بچه مهندس۳ به کارگردانی علی غفاری که سری اول خود را ماه رمضان ۲ سال پیش روی آنتن تلویزیون برد، پس از استقبال مخاطب و رضایت مدیران سیما، سری‌های بعدی خود را نیز تهیه و تولید کرد همچنانکه در حال حاضر فصل سوم آن با تداوم همان قصه از ابتدای ماه مبارک رمضان پخش شده است. 

اما آنچه مردم خراسان جنوبی و بیرجند را امسال مشتاق‌تر از سال‌های قبل پای جعبه جادو نشاند، حضور یک بازیگر از شهر بیرجند بود که تماشای بازی او حس غرور را در همشهریانش بیدار می‌کرد. 

محمود خسرومنش متولد ۱۳۷۰ در بیرجند بازیگر تئاتر و تلویزیون است که بتازگی در سریال بچه مهندس ۳ در نقش قاسم بازی کرده است.

وی بازیگر تئاتر و تلویزیون و فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی در مقطع لیسانس از دانشگاه پیام نور بیرجند است که فعالیت هنری خود را از کلاس‌های بازیگری در زادگاهش زیر نظر اساتید بازیگری چون محمد براتی به مدت ۳ سال گذراند و تاکنون چندین نمایش را در گروه‌های مختلف اعم از عروسکی و جدی زیر نظر کارگردانان همچون آقایان عباس‌زاده و حسینی در بیرجند به عنوان نقش اول بازی کرده است.

سریال بچه مهندس فرصتی به این هنرمند جوان داد تا  اولین بار جلوی دوربین برود و تجربه بازی در سریال تلویزیونی را کسب کند. 

وی که از طریق یک فراخوان توسط کریمی دستیار کارگردان در اینستاگرام با کارگردان این سریال و عوامل آن آشنا شد، اکنون در کنار بازیگرانی مطرح چون فرهاد قائمیان، کامران تفتی و ثریا قاسمی به همراه روزبه حصاری نقش‌آفرینی می‌کند. 

اما در قسمت اول سریال بچه مهندس ۳ محمود خسرومنش در نقش قاسم زمانی معرفی می‌شود که در صف ثبت نام دانشگاه می‌ایستد و با لهجه بیرجندی به حضور خارج از صف یکی دیگر از دانشجویان اعتراض می‌کند؛ این اعتراض او با مشاجره یکی دیگر از دانشجویان به نام مسعود همراه است و آن دانشجو این جوان شهرستانی را که با لهجه سخن می‌گوید، با الفاظی معرفی می‌کند و در یکی دو سکانس دیگر هم اتفاقاتی بین این سه دانشجو روی می‌دهد که با بازخوردهای متفاوتی همراه بود. 

برخی این نوع بازی را توهین به فرهنگ مردم بیرجند دانستند از همین رو روزنامه امروز خراسان جنوبی با انتشار مطلبی به عنوان «آقای تلویزیون از بیرجند عذرخواهی کنید» به قلم محمد فاضل نوشت: نجابت، حرمت دارد. حرمتِ مضاعف هم دارد آقای تلویزیون! بیرجندی هم نجیب است و بیرجند را مهد نجابت اگر بخوانیم، سخن به گزافه بر صفحه کاغذ نچرخانده‌ایم. اتفاقا کلمات تا به نام بیرجند می‌رسند، حروف را فرمان خبردار می‌دهند تا به حرمت دیاری کلمه شوند و جمله بسازند که ” از جمله بهترین هایند” کلمات مشعوف می‌شوند چنان که چهره‌ها به حرمت و لبخند شکوفا می‌شوند وقتی سخن به بیرجند و بیرجندی می‌رسد حتی در شهرهای دور.

برخی از مخاطبان داخل استان این سریال هم معتقد هستند که حضور یک هنرمند بیرجندی در سریال تلویزیون پرمخاطب باعث افتخار این شهر است و باید از چنین هنرمندانی حمایت کرد. 

ایمان گلرو از تهیه کنندگان و بازیگران تئاتر خراسان جنوبی با انتشار عکسی از بازی محمود خسرومنش که با لباس محلی در سریال نقش‌آفرینی می‌کند نوشت: کاری به کیفیت بازی محمود و همچنین کیفیت این سریال در ژانر خودش ندارم. فقط خواستم بگویم محمود برخلاف آنچه گفته می‌شود تازه در این راه قدم گذاشته آن هم به همت یک گروه کارگردانی خوش ذوق که این شرایط را برایش فراهم کردند.

وی در این مطلب از مردم بیرجند خواسته که حمایت خود را از این استعداد جوان اعلام کنند تا این اتفاق باعث بدبینی پایتخت‌نشینان برای انتخاب مجدد استعدادهای هنری استان نشود. 

بعد از نقدهای متفاوت بازی محمود در سریال بچه مهندس ۳، امیر شاداب از نویسندگان این سریال نیز مطلبی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: در قسمت اول فصل سوم سریال بچه مهندس، شخصیتی بیرجندی داریم که نامش قاسم است. یک روستایی ساده دل و زودجوش که از روستایش به تهران آمده تا در آینده برای زادگاهش افتخار کسب کند. 

نخبه است و با استعداد طبق معمول اما عده محدودی شاید از اهالی استان که تاب و تحمل دیدن قسمت‌ها را نداشته‌اند یا از سر حب و بغض به سریال تاخته‌اند، اعتراض کرده‌اند که چرا یک بیرجندی را عصبانی نشان داده‌اید؟ چرا هر وقت قرار است یک شهرستانی را در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان دهیم عوامل آماج حمله قرار می‌گیرند؟ مگر یک شهرستانی عصبانی نمی‌شود؟

چرا نمی‌تواند دست به یقه شود؟ آیا همه شهرستانی‌ها باید آدم‌های شسته رفته و مبادی آدابی باشند که حتی حق یک عصبانیت ساده را هم ندارند؟ آن هم وقتی که نقش این جوان را یک بیرجندی اصیل بازی کرده! چرا در مقابل جماعت تهرانی چنین واکنشی نشان داده نمی‌شود.

ما در همین قسمت جوانی تهرانی داریم به نام مسعود که شاید کمی نگاهش خطا می‌رود و وراج و گاها عجو در قضاوت و کینه‌ای است  در قسمت دوم ما همین جوان روستایی را می‌بینیم که بسیار نازک‌دل است. 

رفیق باز است با معرفت است و خونگرم. زود قضاوت نکنیم و بگذاریم شخصیت شکل بگیرد و باورپذیر باشد و تا تیپ نشود همه هم و غم عوامل سریال در راستای نمایش صداقت، آداب و رسوم و معرفی یک خطه از کشور بوده نه توهین و افترا حتی دو قسمت قرار بود قصه به همان روستا برده شود اگر بحران کرونا می‌گذاشت. 

به گمانم وقتش رسیده تا این عینک بدبینی را برداریم و نقاط مثبت اثر را هم ببنیم و بپذیریم ما از هر نقطه ایران که باشیم صفات مشترکی داریم که در لحظه بروز می‌کند و این به معنی توهین نیست. در پایان از همه عزیزان بیرجندی که با تشویق و تشکر از عوامل سریال موجب دلگرمی آنها شدند به سهم کوچک خود سپاسگزارم. 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم بتازگی در یادداشتی اظهار داشت: سریال بچه مهندس را  زود قضاوت نکنیم.

علیرضا آینه دار افزود: خیلی بی‌انصافی است یک سریال پربیننده که خط روایی منسجمی دارد و هنوز به خط پایان نرسیده تا پیام خود را منتقل کند قضاوت و یا حکمی برای آن صادر کنیم.

وی گفت: مضمون اصلی قصه هویت‌یابی و توجه به خصوصیات مختلف اقلیمی و فرهنگی کشور است و ملاک قرار دادن تنها یک یا ۲ قسمت از یک سریال افتادن در وادی غرض‌ورزی و هجمه بیهوده خواهد بود. 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: اینها نتیجه پیگیری‌ها و اطمینان خاطری است که از دست‌اندرکاران سریال در شبکه ۲ دریافت کرده‌ام و در این مسیر به منظور تنویر افکار عمومی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در این سریال نخبگی، تیزهوشی، شکوفایی فضایل و قابلیت‌های یک جوان صادق، زلال و البته حاذق دیارمان را شاهد خواهیم بود گفـت: امید است نشریات، پایگاه‌های خبری - تحلیلی و سایت‌های استان نسبت به انتشار واقعیت‌های سریال و درج مطالب روشنگرانه و امیدآفرین اقدام و قضاوت نهایی را به بینندگان واگذار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.