خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: کاهش ترددهای درون شهری، صرفه‌جویی در زمان و وقت، سهولت بیشتر خرید و حتی کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای تجارت الکترونیک و یا همان خرید و فروش اینترنتی است.

شاید در هیچ برهه‌ای از زمان، به اندازه بعد از شیوع بیماری کرونا نیاز به رونق کسب و کارهای اینترنتی احساس نشده بود. در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنفی اجازه فعالیت نداشتند، افرادی با بهره‌گیری از فرصت اینترنت و فضای مجازی همچنان مشتری‌های خود را حفظ کردند.

اما کسب و کارها در بستر اینترنت و تجارت الکترونیک نیازمند برخی زیرساخت‌ها و بسترها است که بدون توجه به آن این موضوع مهم هیچگاه به نتیجه دلخواه نمی‌رسد.

خراسان‌جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید با شناخت ظرفیت‌ها و خلاء‌های تجارت الکترونیک در این استان به رونق آن کمک کرد.

در این میان هیچ‌کس به اندازه افرادی که خود وارد میدان کار شدند از فرآیندها، سختی‌ها و نقاط مثبت و ضعف اطلاعی ندارد.

مردم استقبال نکردند

محمد رادمرد از فعالان حوزه تجارت الکترونیک در خراسان‌جنوبی در گفتگو با مهر اظهار کرد: فعالیت اپلیکیشن ما (اپلیکیشن سامینو) از سال ۹۵ کار خود را شروع کرد.

وی بیان‌کرد: تا قبل از بهمن ۹۸ فقط در زمینه غذا و با رستوران‌ها فعالیت گسترده‌ای داشتیم اما از بهمن ماه سال گذشته تبدیل به یک فروشگاه بزرگ اینترنتی شدیم که محصولات متعددی را عرضه می‌کند.

رادمرد ادامه‌داد: نمی‌توانیم بگوییم وضعیت تجارت الکترونیک در خراسان‌جنوبی ایده‌آل است ولی در روند اخذ مجوز و کار مانع خاصی وجود ندارد.

فعال حوزه تجارت الکترونیک در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در زمینه گسترش عرضه و فروش محصولات به صورت الکترونیکی بیش از هر چیز نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی هستیم، ادامه داد: شیوع کرونا در جامعه ضرورت این موضوع را دوچندان کرده است.

رادمرد گفت: بعد از شیوع کرونا میزان خرید اینترنتی مردم بیشتر شده است ولی به اندازه‌ای که از کمپین «در خانه بمانیم» انتظار داشتیم، نبود.

وی یادآور شد: به صورت کلی کسانی که عادت به خرید اینترنتی دارند در ایام کرونا نیز خریدهای خود را از فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌دادند و عده معدودی در این شرایط به سمت خرید اینترنتی کشیده شدند.

کسب و کار اینترنتی در مسیر حمایت از کالای داخلی

حسن معافی، از دیگر افراد فعال در عرصه تجارت الکترونیک نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: وب سایت فروشگاه (فاکالا) را از سال ۹۴ با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه حمایت از کالاهای داخلی راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در فروشگاه اینترنتی ما فقط کالاهای تولید داخل و به ویژه تولید خراسان‌جنوبی عرضه می‌شود، بیان‌کرد: در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا توجه مردم و مسئولین به کسب و کارهای اینترنتی نیز بیشتر شده است.

این جوان فعال در عرصه تجارت الکترونیک با بیان اینکه در حوزه تجارت ۹۹ درصد موفقیت مربوط به پشتکار است، گفت: در عرصه کسب و کارهای اینترنتی نیز تنها کسانی ماندگار خواهند بود که با پشتکار و تلاش فراوان هیچگاه از کار خسته نشوند.

معافی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های کسب و کار الکترونیک در خراسان‌جنوبی فراهم است، یادآور شد: در حال حاضر استانداری و مجموعه سازمان صمت در جهت کاهش ترددهای مردم حمایت‌هایی از تجارت الکترونیک دارند و من آینده کار را روشن می‌بینیم.

تنوع قیمتی و کالایی وجود ندارد

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با مهر در خصوص خرید اینترنتی در ایام شیوع کرونا و پویش «در خانه بمانیم» گفت: من خرید اینترنتی در قبل از این ایام داشته‌ام و این خریدها از سایت‌های معتبر و دارای شناسه بوده اما متعلق به خراسان جنوبی نبوده‌اند.

فاطمه جعفری با بیان اینکه اکثر خریدهای من در زمینه لباس و لوازم خانگی بوده است، بیان داشت: در فروشگاه‌های اینترنتی استان تنوع کالا و قیمت‌ها را نداریم.

وی در خصوص خرید مایحتاج روزانه این ایام نیز بیان کرد: این خریدها را هم ترجیح می‌دهیم هر چند مدت یک بار لیست کنیم و به صورت حضوری یک نفر از افراد خانواده خرید کند چرا که قیمت‌های تخفیفی فروشگاه‌ها بیشتر است و خرید اینترنتی برای ما مقرون به صرفه نیست.

یکی دیگر از شهروندان خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: هزینه تمام شده خرید اینترنتی برای ما گران‌تر است و با توجه به وضعیت اقتصادی ترجیح بر این است که این خریدهای طوری باشد که حداقل هزینه را برای خانوارها داشته باشند.

رسولی ادامه داد: متأسفانه فروشگاه‌هایی که تخفیف‌های خوبی را برای مشتریان اعلام می‌کنند در بسترهای الکترونیک حضور ندارند و فروشگاه‌های موجود هم مشوق برای انجام خریدهای اینترنتی ارائه نکرده اند.

وی بیان داشت: تبلیغات هم در زمینه اپلیکیشن‌ها و خدماتی که به مردم می‌توانند ارائه کنند نیز بسیار کم است و افراد آشنایی در خصوص خدمات ندارند.

خلأ تجارت الکترونیک در خراسان جنوبی آموزش است

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خلأ کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک در خراسان‌جنوبی موضوع آموزش است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اصناف و واحدهای صنفی در زمینه چگونگی تجارت و کسب و کار در فضای مجازی و بستر اینترنت آموزش لازم را فرانگرفته‌اند، بیان‌کرد: مردم نیز توجه لازم به مزایا و ظرفیت‌های خرید الکترونیک ندارد.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: رفع این خلأ نیازمند همکاری و همیاری همه رسانه‌ها است چرا که با توجه به نقش فرهنگ ساز رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

علیزاده با بیان اینکه ما نیز واحد آموزش اتاق اصناف را در این زمینه فعال کرده‌ایم، گفت: البته در حال حاضر بیشتر وقت ما را نظارت بر اصناف در زمینه دریافت کد بهداشتی گرفته است و ماه رمضان فرصت مناسبی برای این آموزش‌ها خواهد بود.

وی یادآور شد: عدم اقبال برخی از اصناف از فروش محصولات از روش اینترنتی و تجارت الکترونیک نیز به موضوع آموزش برمی‌گردد.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه نیازمند کار تبلیغاتی نیز هستیم چرا که بسیاری از واحدهای صنفی فعال در این عرصه و فروشگاه‌های مجاز عرصه محصولات در بستر اینترنت هنوز در خراسان‌جنوبی به صورت کافی معرفی نشده‌اند.

صدور ۱۳۳ مجوز کسب و کار اینترنتی طی سال گذشته در خراسان‌جنوبی

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته ۱۳۳ مجوز کسب و کار اینترنتی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا توصیه به خریدهای اینترنتی است، اظهار کرد: در این راستا ۳-۴ مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه مجازی را از روش‌های مختلف چون معرفی در سایت سازمان به مردم شناسانده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: فقط فروشگاه‌هایی می‌توانند در کسب و کارهای اینترنتی فعال باشند که نشان اعتماد الکترونیک را از مرکز تجارت الکترونیک کسب کنند.

شهرکی اظهار کرد: بعد از طراحی وب سایت فروش محصولات و مشخص کردن نوع کالایی که در این فروشگاه عرضه خواهد شد، افراد می‌توانند برای مجوز فروش اینترنتی و کسب و کار در فضای مجازی درخواست بدهند.

وی بیان کرد: در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد در کمترین زمان ممکن به درخواست رسیدگی و مجوز مربوطه صادر می‌شود.

البته طبیعی است که خرید و فروش اینترنتی امن نیازمند یک سری از بایدها و نبایدها است چرا که در غیر این صورت در دام شیادان و کلاهبرداران می‌افتیم که با سو استفاده از سهل‌انگاری و بی مبالاتی ما خسارت مالی وارد می‌کنند.

سرهنگ علی محمد پور رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: طی چند روز باقی مانده به پایان سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۰ درصد رشد وقوع جرایم فضای مجازی را داشته‌ایم.

برداشت اینترنتی غیر مجاز آسیب خرید و فروش بدون آموزش

وی با بیان اینکه ۱۱۰ درصد افزایش کشف جرایم سایبری را داشته‌ایم، افزود: برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب همشهری‌ها و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای ۸۸ درصد از مجموع جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی گفت: شهروندان برای انجام خرید امن در بستر مجازی، همانند فروشگاه‌های حقیقی به مجوزها و پارامترهای لازم توجه کنند.

محمدپور با بیان اینکه فروشگاه‌های اینترنتی معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از سازمان صمت هستند، افزود: برخی از کلاهبرداران این نماد را جعل کرده‌اند بنابراین شهروندان می‌توانند با کلیک بر روی نماد و مشاهده کردن مشخصات فروشگاه، تقلبی بودن آن را تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس مقررات کشوری، خرید، فروش و عرضه هر کالایی که در فروشگاه‌های حقیقی ممنوع باشد، قطعاً در فضای مجازی هم ممنوع است، گفت: هم استانی‌ها دقت کنند که برخی از فروشگاه‌ها که کالاهای ممنوعه را عرضه می‌کنند، کلاهبردار هستند.

خرید و فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک بی‌شک یک تحول در عرصه تجارت است اما اگر حلقه مفقوده آموزش در این زمینه تکمیل نشوند نه تنها شاهد رونق این سبک از کسب و کار نخواهیم بود بلکه افراد معدودی که از این طریق خرید و فروش انجام می‌دهند نیز در دام کلاهبرداران می‌افتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1407793
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.