به گزارش روز دوشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، پرویزی با بیان اینکه 12درصد جمعیت استان عشایر هستند افزود: باید تلاش کنیم تا منابع درآمدی برای این قشر مولد فراهم شود؛ در غیر این صورت، آنها مهاجرت خواهند کرد یا زندگی حاشیه نشینی را در شهرها اختیار خواهند کرد.
بر اساس سرشماری آبان ماه 1395،خراسان جنوبی 769هزار نفر جمعیت دارد که 59درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: عشایر، موثرترین و در عین حال کم هزینه ترین قشر جامعه هستند و همواره به عنوان قشری مولد در جامعه مورد توجه قرار داشته و دارند.
وی با اشاره به اینکه در استان مسئولان باید توجه بیشتری به جامعه عشایری داشته باشند، یادآور شد: با توجه به اینکه تعدادی از اعضای جامعه عشایری استان در مناطق مرزی سکونت دارند، علاوه بر مباحث اجتماعی در زمینه مباحث امنیتی نیز حضور آنان می تواند بسیار مهم و موثر باشد.
وی به 18سال خشکسالی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: باتوجه به این امر، باید در خصوص توسعه صنایع دستی ، توسعه صنعت گردشگری خصوصا در حوزه بوم گردی مسئولان باید اقدامات و برنامه ریزی های جدی تری داشته باشند؛ چرا که ظرفیت های لازم در این زمینه در منطقه وجود دارد.
پرویزی، با بیان اینکه پارسال 14 میلیارد ریال در حوزه آبرسانی عشایری به استان اختصاص یافت، یادآور شد: موضوع آبرسانی به عشایر از اولویت های کاری است که در سال 96 دنبال خواهد شد.
همچنین قندالی رئیس سازمان امور عشایری ایران در این دیدار با بیان اینکه شورای عالی عشایر کشور در دولت تدبیر و امید بعد از 10 سال دو باره فعال شد،گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم به عشایر توجه نکرده است.
وی که اوایل اردیبهشت 93 در حکمی از سوی حجتی وزیر جهاد کشاورزی عهده مسئولیت این سازمان شد، افزود: تاکنون 2 جلسه شورای عالی عشایر کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد و در حوزه های مختلف فرهنگی، اشتغال و نیز بهداشت و درمان دارای مصوبات و نتایج بسیار مطلوبی بوده است.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید چه در بعد حفظ کرامت و شأن و منزلت عشایر و چه در بعد اختصاص منابع و اعتبار، توجه بسیار مطلوبی به عشایر داشته است.
وی تصریح کرد: دولت سال گذشته افزون بر 700 هزار تن علوفه یارانه ای را با بازپرداخت 4 تا 9 ماهه در اختیار عشایر قرار داده است.
وی با بیان اینکه در 2سال گذشته افزون بر 210 میلیارد ریال اعتبار از محل های مختلف به امور عشایر کشور تخصیص یافت، افزود: حدود 2هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که خراسان جنوبی نیز در توزیع این بودجه به طور ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی به ظرفیت های بوم گردی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این امر، توسعه صنعت شترداری و توجه به گیاهان دارویی با توجه به پتانسیل های موجود می تواند بسیار مهم و کمک کننده باشد.
2047* دریافت کننده و انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.