ادامه مطلب به این شرح است: خانه تاریخی شریف بیرجند یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند واقع شده و به دلیل داشتن ارزش های معماری با شماره ‎ 4505 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
‬فرم معماری، مواد و مصالح و تزئینات بنا حاکی از ساخت این بنا در اوایل دوره پهلوی است، این خانه بیشتر به عمارت شبیه است زیرا از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهم تر از همه تسلط و اشراف بر همه شهر دارد و در نوک تپه ای مشرف به بافت تاریخی واقع شده است.
مهم ترین شاخص تزئینات بنا در این خانه تاریخی را می توان حصار نرده‌ ای شکل روی دیوارها و لبه ساختمان دانست.
از فراز خانه شریف در چشم اندازی زیبا تقریبا تمام شهر بیرجند را می توان دید.

** ترمیم خانه شریف در سال 88
و اما این میراث فرهنگی شهر بیرجند در سال 88 به مرمت رسیده که در مصاحبه ای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی وقت اعلام کرده بود: برای مرمت و بهسازی این طرح‌ دو میلیارد و 420 میلیون ریال از اعتبارات استانی و ملی هزینه شده است.
اسدا...محمدپور گفته بود : بنای اولیه این خانه تاریخی به سبک خانه‌ های سنتی بیرجند در دوره قاجار ساخته شده و در دوره پهلوی اول نیز بخشی از آن با معماری کاملا متفاوت مرمت شده است.
این مقام مسئول استحکام بخشی و مقاوم ‌سازی پی‌ ها، جرزها و دیوارها، مرمت سقف و سبک ‌سازی بام، بازسازی مجدد، مرمت نماها، گچ کاری و ساخت در و پنجره را از جمله موارد مرمتی خانه تاریخی شریف خواند.

** بنای تاریخی که مسکوت مانده است
اکنون بعد از 6 سال این عمارت ارزشمند در کوچه های خیابان حکیم نزاری روزگار به خاموشی می گذراند در انتهای خیابان حکیم نزاری 6 از پلکان باریکی بالا می روم و به جلوی عمارت می رسم. شکوه بسیار زیاد آن به چشم می آید.
ولی افسوس که اینک این بنای تاریخی در کوچه پس کوچه های تاریک مسکوت مانده است.

** مهمانانم را برای دیدن عمارت می آوردم
جلوی در بسته عمارت با جوانی گفتگو می کنم او می گوید: خانه شریف تا سال گذشته سفره خانه بوده که پس از اینکه قلیان ها را جمع کردند و به مالک سفره خانه اعلام شد برای اجاره یکسال باید 50 میلیون تومان پرداخت کند تعطیلش کرد و از آن پس این عمارت همچنان باقی خالی مانده و تعطیل می باشد.
خانمی که منزلش همان اطراف است هم بیان می کند: من قبلا مهمانانی را که از شهرهای دیگر می آمدند به این مکان می آوردم.
ولی اکنون با تعطیل شدنش همان مهمانان که می آیند تعجب می کنند که چنین عمارتی بدون کارکرد و استفاده مانده است و چرا از جنبه گردشگری آن استفاده نمی شود.

** مرکزگفتمان شهر در اختیار عمران و مسکن سازان استان
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت: خانه تاریخی شریف که در خیابان حکیم نزاری شهر بیرجند و داخل بافت تاریخی شهر قرار دارد بنایی است متعلق به دوران قاجار که در دوره پهلوی اول تغییراتی در آن ایجاد شده و ساختمان قسمت شمالی مجموعه متعلق به دوران پهلوی اول است.
وی می گوید: این بنا به شماره 4505 و در تاریخ 5 آذرماه سال 80 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
رمضانی با بیان این که پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند اقدامات متعددی جهت حفاظت و مرمت بنا انجام داده که شامل آجر فرش حیاط، سنگ فرش اتاق های شمال و شرق مجموعه، زیر سازی و اندود گچ اتاق های شمالی، بام سازی و ساخت در و پنجره از اقدامات عمده در این بنا است ادامه می دهد: در یک دوره حدود دو ساله از این بنا به عنوان رستوران استفاده می شد که با پایان یافتن زمان قرارداد به میراث فرهنگی تحویل شد و در زمان حاضر به عنوان «مرکز گفتمان شهر» در اختیار شرکت عمران و مسکن سازان استان قرار دارد.
اما یک منبع موثق که خواست نامش فاش نشود می گوید این بنا به عمران و مسکن سازان داده نشده و طی مصوبات ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مقرر شد که با همکاری میراث فرهنگی «شرکت عمران و بهسازی شهری ایران فعال در تهران» و اداره کل راه و شهرسازی استان خانه گفتمان شهر و معماری در بنایی که واجد ارزش باشد مستقر شود و میراث فرهنگی خانه شریف را واجد شرایط دانست.
شایان ذکر است تفاهم‌نامه تاسیس “خانه گفتمان شهر و معماری” با هدف اطلاع رسانی به شهروندان، آموزش، ایجاد گفتمان بین متخصصان در عرصه ‌های مختلف مرتبط با شهر و مسائل توسعه شهری، منافع عمومی در شهر، ارتقا کیفیت زندگی و افزایش سطح زیست­‌پذیری شهرها در چارچوب اندیشه ایران‌شهر به امضا رسید.
در بیرجند مرکز این تفاهم نامه کشوری خانه شریف انتخاب شده است؟!

** خانه گفتمان شهری مکانی برای گفتگو و تقویت معماری
بر اساس این تفاهم‌نامه خانه گفتمان شهر در بنای ارزشمند طراحی شده مستقر می‌شود که ضمن حفاظت از یکی از آثار ارزشمند معماری معاصر موجب تقویت جایگاه و نقش تشکل‌ها و نهادهای حرفه ‌ای در عرصه معماری و شهرسازی و تعریف مکانی برای گفتگو، تبادل اندیشه، نقد و ارزیابی سیاست‌ها، برنامه‌­ها و اقدامات در این حوزه خواهد بود.
گرچه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان می کند این بنا به عنوان مرکز گفتمان شهر؟! استفاده دارد اما هیچ نام و نشانه ای که موید این مطلب باشد به چشم نمی آید.
نکته دوم سوال شهروندان این است که آیا کاربری اصلی بناهای تاریخی از جمله بنای منزل شریف با چشم انداز خاص خود می تواند برای امور حاشیه ای استفاده شود؟
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7559*2047*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.