بیشتر عشایر استان در شهرستان های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان و تعدادی هم در دیگر شهرستان های خراسان جنوبی زندگی می کنند.
غلامرضا قوسی عصر دو شنبه به خبرنگار ایرنا، افزود: عشایر استان بیشتر در درون استان جابجا می شوند، برخی از عشایر به شهرستان های همجوار در خراسان رضوی کوچ می کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به بارندگی های مناسب در سال زراعی جاری وضعیت مراتع استان از لحاظ پوشش گیاهی نسبتا مناسب است، اظهار کرد: به دلیل پوشش گیاهی مناسب کوچ عشایر به صورت منظم تر از سالهای گذشته انجام می شود.
وی ادامه داد: در استان زمان و مکان کوچ را وضعیت پوشش گیاهی مرتع مشخص می کند.
به گفته وی در حال حاضر 58 طایفه از عشایر استان زندگی می کنند که در تولید نزدیک به 30 درصد از فرآورده‌های لبنی و گوشتی استان فعال هستند.
به گزارش ایرنا، قوسی با اشاره به اینکه در استان 6 هزار و 18 کیلومتر راه عشایری وجود دارد، گفت: سال 95 پنج هزار کیلومتر از راه های عشایری استان مرمت شد، اکثر راههای عشایر استان مرمت شده و عشایر از این نظر مشکلی ندارند.
وی یادآور شد: به عشایر کوچ رو استان در تمام مناطق خدمات مختلف از جمله آبرسانی و توزیع علوفه انجام می شود، در بهار امسال با توجه به افزایش بارندگی ها عشایر کمتر با مشکل کم آبی و کمبود علوفه مواجه خواهند بود.
وی بیان کرد: تعدادی از عشایر سیستان و بلوچستان نیز همه ساله برای تامین علوفه دام های خود به مناطقی از نهبندان و سربیشه کوچ می کنند که 332 خانوار عشایر این استان، پروانه چرا در خراسان جنوبی دارند.
وی عنوان کرد: 40 درصد مراتع استان در اختیار عشایر است و 80 درصد آنان در مناطق مرزی مستقر هستند.
فصل بهار است و عشایر بار کوچ بسته‌اند؛ آنها هر ساله با سلام بهار از قشلاق خداحافظی می‌کنند و به استقبال ییلاق می‌روند آغاز بهار و رویش مجدد گیاهان، زندگی جدیدی را برای عشایر خراسان جنوبی رقم می‌زند.
تنها سر پناه عشایر چیزی است به نام سیاه چادر که آنها را از گزند توفان‌های غرنده و باران‌های تگرگی نجات می‌دهد.
طبیعت بزرگترین معلم این نوع از مردمان است و هر روز هم نوای کوهساران به این مردمان ساده اما غیور درس زندگی، شجاعت و قانع بودن می‌دهد.
زندگی عشایری در خراسان جنوبی قدمت کهن و دیرینه ای دارد و طایفه های دلاکه، نهتانی، بهلولی، براهویی، تیموری، اردنی، دهمرده، کلندرزهی و ماهیرودی از مشهورترین طوایف عشایری خراسان جنوبی هستند.
براساس سرشماری سال 87 خراسان جنوبی 15 هزار و 676 خانوار عشایری با جمعیتی 81 هزار نفر و 58 طایفه مستقل دارد.
جمعیت عشایر استان هفت درصد جمعیت عشایری کشور و 13.2 درصد از مجموع جمعیت استان را تشکیل می دهد.
همچنین عشایر استان با یک میلیون و 382 هزار راس دام، 34 درصد دام خراسان جنوبی را پرورش می دهند.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.