علی ناصری روز پنجشنبه در گردهمایی بزرگ دهیاران بخش مرکزی شهرستان بیرجند افزود: مشارکت بالای مردم در سراسر کشور به خصوص خراسان جنوبی و حضور 82 درصدی مردم شهرستان بیرجند در انتخابات بی نظیر بود.
وی ادامه داد: حضور پرشور مردم در انتخابات نشانه بلوغ سیاسیی و علاقه آنها به مشارکت در سرنوشت و آینده کشور است.
وی اظهار کرد: آرایی که مردم به صندوق های اخذ رای ریختند، نشانگر بلوغ سیاسی آنان است که امروز مردم به دست آوردند و با رای قاطع خود در کشور به برنامه های حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی ،خواهان ادامه سیاست های دولت یازدهم در تایید این مسیر شدند.
ناصری اظهار کرد: انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری با همت و برنامه ریزی دهیاران در روستاهای بخش مرکزی بیرجند در 113 حوزه ثابت و سیار برگزار شد.
وی اظهار کرد: حوزه انتخابات بیرجند به عنوان پر تراکم ترین از میان 11شهرستان تابعه خراسان جنوبی به لحاظ تعداد حوزه های رای گیری و اخذ رای بدون هیچ مشکل و نقص و کاملا سالم برگزار شد و رای مردم در همه روستاها اخذ شد.
وی افزود: بسیاری از تصمیم های دولت یازدهم در کلان کشور برای بهره برداری روستاییان بود، قشر زحمتکش روستایی در گذشته در بحث درمانی و بهداشتی با مشکل رو به رو بودند که طرح تحول نظام سلامت موجب ایجاد رضایت مندی آنها در این حوزه شد.
وی اضافه کرد: انتظار از دهیار به عنوان مدیر روستا، هماهنگی، نظارت و کمک به اجرای برنامه هاست.
ناصری اظهار کرد: دهیار آخرین حلقه اتصال دولت به مردم در روستاست،ارائه خدمت دستگاه های دولتی در روستاها توسط دهیاری انجام می شود.
فرماندار بیرجند یادآور شد: جمعیت عامل مهم برای دریافت اعتبار دولتی در روستاست، قانون تاکید دارد، دهیاری ها خودکفا شوند و به سمت اداره خود باشند اما در مناتطق محروم ممکن است امکان تحقق کامل این قانون فراهم نباشد.
ناصری با اشاره به اینکه مهم ترین کار دهیار پیگیری تعهد دولت برای انجام امور عمرانی و زیربنایی در روستاست، افزود:بودجه ای که با عنوان اعتبار دهیاری پرداخت می شود برای خیلی از روستاها کافی نیست اما بسیاری از حوزه های عمرانی بطور جداگانه توسط دولت انجام می شود.
فرماندار مرکز خراسان جنوبی اضافه کرد: برخی اقداماتی که دستگاه های اجرایی در روستاها انجام می دهند الزام قانونی است که توسط مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون بودجه ابلاغ می شود.
ناصری یادآور شد: طبق برنامه توسعه و سیاست های کلان نظام و ابلاغ سیاست های کلی ذیل اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری دولت از انجام کار در حوزه اقتصادی مثل گذشته منع شد.
فرماندار بیرجند گفت: در 2 دهه قبل دولت،در همه حوزه های وارد می شد،کارخانه و شرکت تولیدی ایجاد می کرد،این شرکت داری و ایجاد کار در بخش اقتصادی منافعی مثل ایجاد اشتغال داشت و کارگران مجموعه مطمئن بودند طرف حسسابشان دولت است.
وی افزود: در طول پنج دوره برنامه توسعه که بعد از انقلاب تدوین و اجرای شد،نظام به این نتیجه رسید که دولت به لحاظ گستردگی و ضعف نظارت که ممکن است در برخی حوزه های وجود داشته باشد در بحث اقتصادی نباید کار کند.
وی اظهار کرد: در گذشته دولت رقیب بخش خصوصی بود و در جایی که دولت فعال بود شرکت های خصوصی فضای فعالیت نداشتند.
وی ادامه داد: در خراسان جنوبی به لحاظ اینکه از گذشته های دور فعالیت دولتی در بخش اقتصاد انجام نشد زمینه ای برای تکیه به ظرفیتی از قبل نداشتیم.
وی تصریح کرد: در این استان به دلیل ضعف سرمایه گذاری و ضعیف بودن توان اقتصادی مردم، سرمایه گذاران سرمایه خود را به سپرده بانکی در موسسه های مالی اعبتاری تبدیل کردند که این کار پول را از چرخه تولید خارج می کند.
وی تاکید کرد: اگر منابع مالی مردم در بانک های دولتی سپرده گذاری شود توان تسهیلات دهی بانک ها افزایش می یابد.
فرماندار بیرجند ادامه داد: بسیاری از منابع مالی در 10 سال اخیر وارد موسسه های مالی و اعتباری شده که بعضی از این موسسه ها حتی مجاز نبودند و با پرداخت نرخ سود بالا رغبت مشارکت اقتصادی را از مردم می گیرند.
ناصری گفت: عدد و رقم هایی که در خراسان جنوبی در موسسه های مالی و اعتباری سرمایه گذاری شد، بسیار بالاست، اگر این مبلغ ها در بانک های دولتی و یا بصورت سهامی در شرکت ها و موسسه های تولیدی قرار می گرفت هم چرخه تولید فعال و هم به اشتغال زایی کمک می شد.
وی افزود: در حوزه روستایی مسئولیت دهیاران ناظر به خدمات زیربنایی است،در حوزه اقتصادی نیاز به تفکر تولیدی و حمایت از کارآفرینان داریم.
وی یادآور شد: یزد از خراسان جنوبی کم آب تر است اما مردم آن با تفکر و خلاقیت و با تغییری که در ذائقه کار ایجاد کردند بسیاری از تهدیدها در حوزه کشاورزی خود را به فرصت تبدیل کردند.
وی تصریح کرد: در روستاها باید به دنبال استفاده از ظرفیت صنایع دستی و حمایت از کارهای کوچک باشیم.
ناصری اضافه کرد: مدیریت در عرصه روستا سخت است، مشکل با منابع طبیعی و ... وجود دارد اما با استفاده از قانون می توان بسیاری از این قبیل مشکل رفع شود.
وی گفت: اگر روستایی برای ساخت منزل توجیه شود که این منزل در چارچوب طرح هادی باشد مشکلی با منابع طبیعی نخواهد بود.
وی افزود: باید به سمت اصلاح برخی قانون ها و تفاوت قائل شدن بین بعضی محدوده ها و عرصه های منابع طبیعی در مناطق مختلف کشور حرکت شود.
وی اظهار کرد: منابع ملی کشور نباید با یک یا 2 واسطه توسط عده ای سودجو به تاراج رود و عرصه های کشاورزی تبدیل به باغ و ویلا شده و با قیمت های گزاف به فروش برسد.
وی یادآور شد: اگر روستایی به توسعه درخت کاری کمک کند و فعالیت اقتصادی انجام داد باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر روستایی خارج از طرح هادی واحد مسکونی بسازد، در آینده در آن مکان چندین واحد مسکونی ساخته شده و افراد ساکن از دستگاه های خدماتی تقاضای آب، برق و تجهیزات زیربنایی می کنند و این موجب هدر رفت امکانات می شود.
وی تصریح کرد: ساخت و سازغیر مجاز موجب بروز آسیب های زیادی در هنگام زلزله ، سیل و ... می شود.
همچنین بخشدار مرکزی بیرجند گفت: 14 تیرماه سالروز تاسیس دهیاری های خودکفا است که به نام روز دهیاری نامگذاری شد و سال 1396،نوزدهمین سالگرد تاسیس دهیاری هاست.
حسین مالکی بیرجندی افزود: تاسیس دهیاری در روستا نقطه عطفی در تاریخ روستاهاست که با تاسیس دهیاری تحولی بزرگ در امور عمرانی و اجتماعی روستاها رخ داد.
وی اظهار کرد: دهیاران علاوه بر پیگیری پروژه های عمرانی در روستاها پیگیری کارهای فرهنگی مثل آموزش و پرورش،زکات و ... توسط دهیار انجام می شود.
وی یادآور شد: در روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیرجند از ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از 200 میلیارد ریال پروژه عمرانی اجرا شد.
وی تصریح کرد: از مبلغ یادشده 150 میلیارد ریال بطور مستقیم توسط دولت به حساب دهیاری واریز شد و 50 میلیار دریال درآمد خود دهیاری ها از طریق صدور پروانه ساختمانی،کمیسیون ماده 99 و ... است.
وی تاکید کرد: در چهار سال اخیر 62 هزار متر مربع سنگ فرش در معبر های روستاها انجام شد.
وی اضافه کرد: 320 هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت معبرها انجام شد، این آسفالت به غیر از آسفالتی است که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد.
مالکی گفت: 92 هزار متر مربع جدول کشی در روستاها از ابتدای دولت تدبیر وامید انجام شد و 34 هزار هزار متر مربع احداث فضای سبز عمومی در دولت یازدهم در روستاهای سطح شهرستان انجام شد.
وی اظهار کرد: سه هزار و 800 متر مربع ساختمان های عمومی روستا شامل دهیاری ، سرویس بهداشتی عمومی و ... ساخته شده است.
وی یادآور شد: 15 میلیارد ریال پروژه متفرقه مثل دیوار ساحلی و هدایت آب های سطحی و... در دولت تدبیر وامید در روستاهای سطح شهرستان انجام شد.
وی تاکید کرد: 13 دستگاه ماشین آلات توسط دولت یازدهم به دهیاری ها واگذار شد.
به گفته وی در بخش مرکزی بیرجند از 382روستا،141 روستا، دهیاری دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.