اسماعیل اسفندیاری پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بیرجند افزود: هشت میلیون و 650 هزار تن گندم مازاد مصرف مربوط به سال 95 در سیلوهای ایران ذخیره سازی شده است.
وی گفت: در حال حاضر در چهار اقلیم کشور محصول گندم کشت می شود، همچنین تمام رقم های قابل تولید گندم دنیا در ایران نیز قابلیت تولید دارد و کشت می شود.
وی از کشت 54 رقم محصول گندم در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: برای اینکه کشاورزان از بذور اصلاح شده استفاده کنند سالانه رقم بالایی به بذور اصلاح شده اختصاص می یابد.
به گزارش ایرنا، اسفندیاری پور اظهار کرد: گندم تولیدی کشور در اقلیم های گرم و خشک جنوب و نواحی ساحلی خزر دارای کیفیت بالایی است و گندم تولیدی کشور قابلیت استفاده برای هر نوع نان را داراست.
وی به خودکفایی تولید گندم در ایران اشاره کرد و افزود: در طرح ضریب خود اتکایی، اولویت با تامین نیاز گندم داخل است برای صادرات گندم مزیت نداریم چون منابع آب خاک و غیره به کشت محصولاتی که نیاز است اختصاص می دهیم.
وی عنوان کرد: در این طرح تلاش می شود سطح زیرکشت گندم در پنج سال به میزان 600 هزار هکتار کاهش یابد بگونه ای سطح زیر کشت این محصول از 2 میلیون و 500 هکتار به یک میلیون و 900 هکتار برسد.
مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تاکید وزارتخانه به کشت پاییزه است تا بخشی از مراحل رشد گیاه از آب سبز یا آب باران استفاده کند.
اسفندیاری پور ادامه داد: در این زمینه کشت دانه های روغنی به سمت محصول کلزا گیاهی که با کشت پاییزه سازگار است، رفته است.
وی یادآور شد: به خاطر اینکه کشاورزان از بذور اصلاح شده استفاده کنند سالانه رقم قابل توجهی به این نوع زراعت اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: سال گذشته در خراسان جنوبی 14میلیارد و 250 میلیون ریال یارانه به بذور اصلاح شده ای از قبیل گندم، جو، کلزا و پنبه اختصاص یافت.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.