احمد محبی سه شنبه شب در جشن بزرگداشت روز جهانی تئاتر در بیرجند افزود: تئاتر از ظرفیت های بالقوه بالایی برخوردار است و به همین دلیل هنر مردمی نام گرفته است.
وی با بیان اینکه تئاتر در کنار مردم است، شرط لازم حیات و زنده بودن آن در کنار مردم بودن است و نمایشی که در کنار مردم نباشد بی معناست، ادامه داد: اگر توانایی بالقوه تئاتر بالفعل شود، بسیاری از مشکل جامعه بشری رفع خواهد شد.
وی اضافه کرد: مواد مخدر، طلاق، بیکاری و فقر از مشکلات امروزی جامعه بشری است ، با استفاده از ظرفیت تئاتر می توان این معضل را رفع کرد.
وی با بیان اینکه مشکلی که امروز در حوزه تئاتر وجود دارد، کمبود متن و نویسنده است ، تاکید کرد: اگر سالن های نمایش کم رونق است به دلیل وجود همین مشکل است ، نوشته برای کارگردانی در حوزه تئاتر کافی نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: متن و نوشته هایی که از گذشته وجود دارد به توسعه نمایش های امروزی بسیار کمک می کند.
محبی یادآور شد: این نوشته ها در مثنوی معنوی، مرزبان نامه، بوستان و گلستان سعدی و ... وجود دارد و دست مایه خوبی برای نمایش است که از آن باید استفاده کرد.
وی افزود: کسانی که در دوره جدید در حوزه نمایش نامه نویسی فعالیت می کنند بسیار کم هستند،شاید در دوره معاصر تعدادشان پنج نفر بیشتر نباشد.
وی اظهار کرد: اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، اسماعیل خلج و بهرام بیضایی در حوزه نمایش نامه نویسی فعال هستند.
وی ادامه داد: افتخار بزرگان سینما این است زمانی در حوزه تئاتر فعالیت داشتند، این بزرگان فعالیت در حوزه تئاتر را بزرگ ترین افتخار خود بیان می کنند.
وی یادآور شد: داوود رشیدی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، فخری خروش ، جمیله شیخی و ... فعالیت در تئاتر را از افتخارات خود می دانند.
وی تصریح کرد: اصحاب سینما دوره تئاتر را دوره سربازی سینما می دانند،بازیگران سینما حتما باید این دوره را سپری کنند.
وی تاکید کرد: در سال 1395 شکل گیری انجمن نمایش خراسان جنوبی مهم ترین اتفاق در این حوزه بود.
وی اضافه کرد: سال گذشته 14 گروه نمایشی در استان به ثبت رسید و 90 نفر در این گروه ها عضویت دارند و به طور رسمی کار خود را آغاز کردند.
150 نفر در حوزه تئاتر خراسان جنوبی فعالیت دارند که از این تعداد 100 نفر مرد و بقیه زن هستتند.
*7559*2047*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.