در ادامه این مطلب آمده است: روز چهاردهم تیر به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی، به عنوان (روز قلم) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
کاری اظهار کرد: توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد، سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان (سیزدهم تیر) یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است.
به گفته وی یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، “هوشنگ” پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند.
دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده، این است که به نوشته‌ی ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیر، روز ستاره‌ی تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است، می‌توان سیزدهم تیر را روز نویسنده نامید.
ادامه مطلب به این شرح است: پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیر از جانب انجمن قلم با این عنوان نام‌گذاری شد.
با این حال این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته‌شده نیست.
به بهانه این روز به پای صحبت هم استانی هایی رفتیم که دستی به قلم دارند و گاهی برای من و شما می نگارند شعری، قصه ای، متن ادبی و هر آنچه که از دل برآید:

** قلم می تواند تجربیات و احساسات انسان را عرضه کند
محمد رضا اسلامی نویسنده کتاب اشعار “شبانه های تغزل” بیان می کند: قلم عنصری ضروری در تشکیل فرهنگ، تمدن و علم و هنر انسانی است.
یک دستگاه بسیار ساده چوبی با مغزی از زغال که فکر و احساسات آدمی را از ذهنش بر سطح سفید کاغذ می کشد و در این راه از نرم افزار مهمی به نام بیان و افزار ادبیات سود می برد.
این نویسنده 51 ساله بیرجندی که در زمینه موسیقی و شعر فعالیت دارد ادامه می دهد: یعنی این ابزار می تواند، تجربیات، عقاید و احساسات یک انسان را که با از بین رفتن او نیست می شوند، در لابلای الیاف سفید کاغذ، بنشاند و عمر آنها را به اندازه صفحات دفتر و کتاب طولانی کند و آنها را دست نخورده پیش روی نسل های آینده عرضه نماید.
آری قلم، با همین قد و قامت کوچک و شکل ساده، تمدن بشری را مدیون خود کرده است و انبوهی از تجارب علمی تاریخی و فرهنگی را برای تجمیع افکار بشری نگاشته است، چه برای هم عصران نویسنده و چه برای نسل های آینده، چه برای هم میهنان و هم زبانان، چه برای سایر اقوام و ملل.
در واقع قلم نماد، منطق، علم و تعقل و فهم و شعور است، که پروردگار به آن قسم یاد می نماید.

** یک نویسنده را باید با مخاطبان خاص خودش سنجید
“اسلامی” که عضو کانون هنرمندان خراسان جنوبی هم هست درباره ویژگی های یک نویسنده می گوید: به نظر من یک نویسنده را به نمی توان تنهایی سنجید و باید در وحله اول او را با مخاطبان خاص خودش سنجید.
یک نویسنده باید ساده سخن بگوید ولی در سطح کشش ذهنی و فهم مخاطبان خاص خود، کسی که برای جامعه پزشکی مقاله می نویسد، با کسی که در یک روزنامه اجتماعی برای عامه قلمفرسایی می کند، طبیعتا نباید، لحن و قلم یکسان داشته باشند.
دومین صفت یک نویسنده خوب از نظر بنده، واقع بین بودن او نسبت به مسایل هست.
اغراق نکردن در مورد واقعیتها، و منطقی بودن.
به گفته وی صفت سوم یک نویسنده، مختصر و مفید نوشتن و دوری از اطاله کلام و طاقت فرسا شدن متن می باشد و صفت چهارم، بیان مطالب صحیح و ضروری برای مردم، بدون خود سانسوری کردن است.
او خاطرنشان می کند: استفاده از واژگان صحیح و بدون اغلاط از نظر معنایی و املایی، چون همین گسترش نگارش اشتباه را بین خوانندگان وی بدنبال خواهد داشت و در آخر اینکه رعایت عفت نگارش و پرهیز از گفتمان بی ادبانه و گستاخ مآبانه و غیر ادیبانه و دوری از هجو و لودگی و مسخره نمودن افراد یا اقوام می باشد، که همانا موجبات افول فرهنگی جامعه را بدنبال داشته و در واقع توهین به مقام قلم خواهد بود.

** ایرانیان از دیرباز بروی الواح گلی و سنگ نوشته ها طراحی و نگارش می گردند
نویسنده همشهری درباره جایگاه قلم در ایران و استان عنوان می کند: ایرانیان از دیر باز عاشق نگارش بوده اند و این مطلب را از سنگ نبشته ها و الواح گلی، تدوین قوانین بر الواح گلی و سنگی و اختراع خط میخی براحتی می توان دریافت.
در واقع تمایل به نگارش و کتابخوانی و تاسیس کتابخانه های بزرگ پیش از اسلام هم موید همین مسئله می باشد.
بعد از حمله اعراب به ایران، در زمان هارون و نهضت ترجمه، جنبش ها و انقلابهای علمی و کتابت های فراوانی صورت گرفت.
اهتمام قرآن کریم به موضوع دانش و قلم باعث رشد کتابت و کتابخوانی در جوامع مسلمان گردید.

** خراسان جنوبی از دیرباز مهد فرهنگ و علم آموزی بوده است
اسلامی با بیان اینکه خراسان جنوبی، که در واقع بدلیل زمینه های علم آموزی و فرهنگ سازی های تاریخی انجام شده، وجود مدارس کلاسیکی که همزمان با پایتخت در این استان فعال بوده، یک استان فرهنگی و علمی محسوب می شود می افزاید: تعداد کثیر فارغ التحصیلان و مهندسان و پزشکان و متخصصین که در سراسر کشور مشغول خدمت بوده و از این استان برخاسته اند.
و کتابهایی که فقط در شرح معرفی و بزرگی های این افراد نگاشته شده، خود موید این مدعاست.
وی معتقد است: خراسان جنوبی، در واقع بدلیل زمینه های علم آموزی و فرهنگ سازیهای تاریخی انجام شده، وجود مدارس کلاسیکی که همزمان با پایتخت در این استان فعال بوده، استانی فرهنگی و علمی محسوب می شود.
تعداد کثیر فارغ التحصیلان و مهندسان و پزشکان و متخصصین که در سراسر کشور مشغول خدمت بوده و از این استان برخاسته اند، و کتابهایی که فقط در شرح معرفی و بزرگیهای این افراد نگاشته شده، خود موید این مدعاست.

** پدرهای معنوی استان در سرنوشت کشور تاثیر زیادی داشته اند
اسلامی یادآور می شود: پدرهای معنوی بسیاری از علوم از اقصی نقاط همین مُلک و استان، در سرنوشت کشور تاثیر گذار بوده اند و بالتبع، فرهنگ نشر و چاپ کتابهای مفید و موثر، بسیار در یک چنین اقلیم علمی -فرهنگی بسیار رشد داشته است.
وجود کتابخانه های قدیمی عمومی و شخصی با نسخ خطی حتی در برخی از بخشها و روستاها در این باب بسیار مورد توجه می باشد.

** خدا به قلمی قسم خورده که پاک باشد
شهروند 45 ساله دیگری بیرجندی با اشاره به آیه نون والقلم ومایسطرون عنوان می کند: نام خداوند و پیامبرمقدس است ولی خداوند دراین آیه به قلم قسم یادکرده است.
سامان اکبر پور که گاهی در جراید قلم می زند و دستی بر انتقاد دارد ادامه می دهد: به نظرشما به کدام قلم خدا قسم یادکرده است.
به قلمی که پاک هست نه قلم و نویسنده ای که برای اهداف و مطامع اصحاب قدرت بنویسد.
متاسفانه من در رابطه با جایگاه قلم در ایران اطلاع دقیقی ندارم ولی در استان خودمان متأسفانه خیلی محافظه کارانه و با ترس از مسئولان مطالب نوشته می شود.
وی با بیان اینکه مدرسه شوکتیه نشانگر از فرهنگ غنی استان است و بیان می کند: خراسان جنوبی ها از قدیم به تحصیل علاقه مند بوده اند و اهل قلم و دانش هستند.

** قلم حرفهایی را می زند که زبان عاجز از آن است
محمدرضا تاجدینی نویسنده مجموعه اشعار امید سبز که دانشجویی رشته کامپیوتر در تعریف قلم می گوید: ابزار نوشتن و به تصویر کشیدن تخیلات ذهنی و واقعیت های جامعه.
قلم حرفهایی را می زند که زبان عاجز از آن است.
قلم با فکر و تعقل روی کاغذ می‌نگارد.
این نویسنده جوان با بیان اینکه به نظر من یک نویسنده باید قدرت تخیل بسیار بالایی و در کنار آن مطالعه و اطلاعات بالا، سطح روابط عمومی بالا و آگاه به مسائل روز داشته باشد می افزاید: دوستانی هستند که بیش از صدها کتاب و نوشته دارند اما در آخرین کار دیده شده اند و به شهرت رسیدند.
نویسنده مجموعه آشعار “امید سبز” تصریح می کند: نویسندگی فقط دست به قلم بودن و تایپ کردن نیست، نویسنده باید در زمان نوشتن کاملا خود را فراموش کند و فقط در ذهن خود مطالبی را که می نویسد عملی تصور کند، خلاقیت و نو آوری و به روز بودن از ویژگی های یک نویسنده است.

** خراسان جنوبی نویسندگان مشهور و به نامی داشته است
به گفته تاجدینی، خراسان جنوبی نویسندگان مشهور و به نامی داشته است.
بیش از 150 هنرمند درجه یک و بالا از خراسان جنوبی هستند.
به گفته وی اساتید به نام ادبیات و زبان فارسی زادگاهشان با افتخار خراسان جنوبی است.
در حال حاضر در تمام ایران آنگونه که شایسته است ما قدردان قلم به دستان عزیز نیستیم.
در خراسان جنوبی جناب رفیعی و اعضای کانون هنرمندان خدمات بسیار خوبی دارند و عامل زنده نگه داشتن تمام هنر و هنرمندان هستند.

** قلم تقدس خاصی دارد که صاحبان آن ارزش و اعتبار او را به حق می‌دانند
“نجمه طلایی” نویسنده و شاعر پیشکسوت اهل فردوس که چندین کتاب مصور در زمینه کودکان دارد نیز در زمینه قلم می گوید: وقتی شادروان دکتر شریعتی بر حسب اهمیت و اعتبار قلم، آن را توتم تنهایی خود می‌داند و در لحظات حساس تنهایی عقد‌ه‌هایش را بدو می‌سپارد، پس قلم تقدس خاصی دارد که صاحبان قلم آن ارزش و اعتبار او را به حق می‌دانند و هیچ همتایی را برایش جز خودش تصور ندارند.
نجمه طلایی می گوید: ارزش قلم همیشه و در هر عصری نمایان است به شرطی که قلم در دست افرادی باشد که به اعتبار قلم ارج نهند و از قلم در راه خدمت به خلق و به ویژه افراد محروم و دست تنگ به کار اندازند.
نویسنده کتاب کودکان با بیان اینکه اگر قلم به دست افراد صاحب قلم و خوش فکر و بلند اندیشه باشد جایگاهی رفیع و استوار دارد، اظهار داشت: قلم از ضروریات جامعه و مردم در تهذیب جامعه و نظم و انتظام امور و اخلاقیات و باروری آرمان‌های مقدس است.

** بسیاری از انقلاب‌ها از آثار قلمی نشات می‌گیرد
نویسنده کتاب “اتل متل یه دختر” در بیان مشکلات اهل قلم می گوید: مشکلات قلم و صاحبان قلم زیاد و همیشه بوده و هست اما چنانچه کسی در برابر مشکلات مصدر کاری باشد، کاری درخور اهمیت و موثر کرده که حال قلم به دستان فعلی اینگونه است.
طلایی می‌گوید: همانطور که می‌دانیم هر اثری خواسته باشد خلق شود، ابتدا از آثار قلم و تتبع و کوشش اهل قلم این اثر خلق می‌شود و هر مطلبی در هر سطح و خواننده‌ای خواسته باشد به وجود بیاید، باید قلم‌ها به تکاپو افتاده و اثر به وجود آید.
وی گفت: در ارزش قلم همین بس که بسیاری از انقلاب‌ها‌، نهضت‌ها،‌ تحولات فرهنگی اجتماعی از آثار قلمی نشات می‌گیرد؛ اگر عمیق به مسئله توجه کنیم، ابتدای هر حرکتی از قلم و آثار قلمی شکل می‌گیرد، پس از ارزش زیادی برخوردار است.

** نبود حمایت‌ مسئولان از مشکلات اهل قلم
وی می افزاید: برای انعکاس مسائل سیاسی، اجتماعی و مشکلات مردم حتما باید مباحث توسط صاحبان قلم و اهل تحقیق انعکاس پیدا کند.
وی نبودن حمایت‌های لازم توسط مسئولان و دست‌اندرکاران استان را از مشکلات اهل قلم بیان کرد و گفت: ارزش قائل شدن به آثار و برداشتن موانع در برابر اهل قلم در برای چاپ و انتشار آثار آنان و همچنین معرفی و تبلیغ آثار چاپ شده توسط دست‌اندرکاران به منظور معرفی و ارزش کار صاحب قلم یکی از راه‌های رفع مشکلات است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215* 6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.