سید علی اکبر پرویزی چهارشنبه شب در هشتمین نشست کارگروه آب کشاورزی و شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: همه باید تلاش کنند حداقل وضعیت موجود منابع آب استان حفظ شود و در بخش کشاورزی و دامپروری اقدامی انجام شود که منابع آبی در آیند دچار مشکل نشوند.
وی گفت: می توان با برنامه ریزی صحیح از بحران های بعدی پیشگیری کرد همچنین شرایطی فراهم کرد تا از بخشی روش های جایگزینی منابع آبی مانند پساب و فاضلاب به درستی استفاده کرد.
پرویزی بیان کرد: در حال حاضر مردم با مدیریت صحیح مصرف آب همراهی کردند و شرایط را درک می کنند مسئولان نیز برای مقابله با خشکسالی و حفظ منابع آب استان تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: چند ماه گذشته تاکید شد منابع اعتباری در مسیر پروژه هایی باشد که می تواند از بحران پیشگیری و با بحث پدیده خشکسالی و کم آبی در استان مقابله کند.
وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون برای حفظ منابع آب و مقابله با خشکسالی اقدامات خوبی انجام داده است همچنین وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد داد در زمینه تامین بودجه در حوزه آبیاری تحت فشار و انتقال آب مساعدت کند.
وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو در چند ماه اخیر مساعدت خوبی به استان کرد که بخشی مربوط به آب شرب است و به زودی اطلاع رسانی می شود.
استاندار خراسان جنوبی افزود: وضعیت منابع آبی در کشور با مشکلاتی مواجه است، بسیاری از استان ها درگیر فرو نشست زمین، کاهش شدید سطح آب، استمرار حفر چاه های عمیق، سوختن پمپ ها در اثر افت شدید آب ها و ... هستند.
پرویزی یادآور شد: با توجه به خشکسالی ها، کشاورزان نیز سال هاست هزینه های اضافی می کنند تا سرپا بایستند امید است هر 2 بخش جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای با همکاری های مناسب و خوب به سمت بهبود اوضاع حرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان بکوشند منابع درآمدی و اشتغال کشاورزان دچار آسیب نشود، اضافه کرد: خشکسالی مشکلات زیادی برای ساکنان روستا ایجاد کرده است.
وی در ادامه به هدر رفت آب در حوزه آب و فاضلاب شهری اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه وقت زیادی برای ترمیم و توسعه شبکه های آب شرب در روستا و شهر صرف می شود از طرفی در بازسازی و نگهداری آن کاری زیادی انجام نمی شود.
وی بیان کرد: شبکه های قدیمی به دلیل نبود امکانات در زمان های گذشته و طولانی بودن زمان اجرای کار، فرسوده شده و این مهم سبب ایجاد افت شدید و پرت آب شده است.
استاندار اظهار کرد: در لایحه بودجه سال 96 توجه ویژه ای به مقوله آب صورت گرفته است تا بتوان بخشی از پرت شبکه آب را کاهش داد.
پرویزی افزود: در حال حاضر 20 تا 30 درصد آب که با هزینه بالا اتسحصال می شود، به هدر می رود حتما کار بیهوده ای است که دنبال منابع جدید آبی برویم لذا باید منابع موجود حداقل حفظ شود تا شرایط بهبود یابد.
وی یادآور شد: بارندگی های اخیز نسبتا خوب بود اما باید از این ظرفیت استفاده کرد و با بازنگری بندهای خاکی و برنامه ریزی مناسب برای انجام امور اداری جابجایی سدها، بودجه و منابع مالی مورد نیاز را تامین کرد.
وی یادآور شد: تلاش داریم تا سال آینده بودجه بیشتری از وزارت نیرو در حوزه منابع آب جذب کنیم، در حال حاضر وقت بیشتری در حوزه آب شرب گذاشته شد که با مجموعه وزارت نیرو در این زمینه تصمیمات خوبی گرفته شده است.
حسین امامی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی روز چهارشنبه به ایرنا گفته بود، بارندگی های اواخر بهمن 95 در افزایش آب سفره های زیر زمینی استان تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: 134میلیون متر مکعب کسری مخزن استان در صورت بارندگی مناسب در بلند مدت جبران می شود، در خراسان جنوبی با کمبود آب مواجه هستیم و باید مدیریت مصرف آب را در بخش های مختلف رعایت شود.
به گفته وی با اجرای طرح تعادل بخشی، اضافه برداشت آب از منابع آب های زیرزمینی استان از 164میلیون متر مکعب در سال 1394 به 134 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی افزود: در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تاکنون یک هزار و 650 کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی نصب و 300 کنتور جایگزین کنتور قدیمی شده است.
وی بیان کرد: همچنین امسال 50 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که در کاهش اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی نقش موثری داشته است.
به گفته وی در سال 92، اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی خراسان جنوبی، حدود 185 میلیون متر مکعب بود.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.