محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: کشور ایران بر اساس برآوردهایی که انجام شد از میان 141 کشور به لحاظ پتانسیل ها و جذب سرمایه گذاری های خارجی رتبه 50 تا 54 را داراست اما به لحاظ جذب و به کارگیری این پتانسیل برای جلب سرمایه گذار خارجی در رتبه 110 قرار دارد.
وی گفت: کشور دارای این پتانسیل بالقوه است لذا باید تغییراتی بنیادین در نوع اندیشه و معرفی توانمندی های کشور انجام شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه یک درصد جمعیت و جغرافیای جهان را داریم به لحاظ جذب سرمایه گذاری خارجی این میزان کمتر از 25 صدم درصد سرمایه گذاری های خارجی در دنیاست لذا شکاف بزرگی در این حوزه داریم و نیاز است به صورت جدی تر این مهم مورد توجه واقع شود.
به گزارش ایرنا، مودودی اظهار کرد: بحث دانش اقتصادی و دانش تجاری یکی از عوامل و پیش نیازهای اصلی برای ارتباط، انعکاس و انتقال دانش فنی تکنولوژی و به روز کردن دانایی و فهم اقتصاد است که امروز بیش از هر امر دیگری نیازمند آن هستیم .
وی یادآور شد: آنچه به نظر مهم است و باید مورد توجه واقع شود چرخه عمر تولید محصول و صنعت است، همچنانکه برخی کالاها چرخه عمرشان از مرحله رشد گذشته و در سراشیبی افول قرار دارد و توانایی عرضه در بازارها را از دست داده اند.
وی ادامه داد: در سال های اخیر این تغییرات شتاب بیشتری گرفته است باید هشیار باشیم و اگر قرار است سرمایه گذاری در حوزه های مختلف انجام شود این صنایع را باید یک بار تحلیل و بررسی کرد و دید کدام در مرحله رشد و بلوغ و کدام یک در مرحله افول است.
معاون سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: سرمایه گذاری در صنایعی که دوره آنها گذشته است می تواند خطرناک باشد و باعث از بین بردن توان ملی و سرمایه اجتماعی شود بنابراین یکی از نکات بسیار مهم این است که باید در این بخش دقت عمل داشته باشیم.
مودودی یادآور شد: اگر بخواهیم نمودار ارزش آفرینی و سودآوری یک محصول را بررسی کنیم سه مرحله طراحی، ساخت و تولید و سپس برند باید مورد توجه قرار بگیرد، در ارزیابی ارزش افزوده و سودی که حاصل می شود بخش برند و طراحی بیشترین سود را نصیب شرکت و کارخانه می کند.
وی اضافه کرد: در ایران متاسفانه هر آنچه داریم مربوط به بخش ساخت و تولید است که متاسفانه کمترین میزان سودآوری را دارد اما در زمینه موضوع برند سازی و طراحی کمترین اقدام شده است که در نتیجه باید برای یک سنت در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
وی بیان کرد: از خراسان جنوبی به عنوان استانی محروم یاد می شود در صورتی که امروز محرومیت یک واقعیت عینی نیست بلکه پدیده ذهنی است، اگر امروز منطقه ای محروم است کسانی که در آن استان مسئولیت بر عهده دارند باید به فکر ایرادهای کار باشند.
وی عنوان کرد: اگر قرار است هرگونه سرمایه گذاری در هر منطقه ای از کشور انجام شود باید دقت کنیم که نگاه دنیا امروز متفاوت از گذشته است، زنجیره های جهانی عرضه شکل گرفت و سرمایه گذار باید در یکی از زنجیره های طویل تولید ارزش عضو شود.
وی ادامه داد: بنابراین اگر نگاه سنتی کنار گذاشته و در فرآیند تولید بررسی شود ثروت کدام بخش می تواند سهمی از نقش خود را به سرمایه گذار بدهند دنبال آن رفتن و سهم را ایفا کردن به اینکه زودتر به نتیجه برسید کمک خواهد کرد.
مودودی تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری می خواهد عضوی از زنجیره جهانی ارزش باشد باید خیلی خوب خود را معرفی کند آنچه امروز از آن به عنوان عامل موفقیت در دنیا یاد می شود نحوه معرفی سرمایه گذار در عرصه جهانی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.