اما فضای مجازی تا چه اندازه می تواند در معرفی کاندیداها موثر و مفید واقع شود و شهروندان را به سمت انتخاب اصلح سوق دهد؟ ابزاری که از آن به عنوان یک تیغ دولبه یاد می کنند چگونه می تواند در معرفی نامزدهای انتخاباتی موفق عمل کند.

 با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همه گیر شدن گوشی های تلفن همراه هوشمند و البته استقبال فراوان از فضاهای مجازی مختلف و متنوع این فضاها از دید نامزدها و طرفداران آنها پنهان نمانده به نحوی که بسیاری از نامزدها حتی قبل از استارت قانونی فرآیند انتخابات،  گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند و با عضو گیری در کانال ها و گروههای تلگرامی، تبلیغات خود را آغاز کرده اند.

بدون شک لرستان از استان های پرتکرار در رسانه و کانال های تلگرمی است که سهم این بخش در انتخابات پیش رو بسیار پررنگ تر از دوره های گذشته خواهد بود، هر چند اثر گذاری تلگرام کمتر از دیدارها و گفت وگوهای رو در رو بوده اما بدون شک تداوم پیامهای اینترنتی و تکرار آن تاثیر بسزایی در نحوه انتخاب و قضاوت جامعه هدف دارد.
با توجه به ویژگی ها و دسترسی های متنوع تلگرام نسبت به سایر برنامه ها و فضای مشابه رقیب، استقبال عمومی از این فضا بیشتر بوده و  رد و بدل سریع پیامهای مجازی میان مخاطبان گروهها به سرعت در حال افزایش است.
می توان گفت در تمامی گروههای تبلیغات انتخاباتی تلگرام، علاوه بر بارنشر انواع سخنرانی ها و اظهار نظرهای سیاسی انتخاباتی، ساخت انواع استیکر، نمایه ها و انتشار تصاویر تبلیغی و یا تخریبی روزانه انجام می شود.
متاسفانه به دلیل عدم نظارت دقیق بر این فضاها، امکان تخریب و تهمت طرف مقابل به راحتی وجود دارد ، امکانی که برخی فرصت طلبان با آگاهی برضعف نظارت در این زمینه آن را برای خود دوچندان کرده و گاها دلیل و مدارک جعلی هم برای تهمت های خود در فضای تلگرام منتشر می کنند.
شاید امروز فضای مجازی از جمله تلگرام به عنوان یک بازوی کمکی برای نامزدها و هواداران ان محسوب می شود اما بدون شک با ادامه روند فعالیت افسار گسیخته گروههای متعدد تبلیغات انتخاباتی، احتمال اشتباه در انتخاب اصلح افزایش خواهد یافت.
به نظر می رسد گرم نگه داشتن تنور انتخابات توسط فضای مجازی خوب است اما گرمایی که توام با تخریب و تهمت بوده و اصل انتخابات را به باد دهد به هیچ عنوان مورد قبول نخواهد بود.
و اما مخاطبان این گروهها نیز که خواسته یا ناخواسته به عضویت گروهها درآمده اند باید هوشیار بوده و حداقل لحظه ای در مورد مطالب بارگذاری شده تفکر کنند و سپس نسبت به انتشار و همه گیر شدن آن اقدام نمایند، به عبارتی باید هنر استفاده درست و کاربردی از این امکان را داشته باشیم.
صرفنظر از فرصت و تهدیدهای فضای مجازی، باید منتظر ماند و دید چگونه این محیط در انتخاب ۹ اصلح از میان ۳۸۶ داوطلب کنونی به مردم کمک می کند؟ و داوطلبانی که  داعیه نجات لرستان را دارند آیا پس از ورود به خانه سبز بهارستان همچنان تلگرام و فضای مجازی را پل ارتباطی فعال و موثری میان خود و مردم خواهند دید؟

داوطلبانی که این روزها ابزارهای رسانه ای را به خوبی می شناسند و اطلاع رسانی همه گیر را در کانال هایی با چندین هزار نفر عضو در دستور کار دارند آیاد پساانتخابات هم اعتقادشان به رسانه و اطلاع رسانی لحظه ای از طریق فضای مجازی پابرجا خواهد بود یا کرکره آن را تا چهار سال بعد پایین می آوردند؟

الهام بابایی خبرنگار ایرنا خرم آباد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.