون یعنی هجمه عظیم و کشنده ریزگردها که امروزه زندگی را برای مردم سیستان مختل نموده است و فردا نوبت مردم زرنج و نیمروز خواهد شد چه بسا که همین حالا هم در معرض خطر ریزگردها هستند، برایش توضیح دادم عواقب تلخ خشکسالی به همینجا ختم نمیشود ؛ بلکه داد و ستد های مرزی را هم مختل میکند، بازارچه های مرزی دو طرف از رونق خواهد افتاد، و بر ترانزیت کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار و بندرعباس از معبر میلک سیستان و دوغارون خراسان رضوی و میل ٧٨ خراسان جنوبی اثر منفی خواهد گذاشت.
البته به این مقام محترم افغان گفتم: جالب است بدانید با همه مشکلاتی که مردم سیستان دارند اما علاوه بر ارائه خدمات پرشکی، آموزشی، مراکز فنی و حرفه ای و هلال احمر، دو اقدام اساسی یعنی آب شرب و برق نیمروز را هم تامین میکنند.
ایشان که به دقت بحرفایم گوش میداد گفتند: من مطالب جنابعالی را کاملا قبول دارم و خیلی چیزهای که فرمودید اطلاع نداشتم، اما باید صادقانه عرض کنم مشکل اساسی اینجاست که هم دولت شما جدید هستند ! و هم دولت افغانستان ! و تا بحال دو طرف بهر دلیلی موضوع رودخانه هیرمند و دریاچه مشترک هامون را در الویت کاریشان قرار ندادند !! بنظرم هیچ جلسه رسمی با هم نداشته اند
ادامه داد: برخی مسئولین ما در وزارت خارجه و وزارت انرژی جدید هستند ممکن است در وزارت انرژی ( نیرو ) و وزارتخارجه ایران هم همینطور باید باشد؛
حتما مواردی که جنابعالی گفتید و منافع دو کشور را بخطر میاندازد را به اطلاع مقامات ارشد میرسانم و از این کنفرانس هم گزارش مثبتی به دولت ارائه خواهم داد، وی اضافه نمود: ایکاش که مسئولین ایرانی برگزار کننده کنفرانس همانطوریکه برای اهواز و کاشان بازدید برای جمعی از مقامات بین المللی گذاشتند؛ بازدیدی هم از سیستان برای هیئت عالی افغانستان و دیگر شرکت کنندگان بین المللی میگذاشتند تا از نزدیک مشکلاتی را که مردم عزیز شما با آن مواجه هستند لمس کنیم.
درپاسخ عرض کردم: درست هست باید حداقل برای هیئت افغان بازدید هوائی و زمینی از تالاب هامون و رود خانه هیرمند آنهم در دو طرف مرز میگذاشتند؛ اما گله ای هم بنده از وزیر انرژی دولت شما دارم؛ ایشان عجولانه در پاسخ به سخنان رئیس جمهور کشورمان در اجلاس دیروز ، واکنش تندی نشان دادند که بنظر لحن تهدید آمیزشان خارج از عرف دیپلماسی و بین المللی بود که نیازی به این جنجالهای خبری برای ملتهب کردن جامعه نبود!! در حالیکه مخاطب سخنان آقای دکتر روحانی مجامع جهانی بود که دنیا بداند که ٨٠ درصد ریزگردها در ایران و یا برخی کشورهای مشابه عامل خارجی دارد و باید برای مبارزه جدی با این پدیده خطرناک اجماع جهانی وجود داشته باشد خصوصا کشوری که منشا ریزگردهاست موظف است که همکاری نماید تا این معضل به طرق ممکن حل شود که بنفع هر دو کشور خواهد بود.
یا اینکه ایشان ( وزیر ) گفته اند که افغانستان حقابه هیرمند را پرداخت نموده است ! در حالیکه میزان آبی که وارد ایران شده است عمدتا سیلابهای فصلی است که ارتباطی به حقابه قانونی ندارد ؛ اگر ایشان به سوابقی که دوران وزارت انرژی اقای اسمائیل خان با حضور رئیس جمهور کرزی فی مابین اینجانب که سفیر بودم توافق شده است توجه میکرد اینگونه قضاوت نمیکرد!
جهت یاد آوری ایشان گفتم که رئیس جمهور سابق شما( آقای کرزی ) در آن جلسه گفتند : دعا کنیم باران رحمت الهی بر ما و شما نازل بشود و اگر یک قطره آب داشته باشیم با برادران ایرانی مان نصف میکنیم ؛
بعد از این که ایشان تشریف بردند،پیش خودم فکر کردم ؛ چرا مسئولان زیربط کشورمان ( خارجه و نیرو ) موضوع مهم و حیاتی چون احیای تالاب سیستان و همچنین نظارت بر اجرای حقابه هیرمند را در الویت کاری خود قرار نمیدهند ؟!
متاسفانه از وقتیکه وزارت نیرو سطح رئیس کمیساریای آب را که زمانی معاون وزیر بود و قدرت چانه زنی بالای هم در سطح دولتمان و هم در جلسات مشترک دو کشور داشت به سطح یک مدیر میانی تنزل داد ! این بدبختی ها هم شروع شد و دودش به چشم مردم نجیب و صبور سیستان رفت و میرود ؛ و اگر این شرایط بهمین منوال باقی بماند هیچ معجزه ای هم از دستگاههای زیربط انتظار نباید داشت.
در پایان از ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی انتظار داریم: با توجه به شرایط بحرانی آب که دنیا را تهدید میکند و کشورمان هم در این رابطه مشکلات جدی با کشورهای همسایه خواهد داشت که بصورت اجمال هم در افتتاحیه کنفرانس گرد و غبار مطرح شد، ضرورت دارد که سیاستگذاری و تصمیم سازی موضوع آب و رودخانه های مشترک مرزی را با ایجاد تشکیل یک دفتر در حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری که بتواند مرتبا از طریق وزارتخانه های نیرو و خارجه پیگیر جلسات مستمر کمیساریای آب با کشورهای همجوار باشد گام موثری خواهد تا رئیس جمهور مستقیما در جریان نتایج حاصل و همچنین فعل و انفعالات رودخانه های مرزی کشور قرار گیرند. انشاالله.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.