سید هاشم حجتی روز شنبه به خبرنگار ایرنا، افزود: علت فرونشست زمین در دشت سرایان اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی های چندین ساله است.
وی عنوان کرد: این پدیده در دشت سرایان از چند سال گذشته آغاز شده و ترک های ناشی از آن در چند نقطه از دشت، مهمترین نشانه فرونشست زمین در این منطقه است.
وی اضافه کرد: طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای مقابله با این پدیده هر ساله در شهرستان اجرا می شود.
به گفته وی دشت سرایان جزو دشت های ممنوعه و بحرانی کشور است، باید اضافه برداشت آب از این دشت به کمترین مقدار برسد.
وی این پدیده را تهدید جدی برای شهرستان دانست و اضافه کرد: در فرونشست زمین آب در لایه های زیرین زمین جمع می شود و در واقع فضای بین ذرات خاک را پر می کند ، وقتی برداشت شود بین ذرات خالی و زمین نشست می کند.
به گزارش ایرنا، حجتی بیان کرد: سال زارعی 93-94 کسری مخزن دشت سرایان 16.5میلیون متر مکعب بود که با انجام طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی این مقدار به 15.5 میلیون متر مکعب در سال زراعی گذشته کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در شهرستان 119 حلقه چاه آب در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی وجود دارد، گفت: برای مدیریت مصرف آب تاکنون به روی تمام چاههای شهرستان کنتور هوشمند نصب شده است.
وی یادآورشد: با بازدیدهای مکرر امسال گزارشی از حفر چاه غیرمجاز در شهرستان نداشته ایم، در صورت شناسایی، مسدود می شوند.
شهرستان سرایان در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است و از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد ، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات ، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان خوسف و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس محدود است.
شهر سرایان مرکز این شهرستان در 160 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در دشتی هموار در حاشیه کویر و در دامنه جنوب غربی رشته کوه زابری معروف به شتران قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.