سال آبی جاری (مهر ۹۸ - شهریور ۹۹) در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی همراه با سیل و تگرگ بود و خسارت‌هایی به کشاورزان وارد کرد اما در آن روی سکه نعمت بود و این بارش‌ها موجب رونق کشت دیم در این استان که سال‌های متوالی با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، شده است.

بارندگی های خوب در سال آبی جاری باعث خوشحالی کشاورزان و به‌ویژه دیم‌کاران شده است و این روزها به هر گوشه این استان  که سر بزنیم در مناطق سردسیر هنوز مردم در حال کشت و در برخی مناطق گرمسیر دیگر عملیات کشت به اتمام رسیده و در برخی اراضی هم سرسبزی روییدن جو و گندم نمایان است.

به اعتقاد کارشناسان کشت دیم کاملا وابسته به بارندگی است و در صورتی که مقدار بارندگی سال زراعی به ۱۵۰ میلیمتر برسد، کشت دیم مقرون به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است که این موضوع در خراسان جنوبی بعد از سال‌ها خشکسالی رخ داد و در سال آبی جاری میانگین بارندگی‌های استان به ۱۵۱ میلیمتر رسید و در بعضی شهرستان‌ها بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران هم گزارش شد، همین بارندگی‌های خوب سبب شد که کشاورزان کشت دیم را در برخی مناطق استان افزایش دهند.

امسال کشت دیم در خراسان جنوبی رونق خوبی دارد و در حالی که سال گذشته گندم و جو دیم در یک ‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان جنوبی کشت شد در سال جاری به دلیل بارندگی‌های خوب این رقم به سه هزار و ۶۸۷ هکتار افزایش یافت.

همچنین پیش بینی می‌شود امسال محصولات جالیزی در بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.    

بارندگی‌های خوب، کشت دیم در اراضی شیب‌دار را هم زنده کرده است در برخی شهرستان‌ها از جمله زیرکوه کشت نهال دیم نیز در۳۰ هکتار از اراضی شیب‌دار انجام شد.

راهی دشت گریانه در شمال روستای گیت شهرستان درمیان شدیم که به دلیل سردسیر بودن این منطقه همچنان تعدادی از کشاورزان مشغول کشت دیم در این دشت هستند.

بیشتر اراضی این دشت به زیرکشت گندم و جو رفته البته برخی از اراضی هم بلااستفاده رها شده و در حالی که دومین ماه از فصل بهار قرار داریم همچنان چند دستگاه تراکتور در این دشت مشغول شخم زدن زمین بودند.

یکی از کشاورزان روستای گیت که هنوز مشغول کشت دیم در این دشت بود، به خبرنگار ایرنا گفت: اراضی این دشت متعلق به کشاورزان شهرستان‌های درمیان و زیرکوه است که به دلیل بارندگی‌های خوب در سال جاری اکثر آن به زیر کشت دیم رفت.

حسین حسینی افزود: خداوند را شاکریم که در سال جاری بارندگی‌های خوب باعث سرسبزی این دشت و منطقه شده است و کشاورزان نسبت به کشت دیم دلگرم‌تر شده‌اند.

وی بیان کرد: سال گذشته هم به دلیل بارندگی‌های خوب کشت دیم را در این دشت انجام دادم که خوشبختانه برداشت خوبی داشتم، در حالی که در سه سال گذشته نیز در همین دشت کشت کردم و گندم به مرحله برداشت هم نرسید.

این بهره‌بردار گفت: کشت دیم گندم و جو چند سال از مزارع کشاورزی رخت بر بسته بود و کشاورزان امیدی به کشت این محصول نداشتند، ولی اگر روند بارندگی‌ها طی سال‌های دیگر هم ادامه داشته باشند، دیم کاری رونق بیشتری هم می‌گیرد.

وی اظهار داشت: به دلیل بارندگی‌های خوب، امسال بهترین شرایط برای دیم کاری بود و این شرایط خوب باعث شد حتی افرادی که مهاجرت به شهرها هم کرده‌اند هم بازگشتند و کشت دیم را انجام دادند.

حسینی افزود: کشت محصولات جالیزی نیز در روستا شروع شده و سال گذشته با ایجاد بندهای آبی و استفاده بهینه از آب، هندوانه‌های خوبی برداشت کردیم، امسال به دلیل بارندگی‌های خوب درختان بادام و زرشک دیم نیز پربارتر از سال‌های قبل هستند.

افزایش کشت دیم در خراسان جنوبی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم گفت: امسال کشت دیم در این استان با وجود بارندگی‌های زیاد، افزایش چشمگیری داشته است.

سید مجتبی حسینی افزود: در کشت دیم نیاز به آبیاری نیست و کشاورزان با آب جمع‌آوری شده در بندسارها و رطوبت موجود در مزارع شروع به کشت می‌کنند و این فرصت، پتانسیلی است که کشاورزان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: امسال سه هزار و ۶۸۷ هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم و جو رفت که از این مقدار در سه هزار و ۵۹ هکتار گندم و در ۶۲۸ هکتار جو کشت شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: به صورت میانگین از هر هکتار کشت دیم ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم گندم و جو برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود از اراضی استان حدود ۲ هزار تن محصول جو و گندم برداشت شود.

وی عنوان کرد: تاکنون محصولات جالیزی در ۶۹۰ هکتار از مزارع دیم استان کشت شده و پیش‌بینی می شود با توجه به شروع فصل کشت بیش از سه هزار هکتار دیگر هم زیرکشت محصولات جالیزی هندوانه و خربزه برود.

حسینی گفت: از هر هکتار مزارع دیم هفت تن محصولات جالیزی برداشت می‌شود که پیش بینی می‌شود امسال پنج هزار تن محصولات جالیزی دیم در استان برداشت شود.

وی به کشاورزان دیم‌کار پیشنهاد کرد؛ نسبت به تغذیه اراضی خود با استفاده از کودهای شیمیایی و حیوانی در زمان مناسب اقدام کنند چرا که استفاده از این کودها در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

کشت دیم در زیرکوه ۱۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: امسال ۷۴۰ هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت دیم از جمله گندم و جو رفته است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۵۱۸ تن محصول برداشت شود.

جواد درویشی افزود: با توجه به آغاز کشت محصولات جالیزی پیش‌بینی‌ می‌شود حدود ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به زیر کشت محصولات جالیزی برود.

وی گفت: سال گذشته نیز به دلیل بارندگی‌های خوب کشت دیم در شهرستان رونق داشت و مردم برداشت خوبی داشتند و امسال سطح کشت محصولات دیم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: به دلیل پراکنش بارندگی‌های خوب در سال آبی جاری محصولات باکیفیت از اراضی دیم شهرستان برداشت خواهد شد و بیشتر محصولات جالیزی در بندهای خاکی احداثی توسط مردم کشت می‌شود.

وی افزود: همچنین بارندگی‌های خوب کشت دیم در اراضی شیب‌دار را هم زنده کرده و در این شهرستان کشت نهال دیم نیز در ۳۰ هکتار از اراضی شیب‌دار انجام شد که طرح موفقی است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و میزان تولیدات محصولات زراعی، کشاورزی و باغی در این استان ۷۹۵ هزار تن است.

خراسان جنوبی با داشتن ۹۸ درصد سطح زیرکشت عناب به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است، همچنین این استان تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه در جهان نیز است که سالانه ۲۱ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

زعفران نیز یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی این استان است که سالانه حدود ۶۵ تن از مزارع این خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.