وی حمیدر رضا لطیفی نام دارد ، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سازنده سازه های فولادی در شهرک صنعتی بیرجند است، روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تجربه خود را برای راه اندازی مجدد آن بیان کرد.
وی اضافه کرد: این کارخانه در سال 1385 تاسیس شد که به دلیل نوسان قیمت ورق و نبود سرمایه در گردش در سال 94 رسما تعطیل شد.
به گفته وی یکی از مشکلات خرید نقدی ورق و آهن آلات بود که به علت نبود سرمایه در گردش کافی با مشکل مواجه شدیم، مواد اولیه لازم برای تولید تامین نشد، این امر علت اصلی تعطیلی این واحد بود.
وی انباشته شدن مطالبات را دیگر دلایل تعطیلی کارخانه ذکر کرد.
لطیفی در مورد چگونگی راه اندازی این واحد، افزود: با تصویب سرمایه در گردش به مبلغ 22 میلیارد ریال در ستاد تسهیل و راه اندازی مجدد کارخانه، مقدمات کار فراهم و در مرحله دوم با تغییر هیات مدیره، کادر مدیریتی و نیروی کار از شهریور 95، واحد شروع به کار کرد.
به گفته وی از مجموع مبلغ مصوب، با توجه به همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی، اداره کل امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی برای تقسیط بدهی ها، 10میلیارد ریال اخذ شد و نیازی به دریافت بقیه تسهیلات نبود.
وی صنایع فلزی پیچ و مهره ای و سازه های پیچ و مهره ای ساختمانی را عمده محصول عنوان کرد که بزرگترین کارخانه تولید سازه های فلزی در استان است.
به گفته وی ظرفیت اسمی کارخانه هفت هزار و 500 تن است که در حال حاضر نیمی از ظرفیت اسمی تولید می شود، که این مقدار مازاد بر نیاز استان است،بخشی از محصول در سایر استان مصرف می شود.
لطیفی، رکود بازار مسکن و ساخت و ساز را مهمترین عوامل تاثیرگذار در تولید دانست و اظهار کرد: اگر بازار فروش مناسب باشد با به روز کردن تجهیزات و مساعدت بانک ، تحقق ظرفیت اسمی کارخانه عملی خواهد شد.
وی به مشکل حمل و نقل برای جابجایی محصول این واحد اشاره کرد و گفت: سازه آهنی سنگین است، هزینه های زیادی به تولید کننده تحمیل می کند، نبود راه آهن در خراسان جنوبی نه تنها این مشکل را مضاعف کرده بلکه امکان رقابت را با تولید کنندگان دیگر استان ها کم کرده است.
این کارآفرینی خراسان جنوبی اظهار کرد: با وجود مشکل حمل و نقل بخشی از محصول به جزیزه کیش و استان های سیستان بلوچستان و قم عرضه شد که علت اصلی موفقیت کیفیت سازه و قیمت مناسب آن نسبت به سازه های مشابه در بازار است.
وی حمایت دستگاه های دولتی از صنعت استان را مهمترین محور توسعه تولید دانست و افزود: دستگاه های دولتی در ایجاد زیرساخت های مناسب، ایجاد راه آهن ، کمک در وصول مطالبات عقب افتاده و ... می توانند به واحدهای تولیدی کمک کنند، همراهی در این بخش بی شک در افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر تاثیر خواهد داشت.
به گفته وی در حال حاضر 50 نفر در این کارخانه مشغول کارند، اگر مشکل پیش رو رفع شود، 50 نفر دیگر به تعداد نیروها افزوده خواهند شد و این کمکی بزرگ به صنعت و در اشتغال خواهد بود.
لطیفی اضافه کرد: تمام مواد اولیه کارخانه قبل از ورود تست می شود، مواد بی کیفیت وارد مجموعه نمی شود، آهن خریداری شده باید استاندارد لازم داشته باشد که حساسیت در این مرحله بی شک محصولی باکیفیت را هم به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: آهن های خریداری شده برش کاری می شود و متناسب با پروژه سفارش شده مراحل مونتاژ و جوشکاری با نظارت گروه برنامه ریزی و کنترل کیفیت، قسمت به قسمت انجام می شود و بعد از تاییدیه به خطوط بعدی انتقال می یابد.
به گفته لطیفی در مرحله بعد، رنگ آمیزی است که در سه مرحله صورت می گیرد و بعد از حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران با حساسیت سفارش دهنده ها نوعی لایه ضد حریق هم به آن اضافه می شود که استقامت سازه ها را نسبت به دمای بالا بیشتر می کند، مسلما قیمت ها را تا حدودی افزایش می دهد.
وی در ادامه، عنوان کرد: بخش صنعت نیاز به همدلی بین بخشی میان کارخانه داران و مسئولان دارد، اگر این همدلی محقق شود بی شک شاهد صنعتی پویا در منطقه خواهیم بود.
خبرنگار ایرنا در ادامه گشت و گذارش در شهرک صنعتی بیرجند همراه با یکی از کارشناسان استانداری خراسان جنوبی و معاون صنایع سبک شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی از یک واحد تولید نایلون، نایلکس، پلاستیک و کیسه زباله بازدید کرد.
این کارخانه نایلون، نایلکس، پلاستیک زباله و پلاستیک فریزر تولید می کند .
محمدرضا محمود آبادی مدیر این واحد تولیدی از محل اندوخته های خود این واحد را راه اندازی و زمینه اشتغال چهار نفر را فراهم کند.
به گفته وی این واحد سال 1368 تاسیس شد که به دلایل مختلف تعطیل شد تا 2 سال پیش که با توجه به آشنایی که با صاحب قبلی کارخانه برای خرید محصول داشت این مجموعه را خریداری کرد.
وی بیان کرد: این کارخانه قبلا به دلیل پرداخت نشدن بدهی های بانکی در تملک بانک قرار گرفت و بعد بر اساس قانونی به صاحب قبلی اش بازگردانده شد.
وی بیان کرد: به این دلیل بخش زیادی از نقدینگی صرف خرید کارخانه شد فقط 2 تن مواد اولیه از بنک داران خریداری کرد که در حال حاضر با همین ظرفیت فعالیت دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که در اجرای طرح رونق اقتصادی چقدر وام گرفت، توضیح داد: در بدو کار چهار میلیارد ریال درخواست کرد و موافقت شد، با مراجعه به بانک بازپرداخت یک ساله بود، با توجه به شرایط بازار از دریافت تسهیلات انصراف داد.
محمودی آبادی ادامه داد: کمبود سرمایه در گردش باعث شد که به علت موجود نبودن یک مورد از مواد اولیه مورد نیاز، چندین روز کارخانه تعطیل باشد، این در حالی است که محصول تولید شده به هیچ عنوان زمین نمی ماند و به فروش می رسد.
وی در مورد میزان تولید اظهار کرد: ظرفیت اسمی این واحد 480تن است، کمتر از 10 درصد آن به علت نبود سرمایه در گردش تولید می شود، اگر ماهانه قدرت خرید 40 تن مواد اولیه را داشته باشد، شرایط بهتر است.
به گفته وی حمل و نقل از جمله چالشی است که این واحد با آن رو به روست، استان از حمل و نقل ریلی(شرق و مرکز خراسان جنوبی) محروم است، حمل و نقل زمینی هم برای انتقال بار کم از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، در صورت اقدام قیمت تمام شده کالا افزایش و قادر به رقابت با کارخانه های مشابه نخواهیم بود.
وی بیان کرد: در حال حاضر 4.5 تن پلاستیک زباله آماده توزیع شد مشتری در تهران است، به دلیل بالا بودن کرایه قادر به فروش آن در تهران نیستم.
وی بیان کرد: یکی از فروشگاه های بزرگ تهران که محصول این واحد را مصرف کرد، اطلاع داد، آماده است، تولید سالانه کارخانه را پیش خرید کند، باید محصول نشان « سیب سلامت» داشته باشد، اگر سازمان غذا و دارو در این زمینه مساعدت کند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
به گفته محمود آبادی هزینه دریافت نشان سیب سلامت تقربیا 350 میلیون ریال است، این مبلغ برای کسی که برای اداره واحد فقط توانایی خرید 2 تن مواد اولیه را دارد این مقدار واقعا زیاد است.
وی بیان کرد: سازمان غذا و دارو شرایط سختی تعیین کرد،این شرایط برای مواد غذایی نه پلاستیک فریزر است.
وی گفت: در حال حاضر چهار نفر در این کارخانه مشغول کارند، اگر مشکل های پیش رو رفع شود 12 نفر دیگر هم به این تعداد اضافه خواهند شد و لازمه آن هم تسهیلات با پرداخت دراز مدت است.
وی تاکید کرد: در صورت پرداخت پنج میلیارد ریال وام دراز مدت به این مجموعه، یک میلیارد ریال صرف خرید کامیون می شود که با آن مشکل حمل و نقل حل می شود و بقیه به عنوان سرمایه در گردش می تواند این مجموعه را شکوفا کند .
مرتضی عابدینی، معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی خراسان جنوبی و یکی از کارشناسان استانداری خبرنگار ایرنا را در این بازدید همراهی می کرد، گفت: از محل طرح رونق تولید تعدادی از واحدهای تعطیل و راکد گذشته وارد چرخه فعالیت شدند.
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم، تجربه مدیران این واحدها را به فعالان سایر بخش های صنعت منتقل کنیم .
وی 29 دی ماه در گفت و گو با ایرنا تعداد شهرک های مصوب استان را 21 مورد ذکر کرد و افزود: در حال واگذاری زمین در 18شهرک هستیم که تاکنون 327 واحد صنعتی در شهرک ها به بهره برداری رسیده است.
عابدینی افزود: بیش از پنج هزار نفر در واحد های صنعتی 11 شهرستان تابعه استان مشغول کار هستند.
وی اظهار کرد: در هر شهرستان حداقل یک شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد و عمده فعالیت واحدهای تولیدی، کاشی و سرامیک، لوله های پلی اتیلن ، خاک های صنعتی ، صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله خشکبار، زعفران و زرشک و فرآوری آنها ، واحد بستی بندی، خوراک دام و طیور، اسکلت های فلزی و ... است.
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی دوم اسفند به ایرنا گفته بود که در سال 95، 2 هزار و 160 میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق تولید در استان به متقاضیان در بخش های صنعت و معدن و کشاورزی پرداخت شده است.
داوود شهرکی افزود: از این مبلغ هزار و 645 میلیارد ریال از طریق تسهیلات طرح رونق و 515 میلیارد ریال به طور مستقیم از منابع بانکها پرداخت شده است.
وی ادامه داد: امسال در اجرای دستور العمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و طرح های دارای پیشرفت فیزیکی بالای۶۰ درصد، حدود چهار هزار میلیارد ریال وام برای استان مصوب شد.
به گفته وی تاکنون 54 درصد از تسهیلات مصوب در کار گروه، توسط بانک ها پرداخت شد و بالاترین میزان مشارکت در تحقق طرح رونق اقتصادی مربوط به بانک های کشاورزی و تجارت استان است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم در 14 بهمن ماه امسال به ایرنا گفته بود: از سال 94 تاکنون خط تولید 27 واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و راکد استان مجددا راه اندازی شده است.
عباس جرجانی، علت تعطیلی این واحدها را رکود بازار، مشکل نقدینگی، سرمایه در گردش، مدیریت و ... ذکر کرد و افزود: این واحدها با استفاده از تسهیلات طرح رونق تولید مجددا راه اندازی شد.
* 3215*2047*خبرنگار * محمد رسول ابراهیمی اسفدن * انتشار دهنده- عباسقلی اشکور جیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.