به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز شنبه در بازدید از خانه تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه اراک، افزود: با توجه به جایگاه ارزشمند این بنا، لازم است برنامه ریزی مناسبی درمرمت و بهسازی آن اعمال و این جاذبه های تاریخی و گردشگری به بهترین شکل ممکن معرفی شود.
وی اظهار کرد: با توجه به بودجه و امکانات در نظر گرفته شده، پیشرفت عملیات مرمتی این اثر تاریخی مثبت است و مراحل انجام کار، طبق طرح مصوب پیش رفته است.
استاندار استان مرکزی گفت: امیرکبیر شخصیتی استثنایی در تاریخ کشور است و این بنا به غیر از داشته های تاریخی، یک بنای فرهنگی و معنوی برای استان محسوب می شود که همین مساله مسوولیت ما را در بازسازی این بنا دو چندان می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این بازدید گفت:عملیات مرمت خانه تاریخی امیرکبیر پیشرفت 60 درصدی دارد.
سید محمد حسینی با بیان اینکه این اثر در سال 89 در ردیف آثار ملی ثبت شده افزود: تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون ریال در این طرح مرمت هزینه شده و برای اتمام کار و بهره برداری آن به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته روند مرمت خانه امیرکبیر در هزاوه آهنگ کندی داشته است از همین رو آسیب های وارد شده به بنا جدی است بنابراین زمان و بودجه بیشتری لازم است.
وی اظهار کرد: اقدامات مقاوم سازی و زیر بنایی طرح به اتمام رسیده و نگرانی تخریب بنا منتفی شده است اما ،از مراحل میانی و نازک کاری و اقداماتی از قبیل ساخت و نصب درهای مصوب، کف سازی، تاسیسات و محوطه سازی هنوز کار باقیست و نیازمند تزریق بودجه در اسرع وقت است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: امیرکبیر یکی از نام آوران بین المللی است که نام وی به ثبت یونسکو رسیده است.
حسینی افزود: پیش از مرمت، به بخش هایی از این این بنا به علت عوامل طبیعی، آسیب جدی وارد شده بود که با مرمت صورت گرفته از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری شد.
وی اظهار کرد: استان مرکزی به عنوان خاستگاه مشاهیر و مفاخر علمی و سیاسی جزء استان های برتر در حوزه فرهنگی، گردشگری و محصولات باغی و کشاورزی است.
استاندار مرکزی به همراه معاون عمرانی، مدیر کل میراث فرهنگی، فرماندار اراک و مدیر کل راه و شهرسازی استان از مراحل مرمت و بازسازی خانه تاریخی امیر کبیر در روستای هزاوه بازدید کردند.
میرزا تقی خان امیر کبیر در 20 دی سال 1230 هجری شمسی در حمام فین کاشان به شهادت رسید.
خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده واین بنا به متراژ 625 متر مربع عرصه و 815 متر مربع اعیان در 2 طبقه ساخته شده است.
طبقه نخست این بنا دارای سقف سیزی (قوس‌دار) و دیوارهای خشتی گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی/ انتشار دهنده: مژگان حیدری*

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.