به گزارش ایرنا، از سینما شوباد کهنوج سالهاست فقط نام باقی مانده و مردم این شهرستان محروم بجای تماشای فیلم بر پرده سپیدش، نمای فرسوده، بی رمق و گرد و غبار گرفته این ساختمان را از بیرون می نگرند.
روزگاری اهالی شهرستان های قلعه‌ گنج، رودبارجنوب، فاریاب و منوجان بر صندلی های این سینما می نشستند و همزمان با دیدن یک فیلم، لحظات خوشی را برای خود و خانواده رقم می زدند در حالی که اکنون چیزی جز گرد و غبار فراموشی بر صندلی های این سینما تکیه نزده و ننشسته است.
فقدان سینماهای مناسب در جنوب کرمان و شهرستان‌ کهنوج به یکی از اصلی‌ ترین معضلات فرهنگی این منطقه تبدیل شده و از سوی دیگر تعطیلی سینماهای جنوب کرمان طی سال ‌های اخیر ضربات جبران‎ ناپذیری به بخش های مختلف فرهنگی و هنری این منطقه وارد کرده است.
حضور جوانان کهنوج به عنوان پیشانی پنج گنج جنوب کرمان در قلیان سراها خود می تواند دلیل قابل توجهی برای گشودن قفل سینماها در منطقه جنوب کرمان باشد.
فرماندار کهنوج در زمینه راه اندازی مجدد سینما شوباد این شهرستان گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به فراهم کردن زیرساخت ها و فعالیت های فرهنگی در مناطق مختلف دارد.
ابوذر عطاپور افزود: راه اندازی سینما شوباد به عنوان یکی از نیازهای اساسی بخش فرهنگی کهنوج، درخواست تک تک مردم این شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: سینما شوباد کهنوج با ظرفیت 500 نفر در سال 1370 به عنوان تنها سینمای پنج شهرستان جنوب کرمان افتتاح شد.
وی ادامه داد: این سینما تا سال 1383 فعال بود و از آن به بعد هیچگونه فعالیتی نداشته که البته دولت تدبیر و امید با تلاش جهادی پیگیر راه اندازی دوباره سینما شوباد کهنوج است.
فرماندار کهنوج به نشستی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، اعضای شورای شهر و شهردار کهنوج در زمینه راه اندازی دوباره سینما شوباد برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد 2 میلیارد ریال از اعتبارات سال آینده این شهرستان به منظور بازگشایی سینما شوباد کهنوج در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان قرار گیرد.
وی افزود: کار احیاء و بازسازی سالن سینما شوباد کهنوج با همکاری فرمانداری و شهرداری انجام می شود و تجهیز این سالن به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان است.
عطاپور گفت: سینما شوباد کهنوج فضای بسیار خوبی برای فعالیت های فرهنگی است و احیاء آن اقدام فرهنگی بسیار خوبی در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی مردم کهنوج وجود ندارد افزود: مردم در زمان فعال بودن سینما به خوبی از آن استقبال می کردند لذا امیدواریم با راه اندازی دوباره این سینما شاهد رونق این مکان فرهنگی باشیم.
وی با بیان اینکه راه اندازی دوباره این سینما حق مردم کهنوج است که با پیگیری مسئولان این سینما دوباره در این شهرستان راه اندازی می شود اظهار کرد: کار احیاء و بازسازی سینما شوباد با همکاری فرمانداری و شهرداری کهنوج از هفته آینده آغاز می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش فرهنگ است لذا در این بخش با روحیه جهادی باید کار کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: سینما شوباد کهنوج با همت شهرداری و شورای شهر، فرمانداری و موسسه فرهنگی و هنری دیار شهسواران جنوب؛ تعمیر، تجهیز و راه اندازی می شود.
حسین اسحاقی افزود: صنعت سینما تاثیر بسیار مهمی در زمینه فرهنگ سازی جامعه دارد و سینما شوباد کهنوج یکی از بهترین ظرفیت ها و زیرساخت های فرهنگی این شهرستان برای فرهنگ سازی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه سینما برخلاف ظاهر آن فقط بعد تفریحی ندارد گفت: از این طریق می توان فرهنگ و نحوه زندگی را در مردم نهادینه کرد.
وی افزود: کشوری که دنبال توسعه است باید در تمام بخش ها بویژه بخش سینما توسعه پیدا کند لذا اگر سینما نباشد مردم از قطار توسعه عقب می مانند.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه باید انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم گفت: یکی از راه های صادر کردن این انقلاب توجه به صنعت سینماست که باید در این زمینه با تلاش جهادی این صنعت را پویا نگه داریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان اظهار کرد: پیگیر ایجاد انجمن سینمای جوانان و افزایش تعداد سینماها در جنوب کرمان هستیم.
اسحاقی تصریح کرد: پنج سالن آمفی تئاتر در جنوب کرمان وجود دارد که قابلیت پخش فیلم دارند و در 2 شهرستان رودبار جنوب و فاریاب هم پیگیر راه اندازی اینگونه سالن ها هستیم.
وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ، واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی است که این مورد سبب فعال شدن بیشتر این بخش می شود.
شهردار کهنوج نیز گفت: شهرداری مالک سینما شوباد این شهرستان است و وظیفه راه اندازی، تعمیر و اکران فیلم در آن به عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
محمد منصفی افزود: تعطیلی سینما به تخریب بیشتر آن سرعت می دهد لذا راه اندازی و احیای دوباره سینما لازم و ضروری است.
وی به تهاجم فرهنگی دشمن اشاره و تصریح کرد: کمبود فضاهای تفریحی سالم برای جوانان، دشمن را به اهداف خود نزدیکتر می کند لذا سینما نقش بسیار مهمی در زمینه ایجاد فضای تفریحی سالم ایفا می کند.
شهرستان کهنوج با مساحت 2 هزار و 190 کیلومتر مربع وسعت در جنوب شرق کرمان واقع
شده و 2.1 درصد مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.
کهنوج از سال 1382 به بعد به پنج شهرستان قلعه‌ گنج، رودبار جنوب، فاریاب و منوجان تقسیم شد.
شغل بیش از 80 درصد اهالی شهرستان کهنوج کشاورزی است.
شهرستان کهنوج در فاصله 330 کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7450/3029

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.