محمدحسین اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با پیشنهاد سازمان در کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات حداقل 10 ساله پیاز زعفران برداشته شد.
به گفته وی پس از پیشنهاد و پیگیری سازمان در کمیته فنی یادشده استان، ممنوعیت چندین ساله صادرات پیاز زعفران حذف شد و برای اولین بار نظارت فنی، ساماندهی و صدور مجوز حمل پیاز زعفران به دیگر استانها به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است.
ماموران انتظامی خراسان جنوبی از حمل پیاز زعفران بدون مجوز از این استان به دیگر مناطق کشور جلوگیری می کنند.
پیش بینی می شود، در سال زراعی جاری از 15 هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران استان 56 تن محصول به ارزش 2 هزار و 630 میلیارد ریال برداشت شود.
بیشترین اراضی زعفران استان با چهار هزار و 500هکتار مربوط به شهرستان قاینات است که برداشت این محصول از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ادامه دارد.
زعفران تولیدی در خراسان جنوبی به خراسان رضوی، تهران و سیستان و بلوچستان ارسال می شود.
اکبری در ادامه بیان کرد: یکی از دستاوردهای این نهاد در سال جاری راه اندازی مرکز تحقیقات و مشاوره مرغ استان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی است.

** تجهیز و راه اندازی مرکز تحقیقات و مشاوره مرغ در استان
به گزارش ایرنا، اکبری اظهار کرد: پس از پیگیری های متعدد و اخذ مجوز از سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی، مرکز تحقیقات و مشاوره مرغ استان در سازمان یادشده تجهیز و راه اندازی شد.
وی از صدور گواهی مهارت در بخش های مختلف کشاورزی خبر داد و یادآور شد: این گواهی در مواردی از جمله مغنیان، پیوند زن ماهر، هرس کار، استخر و کانال است در حال حاضر بیش از 30 فقره گواهی مهارت صادر شده است.
وی یادآور شد: در سال 95یک واحد گلخانه الگویی با زیر بنای هزار متر مربع شیشه ای مستقر در مجتمع گلخانه ای شهرستان خوسف در محمدیه راه اندازی شد که پروانه بهره برداری به نام سازمان نظام مهندسی به ارزش تقریبی 2 میلیارد ریال صادر شد.
به گفته وی، تهیه طرح های مطالعات توجیهی با استفاده از نرم افزار کامفار برای 16 فقره طرح مشارکتی توسط شرکت مهندسین مشاوره تحت پوشش این سازمان برای نخستین بار از دیگر دستاوردها در سال 95 است.
رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان ادامه داد: ارزیابی، بررسی و دفاع از طرح های یاد شده و تصویب نهایی برای اعطای تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید به مجریان اجرای طرح های مشارکتی توسط شرکت مشاوره صورت پذیرفته است.

**ساماندهی توزیع و فروش نهال
اکبری افزود: ساماندهی، نظارت و صدور مجوز توزیع نهال در استان همچنین عرضه و فروش نهال از دیگر دستاوردهاست.
وی ادامه داد: این سازمان با موافقت سازمان جهاد کشاورزی نسبت به صدور مجوز فروش نهال اقدام می کند و نتایج بسیار ارزشمندی در خصوص رعایت مسایل مجوز بهداشتی، برچسب، ارایه فاکتور و ... به خریدار به دست آمد.
وی از پیگیری تحویل 200 هکتار اراضی کشاورزی پساب فاضلاب خبر داد و افزود: پس از گذشت 10 سال پیگیری بدون نتیجه، این امر محقق شد.
وی اضافه کرد: همچنین مجوز یک میلیون مترمکعب آب دایم و یک میلیون مترمکعب آب موقت از پساب فاضلاب برای تولید محصولات زراعی و باغی به سازمان نظام مهندسی واگذار شد.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.