علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در بازدید از تاغ های آلوده به شپشک سفید شهرستان درمیان، افزود: از مجموع تاغ زارهای آلوده استان 35 هزار هکتار در خطر تهدید جدی این آفت قرار دارد.
وی عرصه گیاهی تاغ های دست کاشت استان را 893 هزار هکتار ذکر کرد و یادآور شد:
در شهرستان مرزی درمیان 32 هزار هکتار تاغ دست کاشت وجود دارد که سه هزار و 400 هکتار آن به آفت شپشک سفید آلوده شده است.
وی افزود: هفته گذشته 300 هکتار تاغ های آلوده شهرستان کف بری شد که 250 هکتار آن خشک شده بود.
به گفته نصرآبادی آفت شپشک سفید از تنه درخت تاغ تغذیه می کند، درخت پس از آلوده شدن به آفت در مدت یکسال خشک می شود.
وی عمر هر اصله درخت تاغ را 15 تا 20 سال ذکر کرد و گفت: در صورت عدم کف بری درختان آلوده در سال های آینده سطح وسیع تری درگیر آفت خواهد شد.
وی عنوان کرد: قبل از فصل بهار حشره شپشک سفید داخل پیله است و بهترین زمان برای مقابله با آن است.
به گفته وی در عملیات مبارزه بیولوژیکی ابتدا باید سرشاخه های تاغ و در مورادی هم درخت کاملا قطع و سپس محلول پاشی « روغن ولک» انجام تا جلوی رشد و گسترش شیوع بیشتر آفت گرفته شود.
به گزارش ایرنا، نصر آبادی ادامه داد: قطع درختان تاغ باعث می شود که در چند سال آینده تاغ های کوچک جایگزین تاغ های آفت زده شوند، بهترین زمان برای مبارزه شیمایی با این آفت اوایل اسفند تا فروردین(در دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد) است.
وی تایید کرد که قطع درختان تاغ در شهرستان درمیان سبب واکنش مردم شده است، باید علت قطع درختان آلوده برای مردم منطقه بیان شود.
کاشت تاغ دست کاشت در خراسان جنوبی از سال 1354در پنج کیلومتری شهر بشرویه آغاز شد، هدف از این طرح تثبیت شن های روان، مقابله با بیابان زایی، کمک به رونق کشاورزی و حفظ اراضی کشاورزی، راه ها و منازل مسکونی از هجوم شن های روان بوده است.
تاغزارها نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی بیابان و بیابانزایی دارند و می توانند مانع از پیشروی بیابان به سمت سکونتگاه های جمعیتی شوند،تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و کمی رطوبت یکی از گونه های اصلی و مهم بیابانزدایی در خراسان جنوبی است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.