محمدعلی بیجاری، روز دوشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی(21الی 27خرداد) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این ارتباط وزارتخانه از چند سال قبل اجرای طرح یاد شده را در دستور کار داشت و شرکت جهاد سبز از واحدهای زیرمجموعه از سه سال قبل، قزاقستان را به عنوان کشور هدف تعریف و وارد اقدامات اولیه شد.
وی عنوان کرد: برای انجام این کار ابتدا هیات 11 نفری از استان در سفری پنج روزه شرایط این کشور را بررسی و ارزیابی کرد و بر اساس مطالعات انجام شده توافقنامه ای بین هیات ایرانی و طرف مقابل امضا شد.
وی بیان کرد: قزاقستان 1.7 دهم ایران وسعت دارد، این در حالی است جمعیت این کشور 17 میلیون نفر است اما به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این کشور از جمله منابع آبی و خاک حاصلخیز به عنوان اجرای کشت فراسرزمینی در نظر گرفته شد.
جمهوری اسلامی ایران یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
به گزارش ایرنا، بیجاری اظهار کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد انجام طرح برای استان دارای صرفه اقتصادی است، با توجه به پدیده خشکسالی های پیاپی در استان سودآوری بیش از 50درصد در اجرای یاد شده بسیار ارزشمند است.
وی عنوان کرد: خراسان جنوبی از جمله مناطقی است با محدودیت منابع آبی مواجه است، در حالی که در مباحث اقتصادی، سرمایه گذاری و کشاورزی از جمله استان های مطرح است که باید به تولید محصولی پرداخت که قابلیت های آن را داشته باشیم.
وی ادامه داد: بحث سرمایه گذاری های خارجی که مورد توجه کشورهاست، ارتباطی دوسویه است، از طرفی سبب جذب سرمایه گذار خارجی می شود و برعکس، می توان به منابع مازاد کشور در فراسوی مرزهای جغرافیایی سرمایه گذاری کرد و بازخورد آن را در کشور و استان دید.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: یکی از برکات کشت فرا سرزمینی این است با توجه به وضعیت منابع آبی خراسان جنوبین، از آنجایی که برای افزایش سطح زیر کشت به هیچ وجه منابع آبی جدید واگذار نمی شود می توان از منابع آبی این کشور نیز استفاده کرد.
بیجاری یادآور شد: در شرایط فعلی با توجه به بارندگی های مناسب در قزاقستان نوع کشت دیم انتخاب شد، اما می توان به روش های نوین آبیاری نیز سرمایه گذاری کرد و میزان را از متوسط تولید افزایش داد.
به گفته این مسئول شرایط آب و هوایی مناسب این کشور امکان کشت سایر محصول کشاورزی را بیشتر فراهم می کند، همچنین بر اساس قراردهای منعقد شده اشتغال بین استان و قزاقستان 50 به 50 در نظر گرفته شد.
وی بیان کرد: فاصله نزدیک راه آهن در 30 کیلومتری اجرای طرح در قزاقستان و اتصال خط آهن به سرخس و از سرخس تا طبس از دیگر مزیت هایی است که می توان از این طریق محصول کشاورزی را وارد استان کرد همچنین محصول مورد نیاز استان و همسایگان را نیز تامین کرد.
به گفته بیجاری کمک به بخش تولید از دیگر مزیت های کشت فراسرزمینی است، در این زمینه می توان محصولی را که در کشور با کمبود تولید مواجه هستیم از این طریق تامین کرد.
وی تاکید کرد: با کشت فراسرزمینی نه تنها به کشاورزان و بهره برداران استان هیچ گونه خسارتی وارد نخواهد شد بلکه کسری و کمبود محصول تولیدی استان قابل تولید نیست، رفع خواهد شد.
وی عنوان کرد: کشت فراسرزمینی در اوکراین نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد که بعد از ماه رمضان هیاتی به این کشور اعزام می شوند تا از نزدیک در جریان ظرفیت های آن قرار گیرند و به عنوان دومین کشور هدف کشت فرا سرزمینی استان تعیین شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.