مهرآئین در این سرمقاله، آورده است: هفته ای که با پرونده بانکها روی میز قضاوت مردم آغاز شده بود، امروز به سر می رسد اما این پرونده همچنان گشوده است و پرسشهای سرمقاله جناب آقای هرم پور همچنان بی جواب.
وی اظهار کرد: کارکرد بانک های خراسان جنوبی به ویژه انتقادات فراوان، مردم، صنعتگران، رسانه ها و حتی مسئولان را موجب شده است.
به گفته وی فرآیند طولانی وام دهی بانک ها دریافت تسهیلات به باور شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت عوارضی همچون نمودار شدن آثار تورم، از دست دادن بازار تولید و کاهش انگیزه در سایر متقاضیان را به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: از دیگر سو بانکها با پرداخت وامهای سریع الوصول در پی برگشت سریع اصل و فرع پرداختی های خود هستند و کمترین التفاتی به وضع و شرایط دریافت کننده ندارند.
ادامه سرمقاله به این شرح است: یک کارشناس اقتصادی آشنا به امور بانکی در همین باره از اثرات منفی این شیوه چنین پرده برمی دارد وامها با سود بسیار بالا برای تولید کنندگانی که از سرناچاری در وضع اضطرار و مقطعی به تسهیلات به عنوان مسکن می نگرد حکم دام پیدا می کند.
بندهایی دست و پاگیر و فلج کننده ای که پشت صنعتگران را به خاک می رساند.
در این وضع که « سود » هدف غایی و نهایی بانکهاست.
این موسسات برای سود دهی بیشتر در واقع دریافت سود هر چه بیشتر خود در رقابتی ناسالم و حتی بیرحمانه ! وارد می شوند و براساس قاعده ی پول پول می آورد «پول مرده» از محل سودهای بانکی و نه از تولید بدست می آید که حاصل بدون شک شبهه دار است و این همه مصائبی است که کارشناسان برآن صحه می گذارند.
عملکرد منفی این گونه بانکها در روش فعلی اما در استان ما محدود به این نمی شود گروهی از متمولین برای دریافت سود هر چه بیشتر به جای فعال کردن سرمایه خود درتولید ترجیح می دهند آن را در بانک بگذارند و فارغ البال فقط بهره بگیرند و به این شکل بخشی از صنعتگران تولید را رها می کنند.
درنتیجه هم درصد اشتغال پایین می آید و هم درآمد مالیاتی کشور کاهش می یابد.
گفتن ندارد که با پایین آمدن رقم اشتغال خواه ناخواه پوشش بیمه اجتماعی هم کم می شود و درصد کمتری ازمردم خدمات بیمه ای می گیرند.
این رشته البته سر دراز دارد.
تولید کنندگانی که وام می گیرند حداقل باید 10 درصد بالاتر از درآمد جاری خود دریافتی داشته باشند تا بتوانند هزینه هایشان را برگردانند و سود بانک را هم تادیه کنند.
در این فرایند که تحت تاثیر اوضاع نامناسب اقتصادی ایده عالی بیش نیست مدیران واحدهای صنعتی نیز به تعدیل نیرو یاکم کردن حقوق و مزایای کارکنان و روشهای دیگر روی می آورند که این همه در اجتماع اثر نامطلوب می گذارد.
بانکها متاسفانه در مقام عمل به وظایف ذاتی خود نیز در استان ما کم کاری بسیار کرده اند.
در حالی که همه براساس قانون باید 20 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند این رقم بویژه در بانکهای جدید الورود با آنکه بیشترین مبالغ را در اختیار دارند به 2 درصد هم نمی رسد!
مثلا فلان بانک تخصصی به اقتضای عنوان و شرح وظایفش بانکی است که انتظار می رود دراین سامان با توجه به وجود ظرفیت های بسیار و نیاز جامعه فعالیتی در حد قابل قبول داشته باشد در حالی که از بیش از 170 طرح این بانک در گستره کشور اجرا شده سهم خراسان جنوبی از این همه فقط یک طرح است.
در حالی که در استانهای کوچکتر یا هم وزن این تعداد چند برابر ماست!
یا آن بانک تخصصی دیگر که در سیرجان شهری کوچکتر از بیرجند مجموعه تفریحی و گردشگری عظیمی با سالن همایش 800 نفره و هتل مجهز و مدرنی با 112 اتاق می سازد.
اینجا زیر عنوان یک شعبه در کار جمع آوری سرمایه های فعال است و کمتر خاصیتی برای منطقه داشته است حال آنکه ظرفیتهای فوق العاده استان در آن حوزه تخصصی اگر از کرمان بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
و اتفاقا جایی اگر قرار باشد به حق در این حوزه سرمایه گذاری شود آنجا خراسان جنوبی است.
خبرهای رسیده از بانک تخصصی دیگری نیز حاکی از مشارکت این موسسه مالی در سه پروژه بزرگ شهرداری تهران، اصفهان و مشهد است اما خط و خبری از نقش آفرینی شایسته آن در استان نداریم.
دیگر بانک تخصصی نیز مجری پروژه های بزرگ در تبریز، همدان، کرج و قزوین با وعده اجرای طرحهای عظیم و صرف تمام منابع جذب شده در استان سال 89 در بیرجند راه اندازی شد حالا 6 سال از آن تاریخ گذشته و اطلاعی از محل پروژه های عظیم ادعایی این بانک نیز در دست نیست.
این شمایی کلی از نقاط ضعف عملکرد شبکه بانکی در استان ماست اما بر همه اینها اضافه کنید سرمایه گذاری هزاران میلیارد پول جذب شده منطقه در استانهای دیگر.
موسساتی که بیش از 50 درصد آنها به گفته دبیر شورای هماهنگی بانکها عضو این شورا نیستند و بر آنها نظارتی هم نیست.
با این کارنامه گل و بلبل متاسفانه هر روز زیادتر می شوند و کمتر مورد نقد و بررسی رسانه ها و طرف برخورد مسئولان قرار می گیرند.
شاید زمان آن فرا رسیده که مقامات ارشد استان مانند بسیاری دیگر از استانها مواضع قاطعی در این باره اتخاذ کنند چون حکایت امروز موسسات مالی استان ما با حل مشکلات تولید و صنعت و توسعه همان داستان اگر ابی نیاورند سبویی هم نشکنند است و در این وضع همه ترجیح می دهند بانکها اگر کاری نمی کنند مشکل ساز هم نشوند.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215* 6054*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن* انتشاردهنده - مریم پنجابی*

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.