خسرو کرد میهن، روز چهارشنبه در بیرجند به خبرنگاران افزود: پرخاشگری یکی از جدی ترین آسیب هایی است که کودکان به دلیل استفاده غیر صحیح از بازی های رایانه ای به آن مبتلا می شوند، تمرکز و باورهای فکری کودکان از طریق این بازیها از بین می رود.
وی تصریح کرد: همه تلاشها اطلاع رسانی در این حوزه است، وزارت آموزش و پرورش از طریق مربیان امور تربیتی باید در این زمینه کار جهادی انجام دهد.
به گفته کرد میهن،امروز بازی غیرمجاز رایانه ای یک آسیب جدی برای جامعه محسوب می شود، در قالب آن خط فکری و باور فرهنگی خانواده نشانه گرفته شده است.

** 23میلیون کاربر در حوزه بازی رایانه ای
وی اظهار کرد که در حال حاضر 23 میلیون کاربر در حوزه بازی های رایانه ای فعالیت دارند که 75 درصد آنها گروه های سنی سه تا 16 ساله هستند.
وی اضافه کرد: سه هزار و 500 عنوان بازی رایانه ای در کشور شناسایی شد، امروز بازی یک رسانه است که در قالب یک لوح فشرده اهداف شوم دشمن از این طریق در جامعه ترویج می شود.
وی ادامه داد: این بنیاد در سال 1382 به فرمان مقام معظم رهبری زیرمحموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحت پوشش معاونت سینمایی این وزارتخانه به مدت 2 سال تشکیل شد، هم اکنون به عنوان بنیاد ملی و با بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد ریاست جمهوری فعالیت دارد.
کردمیهن یادآور شد: حمایت از حوزه تولید بازی ، ورود فناوری بازی به کشور ، کنترل ، نظارت و ساماندهی بازار بازی رایانه ای و هرچه در این حوزه مطرح است از فعالیت های بنیاد است.

** بازی رایانه ای پس از بازبینی و رده بندی در بازار عرضه می شود
رئیس بنیاد ملی مبارزه با بازی های غیرمجاز رایانه ای ادامه داد: بنیاد با استفاده از کارشناسان مجرب در حوزه روان شناسی، علوم اجتماعی و مسائل آسیب شناسی ایجاد نظام رده بندی سنی با نام «اسرا» را تدوین کرد و بازی ها رایانه ای که وارد می شود توسط این مجموعه بازبینی و بعد از رده بندی وارد بازار می شود.
رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه بیان کرد: در بعضی بازی ها کودک اقدام به شلیک گلدسته مسجد ، روحانی و کتیبه قرآن می کند، وقتی فردی در فضای مجازی اقدام به این کار می کند، قبح اعتقادی او نسبت به مقدسات از بین می رود.
کرد میهن افزود: آفت های بزرگ این نوع بازی این است کودک یا نوجوان خود تبدیل به بخشی از بازی می شود و به یکی از شخصیت های بازی تبدیل و این خطر بزرگی است.

** توزیع بازی رایانه ای با قیمت اندک در ایران
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون « برن » سوئیس عضویت ندارد، بازی که در دنیا به قیمت 70 دلار به فروش می رسد در ایران با 50 هزار ریال در دسترس عموم قرار می گیرد.
این کنوانسیون یک معاهده بین‌المللی در خصوص حق تکثیر و حق مؤلف است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال 1886 میلادی تصویب شد.
کنوانسیون برن کشورهای امضاکننده معاهده را ملزم می‌کند که آثار پدیدآورندگان سایر کشورهای امضاکننده را همچون آثار پدیدآورندگان تبعه خود مورد حمایت کپی‌رایت قرار دهد.

** دانلود آسان بازی رایانه ای یک آسیب جدی است
کرد میهن ادامه داد: نازل بودن قیمت بازی های غیرمجاز به این دلیل است که با شرکت سازنده هیچ گونه حساب و کتابی صورت نمی گیرد و به دلیل عضو نبودن ایران در کنوانسیون برن، به راحتی بازی را دانلود می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند و این یکی از بزرگ ترین آسیب هاست.
وی تصریح کرد: نبود اطلاع رسانی صحیح و ناآگاهی خانواده ها در حوزه آسیب های ناشی از بازی های غیرمجاز از آسیب های این بخش است.

** مزایای بازی رایانه ای برای رشد فکری و خلاقیت
کرد میهن افزود: هرچند حوزه بازی های رایانه مزایایی مثل تمرکز، رشد فکری،خلاقیت و استفاده بهینه در حوزه بازی دارد اما عضو نبودن ایران در کنوانسیون برن و عدم اطلاع لازم در حوزه خانواده ها امکان ساماندهی این فضا را برای ما سخت کرده است.
وی اظهار کرد: خانواده ها در بعضی موارد ابراز خوشحالی می کنند که کودک بیرون نرفته و در کوچه و خیابان بازی نمی کند،اما غافل است که کودکش از طریق مانیتور در داخل خانه ربوده می شود.

** آنالیز هزار و 250بازی غیرمجاز در یک سال گذشته
وی تاکید کرد: در یک سال گذشته هزار و 250 بازی غیرمجاز آنالیز و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها اعلام شد.
رئیس بنیاد مبارزه با بازی های غیرمجاز رایانه ای گفت: تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی که در حوزه تکثیر، تبلیغ و توزیع محصول غیر مجاز فرهنگی فعالیت کند توسط این ستاد شناسایی و فیلتر می شود.
کرد میهن افزود: کار در این ستاد در بخش سلبی و ایجابی صورت می گیرد، بخش سلبی مربوط به جمع آوری و پاک سازی بازار و در حوزه ایجابی اطلاع رسانی به هر شکل و تاسیس مرکز رشد برای جمع آوری جوانان مستعد است.

** با وجود 27مرجع فرهنگی، وزار فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ دهد
وی اظهار کرد: 27 مرجع فرهنگی در کشور وجود دارد اما پاسخگویی به تمام معضلات فرهنگی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ، باید از ظرفیت همه دستگاه های مربوط برای رفع مشکل استفاده شود.
وی ادامه داد: اعضای استانی ستاد شامل رئیس کل دادگستری ،نیروی انتظامی و اداره کل فرهنگ و راشاد اسلامی است، نماینده فرماندهی پلیس فتا، پلیس اماکن، نماینده دادستان در امور سمعی و بصری و نمانیده امور استان های وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی اعضای کشوری این ستاد هستند.
21 گیم نت و 30 مرکز فروش محصولات فرهنگی در خراسان جنوبی فعالت دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7559*2047*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.