به گزارش ایرنا معصومه ابتکار روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از پاسگاه محیط بانی تالاب های تنگ فنی شهرستان پلدختر در جمع خبرنگاران افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای هفت گونه در معرض تهدید در کشور برنامه های علمی تنظیم کرده است.
وی اظهار کرد: پارسال براساس مطالعات انجام شده برنامه های مدیریت و حفاظت از حیات وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم که این برنامه ها در لرستان برای سه گونه پلنگ، خرس قهوه ای و سمندر لرستانی تدوین و ابلاغ شده اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امید است این برنامه ها به شورای برنامه ریزی استانها بیایند تا ضمن برنامه ریزی برای حفاظت از این گونه های ارزشمند اقدام لازم برای آموزش و معرفی آنها برای جذب گردشگران و علاقه مندان صورت گیرد.
وی با اشاره به بهره برداری یا بازسازی پاسگاه های محیط بانی لرستان گفت: 20 میلیارد ریال برای این کارها هزینه شده است که یکی از این پاسگاه ها برای حفاظت از تالاب های پلدختر در این شهرستان احداث شده است.
ابتکار افزود: تالاب های پلدختر ارزش فراوانی از نظر تنوع گونه های مختلف گیاهی و جانوری دارند و پرندگان مهاجر به این تالاب ها مهاجرت می کنند
وی وجود محیط های ارزشمند طبیعی را از ظرفیت های لرستان دانست و گفت: با توجه به تغییرات زمین شناسی در محل تالاب های پلدختر مناظر زیبایی ایجاد شده و این محل به ژئوپارک بسیار زیبایی تبدیل شده است.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای حفظ تالاب ها و دیگر اماکن طبیعی لرستان افزود: بهره برداری از پاسگاه محیط بانی پلدختر گام مهمی برای اجرای طرح های طبیعت گردی و برنامه های حفاظتی و حفظ این اماکن است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این طرح ها باید با مشارکت مردم و جوامع بومی اجرا شوند، باید از این ثروت خدادادی برای تولید و اشتغال در حوزه هایی مانند گردشگری طبیعی استفاده کنیم.
وی درخصوص الحاق تالاب های پلدختر به کنوانسیون رامسر گفت: در حال تکمیل مطالعات این کار هستیم و باید گام به گام جلو برویم.
معصومه ابتکار روز چهارشنبه سفر 2 روزه خود به استان لرستان را آغاز کرد.
وی امروز با تشکل های زیست محیطی و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان دیدار و سپس پاسگاه محیط بانی تالاب های شهرستان پلدختر را افتتاح کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در آیین کلنگ زنی عملیات اجرایی مجتمع 6 هکتاری پرورش ماهی پلدختر شرکت کرد.
7272/3022
خبرنگار: فاطمه مهرابی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.