هم اکنون بیشتر جاده های خروجی شهرهای استان از ترافیک نسبتا پرحجم و روانی برخوردار است، علاوه بر ماموران پلیس راه ، نیروهای ستاد سفرهای نورزی استان در جاده ها حضور فعال دارند.
پلیس راه با تمام توان بر رفت و آمد خودروها در جاده های استان نظارت دارد، و از مردم می خواهد با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ضمن پیشگیری از وقوع حادثه، تا روز طبیعت را به خوبی و خوشی سپری کنند.
به همین مناسبت پلیس راه خراسان جنوبی در برخی جاده های استان محدودیت های ترافیکی اعمال کرده است.
13فروردین در ایران به روز « سیزده به در» معروف است و برخی ها ترجیح می دهند در این روز حتی برای ساعتی همراه با اعضای خانواه از منزل خارج شوند.
در هر حال این روز از جشن ‌های نوروزی ایران است و برخی بر این باورند برای دوری از نحسی، در این روز باید از منزل خارج شد و 13فرودرین را در طبیعت سپری کرد که در این ارتباط روایت تاریخی قابل استنادی وجود ندارد.
هم اکنون بر سقف تعدادی از خودروها که در حال خروج از شهرها و روستاها هستند، سبزه های نوروزی قرار دارد و مردم برای خوش یمنی آن را در آب جاری می اندازند که این اقدام یکی از عوامل تهدید زیست محیطی است.
توصیه شده که سبزه ها در کیسه های زباله جمع آوری و در مکان هایی که برای جمع آوری زباله تعیین شده است، گذاشته شود.
همچنین شماری از مردم استان این روز در فضاهای اطراف 98 بقعه متبرکه سپری می کنند و از برنامه های فرهنگی این فضاها بهره مند می شوند.
در بیرجند مرکز خراسان جنوبی مناطقی چون بندهای (سد) دره و امیرشاه ، چهارده، شوکت آباد، بیدخت، دامنه های رشته کوه باقران ، باغ های اکبریه ، امیرآباد و رحیم آباد ، زیارتگاه ها وجو دارد که مردم این شهر برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو در این مکان ها حضور دارند.
همچنین برخی از مردم که امکانات لازم را در اختیار ندارند در روز طبیعت در بوستان ها و تفرجگاه های شهری حضور پیدا کردند.
برخی شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افرادی که رهسپار طبیعت هستند، خواستند برای حفظ محیط زیست از رها کردن زباله در طبیعت پرهیز کنند و هنگام ترک منطقه از خاموش بودن آتش که برای پخت غذا روشن کردند، مطمئن شوند.
همچنین امام جمعه موقت بیرجند در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به 13فروردین که روز طبیعت است، گفته بود: حفظ محیط زیست در این روز به عنوان امانت الهی باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد و در این روز باید از برخی خرافات و باورهای غلط در مورد 13 فروردین پرهیز کرد.
حجت الاسلام محمد علی تابعی با بیان اینکه 13فروردین، روز طبیعت و روز رستاخیز است، یادآور شد: باید از زنده شدن طبیعت درس گرفت، کسانی که در این روز از خانه های خود در روستاها و شهرها خارج و به طبیعت پناه می برند تا در کنار هم باشند و این رسم به فرهنگ تبدیل شده است باید از کینه ها و عداوت نسبت به همدیگر پرهیز کرد.
وی تاکید کرد: خروج مردم از منزل، پناه بردن آنها به طبیعت نباید موجب هنجار شکنی و عامل تخریب و ایجاد حریق در محیط زیست شود، در چنین روزی باید مراقب فضاهای طبیعی به عنوان نعمت الهی و نیز فضای سبز دست کاشت باشیم.
همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در اطلاعیه ای به مردم استان و مسافران نوروزی توصیه کرد که از روشن کردن آتش در روز انس با طبیعت در کنار درختان خودداری کنند.
در این اطلاعیه از مردم خواسته شد، بهترین کار در این شرایط همراه داشتن گاز پیک نیکی برای گرم کردن یا پخت غذاست و به مردم توصیه شد در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده که نیاز به پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش در حد امکان از زغال آماده استفاده و از شکستن شاخه درختان جلوگیری و خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنند.
این اداره کل امروز اقدام به توزیع پلاستیک زباله در خروجی شهرها و تفرجگاهها کرد که این اقدام برای پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رها سازی زباله های ناشی از حضور مردم و گردشگران در روز طبیعت انجام شد.
گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند و زباله را در جنگل، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.
جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و همراه نداشتن هرگونه سلاح، تبر و اره از دیگر توصیه ها به مردم است که به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل ها و گیاهان، از آن ها عکس بگیرند و سال ها از دیدن عکس ها لذت ببرند.
پلیس راه خراسان جنوبی به مناسبت 13فروردین برخی محدودیت های ترافیکی در جاده های استان اعمال کرد که تردد کامیون و تریلی از ساعت 00: 06 صبح تا ساعت00: 23 روز یکشنبه در برخی جاده های استان ممنوع است.
در اجرای محدودیت های ترافیکی عبور و مرور کامیون و تریلی در جاده ها بیرجند- قاین، طبس - اصفهان و دیهوک طبس به راور کرمان ممنوع است.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.