به گزارش روز شنبه ایرنا، گرمای حضور اساتید و پیشکسوتان هنر موسیقی آذربایجان شرقی و نفس گرم آنان در نخستین نشست صمیمی آنان سردی برف باغلارباغی تبریز را بی جان و شور و حرارتی در این مکان ایجاد کرد.
نفس گرم و پرحرارت اساتید موسیقی در این نشست موجب شد تا سرمای زمستان به فراموشی سپرده شود و گذر زمان در وادی کنار هم بودن احساس نشود.
این نشست که به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی استان برگزار شد، قرار بود دو ساعته به پایان برسد که بیش از چهار ساعت به طول انجامید.
کسی نسبت به طولانی بودن این برنامه اعتراضی نکرد چرا که دوستان قدیمی پس از سال‌ها همدیگر را یکجا پیدا کرده بودند و فضای صمیمی برنامه به قدری آکنده از مهر، صفا و صداقت بود که مانع از سخنان صریح و بی‌پرده استاد مسعودی از پیشکسوتان هنر موسیقی استان نشد.
پیشکسوت موسیقی آذربایجان در این نشست با گلایه از بی‌مهری متولیان فرهنگی و هنری استان نسبت به هنر موسیقی در آذربایجان و تبریز، خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان موسیقی استان گمنام مانده‌اند، نباید خود را فریب دهیم، حقایقی هست که نمی توان از آن ها چشم‌پوشی کرد.
مسعودی که دل پر دردی از وضعیت موسیقی استان داشت، خواستار ساماندهی وضعیت موجود شد و افزود: وضع معیشتی بسیاری از هنرمندان استان مساعد نیست.
وی گفت: بنده هر انتقادی دارم به صراحت بیان می کنم و هر کسی انتقادی به حرف هایم دارد، به صراحت به خود من بگوید وگرنه اگر پشت سرم حرفی بزند، حلالش نخواهم کرد!
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه موسیقی استان و تکریم اساتید و پیشکسوتان این هنر اصیل گفت: تمامی سخنان مسعودی مورد تائید بوده و در گذشته کسانی در رأس امور فرهنگی و هنری بوده‌اند که هیچ سررشته‌ای در این عرصه نداشتند.
محمد محمدپور با اشاره به درخواست استاد قره‌باغی، نسبت به راه‌اندازی پاتوقی برای اساتید و پیشکسوتان موسیقی استان افزود: خانه هنر تبریز تمام و کمال در اختیار شماست.
استاد موسیقی کشور که به صدای انقلاب نیز شهرت یافته است، نیز به نمایندگی از حاضران در جلسه با قدردانی از ابتکار عمل انجمن موسیقی و اداره کل ارشاد اسلامی در برگزاری این نشست صمیمی گفت: کسانی که مویی در این عرصه هنری سفید کرده‌اند، حق بزرگی در فرهنگ و هنر تبریز دارند.
اسفندیار قره‌باغی با تجلیل از فعالان هنر موسیقی عاشیق در آذربایجان افزود: این افراد در محروم ترین نقاط استان بدون هیچ حمایتی توانسته اند موسیقی حماسی و مذهبی آذربایجان را حفظ کنند و نیازمند حمایت بیش از پیش متولیان فرهنگ و هنر استان هستند.
وی با بیان این‌که در طول سالیان متمادی هیچ‌گاه شاهد چنین محفل صمیمی نبودم، یادآوری کرد: اگر به هنر و هنرمند اصیل بها داده نشود، قبله‌گاه موسیقی جوانان در شبکه‌های ماهواره‌ای غربی خواهد بود.
قره باغی ادامه داد: اسلحه کنونی ما هنرمندان موسیقی در مقابل دشمنان و فرهنگ مبتذل غرب، هنر ما بوده و جامعه هنری کشور، ارتشی قدرتمند در برابر تهاجم فرهنگی غرب شناخته می شوند.
استاد خسرو نژاد آریا نیز در گفت‌ و گویی با اشاره به این‌که مکتب موسیقی تبریز باید به همت اساتید و پیشکسوتان این عرصه احیا شود، گفت: اگر به شاخص‌های فرهنگی و هنری خود بها ندهیم، به راحتی میدان را برای جولان فرهنگ غربی فراهم خواهیم کرد.
وی افزود: بی‌توجهی به موسیقی اصیل ایرانی و آذری، منجر به شیوع تب گیتار میان جوانان شده است.
فیروز جدی از اساتید بنام موسیقی آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر این‌که چنین محافلی نباید جنبه تبلیغی به خود گیرد، گفت: نیازمند اتخاذ تصمیم جدی برای اشاعه هنر اصیل در جامعه هستیم، چراکه هنر رکن اساسی فرهنگ یک ملت بوده و جامعه بی‌هنر محکوم به فناست.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.