به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پرویز آرامنش به مناسبت فرارسیدن دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک افزود: با برنامه ریزی دقیق در حوزه محیط زیست، همت و تلاش مسئولان و مردم می توان به جایگاه مورد نظر در این خصوص رسید.
وی یادآور شد: در گذر سال ها بشر به این کره خاکی آسیب های جبران ناپذیری وارد کرد و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.
وی گفت: هرسال برنامه های متنوعی به همین مناسبت در خراسان جنوبی برگذار می شود.
آرامنش افزود: پیاده روی خانوادگی با همکاری دانشگاه پیام نور بیرجند ، پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بند دره ، برگزاری جشنواره ملی ساخت مجسمه های نمکی ، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع زمین پاک و ... از جمله این برنامه هاست.
خراسان جنوبی 151هزار کیلومتر مربع مساحت و 769هزار نفر جمعیت دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت های طبیعی، جلوگیری از مصرف بی رویه منابع، جلوگیری از فعالیت های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست،جلوگیری از بین رفتن جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی در داشتن زمین پاک موثر است.
این مسئول ، تغییر کاربری اراضی طبیعی به زمین های با کاربری های دیگر، اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک و آلودگی منابع آب و خاک و همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان در حفظ محیط زیست از سیاست های مردم و دولت در داشتن زمین پاک برشمرد.
آرامنش ادامه داد: روز جهانی زمین پاک هر سال در 22 آوریل برابر 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم یادآوری می شود که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند.
وی یادآور شد: این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه مند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو در باره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچـم زمیـن پـاک را طراحـی کـرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: یوتانـت دبیـر کـل سازمان ملل در سال (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.
وی اضافه کرد: مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در جهان است.
وی بیان کرد: مسأله تولید زباله در جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه ، یکی از شگفتی های آفرینش است.
آرامنش گفت: با آغاز عصر ماشین و پیشرفت های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه اش، یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.
وی افزود: در قانون اساسی(اصل 50) نیز حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی شمرده شده و آن دسته از فعالیت های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست، ممنوع است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: تقریباً چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است و روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.
وی یاداور شد: روز زمین پاک، یکی از این زنگ های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می شود و روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.
آرامنش تاکید کرد: متخصصان محیط زیست امیدوارند برگزاری چنین روزی سبب اتحاد هر چه بیشتر برای حفاظت از کره زمین باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7559 **2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.