روزهای نخست اسفند ۹۸ بود که سرایت و بروز بیماری کرونا در ایران رسانه‌ای شد، همزمان با شیوع این بیماری تقاضای مردمی درخصوص یکسری اقلام بهداشتی به ویژه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده سر به فلک کشید.

مردم خراسان جنوبی نیز مانند سراسر کشور در پی تامین اقلام بهداشتی راهی داروخانه و بازار شدند اما با نبود یا کمبود اقلام بهداشتی مواجه می‌شدند.

داروخانه‌ها به دلیل تقاضا و مراجعه زیاد شهروندان جملاتی از قبیل «لطفا سوال نفرمایید، ماسک، دستکش و محلول نداریم»، «ماسک و محلول ضدعفونی تمام شد» را روی شیشه‌ها نصب کرده بودند تا چشم در چشم مشتری‌ نشوند.

دهم اسفند بود که زنگ خطر شیوع بیماری کرونا در خراسان جنوبی نیز به صدا درآمد و نگرانی مردم بابت کمبود اقلام بهداشتی بیشتر شد.

این در حالی بود که مردم و مسوولان استان در بخش دولتی و خصوصی به ویژه استاندار خراسان جنوبی کمر همت را بستند و برای تامین اقلام بهداشتی نظیر مواد ضدعفونی کننده دست، ماسک، دستکش، حتی شیلد و گان مورد نیاز کادر پزشکی استان از منابع مختلف دست به کار شدند.

هفته نخست اسفند ۹۸ و قبل از شیوع کرونا در استان، نخستین مجوز تولید محلول ضدعفونی کننده برای یک کارخانه تولید مواد شوینده در شهر قاین صادر شد که روزانه پنج هزار عدد محلول ضدعفونی کننده دست را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌داد و در آن روزها حکم کیمیا را داشت.

پس از آن با اعطای چند مجوز تولید و همچنین تهیه ماده اولیه به‌ویژه درخصوص محلول‌های ضدعفونی، زمینه افزایش عرضه فراهم شد تا جایی که در کمتر از یک ماه، این افزایش عرضه به حدی رسید که مسوولان از اشباع بخش عرضه بازار ضدعفونی‌ کننده‌ها خبر دادند.

در حال حاضر هفت واحد تولیدی استان در زمینه تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با کرونا همکاری دارند که در این واحدها انواع محلول ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک، محلول سفیدکننده، الکل، گاز اکسیژن و سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم تولید می‌شود.

این در حالی بود که هنوز تامین ماسک و دستکش از دغدغه‌های مهم مردم و مسوولان استان به شمار می‌رفت.

برای تامین این اقلام نیز چرخ‌های خیاطی در پایگاه‌های بسیج، مساجد، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای تولیدی، اوقاف و سایر به کار افتادند و صحنه‌های زیبایی از ایثارگری و همدلی در نقاط مختلف استان به تصویر کشیده شد.

آخرین مشاهدات خبرنگار ایرنا از داروخانه‌های سطح شهر بیرجند نشان می‌دهد تا حدود زیادی کمبود اقلام بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا رفع شده و نگرانی شهروندان در این خصوص کاهش یافته است.

دیگر خبری از هیاهو و عطش شهروندان برای تامین اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها نیست و امور به روال عادی برگشته است؛ لبخند رضایت مشتری‌ها حاکی از این است که مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک به اندازه نیاز در داروخانه‌ها موجود است و اگر یک داروخانه نداشته باشد داروخانه بعدی حتما دارد.

مریم رضایی از کارکنان یکی از داروخانه‌های بیرجند گفت: اکنون شرایط به تعادل رسیده، قیمت‌ها تقریبا ثابت شده و به اندازه نیاز ماسک و دستکش در داروخانه وجود دارد.

وی افزود: ابتدای شیوع کرونا علاوه بر کمبود اقلام بهداشتی، قیمت‌ها نیز روند صعودی به خود گرفته بود به عنوان مثال قیمت ماسک ساده که تا چهار هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون به هزار و ۶۵۰ تومان کاهش یافته است.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا در استان برخی بیش از نیاز خود ماسک و مایع ضدعفونی کننده خریداری ‌کردند و همین امر سبب شد تا قفسه داروخانه و انبارها به سرعت خالی شود ما هم غافلگیر شدیم.

رضایی اظهار داشت: در کمال ناباوری در کمتر از ۴۸ ساعت کل دستکش، ماسک، مایع و ژل ضدعفونی کننده در داروخانه تمام و قفسه‌های خالی می‌شد و مردم دست خالی می‌ماندند اما اکنون شرایط به ثبات رسیده است.

در حال حاضر حتی در برخی سوپرمارکت‌های مرکز استان نیز دستکش و ماسک فروخته می‌شود، البته از ماسک‌هایی که در کارگاه‌های محلی یا منازل دوخته می‌شود و باید نسبت به استاندارد بودن آنها اطمینان پیدا کرد.

مهدی علوی صاحب یک سوپر مارکت در بیرجند گفت: بسته‌های ماسک پنج تایی و ۱۰ تایی که توسط یکی از موسسه‌های خیریه در استان تولید می‌شود در اختیار ما قرار گرفته و با قیمت بسیار پایین به مشتری عرضه می‌شود.

وی افزود: همچنین دستکش یکبار مصرف در مغازه موجود است البته به هر مشتری سه جفت بیشتر نمی‌دهیم تا به همه برسد.

این کاسب یادآور شد: تقریبا مشتری‌هایی که وارد مغازه می‌شوند دستکش و ماسک به همراه دارند که اکثرا ماسک‌های پارچه‌ای هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بخش مهمی از برآورده شدن نیاز مردم و کاهش التهاب بازار مربوط به همکاری بین دستگاهی است.

غلامرضا آهنی افزود: در چنین شرایطی مردم، دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری، سازمان‌ها، نهادها، تولید کننده‌گان، خیرین، مقامات قضایی، داروخانه‌ها و همه و همه همراهی و همکاری لازم را داشتند و ما را یاری کردند که از همه قدردانی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ واحد تولیدی برای تهیه و دوخت ماسک و یک واحد نیز برای تهیه البسه پزشکی (لباس گان و کاورآل) در استان مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بیرجند هشت واحد، نهبندان ۲ واحد، زیرکوه یک واحد، خوسف سه واحد، قاین ۲ واحد و طبس یک واحد تولیدی به تهیه ماسک اختصاص یافته است که ماسک تولیدی هر شهرستان در اختیار همان منطقه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۵ هزار ماسک در استان تاکید کرد: در حال حاضر کمبود بسیار محدود است و ماسک تولیدی استان در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

آهنی افزود: اینکه در برخی داروخانه‌ها ماسک وجود ندارد چون آن داروخانه به دلایلی مشخص تقاضای ماسک ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار ماسک در سطح داروخانه‌های استان در حال توزیع است گفت: ماسک‌های تولیدی استان تحت نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از حداقل استاندارهای لازم برخوردار است اما ماسک‌هایی که خارج از این چرخه عرضه می‌شود، مورد تایید ما نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره توزیع ماسک در خارج از داروخانه‌ها یادآور شد: ما تنها بر بازار عرضه و توزیع ماسک در داروخانه‌ها نظارت داریم بنابراین هیچ تضمینی برای کیفیت و استاندارد محصولات خارج از داروخانه نداریم.

وی گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار عدد ماسک در سطح داروخانه‌های استان توزیع شده است که از این تعداد ۸۰ هزار عدد از تولیدات استانی و مابقی با حمایت استانداری از خارج استان تامین و در داروخانه‌ها عرضه شده است.

آهنی افزود: همچنین یک میلیون و ۳۶۰ هزار عدد دستکش وینیل در سطح بازار عرضه از جمله داروخانه‌های استان توزیع شده است.

وی تاکید کرد: پیگیری‌های لازم برای تامین حداکثر نیاز مردم به ماسک و دستکش نیز در دست انجام است تا شهروندان با کمبود اقلام مواجه نشوند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (شنبه) اعلام کرد: تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: اگر توفیقی در مدیریت کرونا بوده مرهون همکاری مردم و مراعات اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و ادامه این روند نیازمند همکاری مداوم مردم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.