تشدید ویروس کرونا و ترس از ابتلای به آن از یک طرف و قرنطینه خانگی برآمده از این روند، به وجود آورنده نوعی بی‌حوصلگی شده است که در حال حاضر می‌توان به صراحت آن را در زندگی اقشار مختلف اجتماعی دید.

ناشناخته بودن این ویروس نوعی دوگانگی را در نحوه برخورد و مواجهه با آن بین مردم به وجود آورده به طوری که کانال‌های مجازی را هم سردرگم نحوه مواجهه کرده است.

از سویی مردم هم تاکنون برای در کنار هم بودن به مدت طولانی یا بهتر بگویم قرنطینه خانگی را تمرین نکرده بودند و شاید روزمره‌گی‌ها مجالی برای اندیشیدن به این مساله را نمی‌داد اما همین خلا کم‌کم در گوشه‌هایی از این روش جدید اجتماعی وانمود می‌کند و افراد به دنبال چاره‌اندیشی درباره کاهش آسیب‌ها هستند.

به طور حتم دوران قرنطینه خانگی که بهترین راه برای مبارزه با کرونا و در امان ماندن از شر این ویروس است نیازمند آموزش‌های روانشناسانه و موشکافانه از سوی کارشناسان و متخصصان است اما تحقق این امر جز با همراهی و همگامی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

ضرورت آموزش و کنترل خشم کرونایی

روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: شیوع کرونا و قرنطینه خانگی پیامدهایی را به دنبال داشته و خواهد داشت که مهمترین آن پرخاش اجتماعی است که یکی از مهمترین راهکارهای رهایی از آن، آموزش است.

محمدرضا اسدی یونسی افزود: متاسفانه تاکنون کمتر به آموزش درباره مسایلی همچون پرخاش اجتماعی پرداخته شده است اما با توجه به خستگی و افسردگی به وجود آمده از قرنطینه خانگی ضروت آموزش تخصصی و کارشناسانه بیش از پیش احساس می‌شود.

وی گفت: خستگی و افسردگی این روزها به وجود آورده خلق و خوی منفی در افراد بویژه والدین شده که این شرایط خشم و پرخاشگری را شدت بخشیده است.

این روانشناس معتقد است: خلق منفی به وجود آمده از این وضعیت بعضا کودک آزاری و همسر آزاری در جامعه را افزایش خواهد داد که احتمال وقوع آن بیشتر از طرف مردان محتمل است.

وی با بیان اینکه مردان بیشتر مستعد پرخاشگری هستند اظهار داشت: افزایش تعاملات و برخی شیطنت‌ها توسط فرزندان برای برخی از مردان خارج از حوصله است و آنها را در معرض اصطکاک و تعارض قرار می‌دهد.

اسدی یونسی با بیان اینکه والدین باید برای خود و فرزندان در این دوران برنامه‌ریزی داشته باشند افزود: حضور در فعالیت‌های مشترک تا حد قابل توجهی می‌تواند مانع پرخاش شود.

وی بیان کرد: والدین می‌توانند با فرزندانشان همبازی شوند و از طرفی با برگزاری جلسات خانوادگی مورد ارزیابی صحیح قرار گیرند تا وقتی هم برای ارایه نظرات فرزندانشان باشد.

اسدی کتابخوانی را از دیگر موارد موثر در کاهش پرخاشگری دانست و گفت: تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه به مدت نیم ساعت در روز کارگشا است و از طرفی استفاده از دیگر کتاب‌های آموزنده ضمن افزایش اطلاعات عمومی می‌تواند لحظات شیرینی را برای خانواده به ارمغان بیاورد.

احترام به حریم خصوصی و کاهش پرخاشگری

روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند گفت: احترام به حریم خصوصی یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش پرخاشگری در دوران قرنطینه خانگی است.

تکتم سادات طباطبایی افزود: در خانه ماندن بدون برنامه‌ریزی و احترام به حقوق یکدیگر بدون شک به وجود آورنده تعاملات غیرمنطقی می‌شود و این مهم خود تنش‌های خانوادگی را بین همسران و والدین به وجود می‌آورد.

وی گفت: به طور حتم تمام اعضای یک خانواده از لحاظ اخلاقی و رفتاری با هم تفاهم ندارند پس نباید در این روزها زیاد در رفتارها ریزبینی کرد بلکه باید تعامل در رفتار و اخلاق را در روند زندگی جاری کرد.

طباطبایی اظهار داشت: مستعدترین فرد برای پرخاشگری در خانواده آقایان هستند زیرا با خیلی از رفتارها در خانه تاکنون مواجه نشده‌اند.

وی گفت: از طرفی فشارهای اقتصادی ناشی از در خانه ماندن برای افرادی که حقوق‌بگیر دولت نیستند تا حد قابل توجهی مزید بر علت شده است که سازمان‌های حمایتی باید بیشتر به این حوزه ورود کنند.

به اعتقاد این روانشناس هرچه مهر و عاطفه در خانواده بیشتر باشد شرایط قابل درک‌تر می‌شود پس باید روابط عاطفی تقویت شود.

وی گوش دادن به موزیک‌های آرام‌بخش، تفسیرسازی‌های علمی، کتابخوانی و بازی با کودکان را از مهمترین راهکارهای کاهش پرخاشگری و به تبع آن کودک آزاری و همسر آزاری دانست.

پساکرونا و پرونده‌های خانوادگی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به افزایش پرخاشگری اجتماعی حاصل از دوران قرنطینه در صورتی که تدبیری اندیشیده نشود در دوران پساکرونا شاهد افزایش پرونده‌های خانوادگی خواهیم بود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: نداشتن آموزش باهم بودن باعث شده که برخی از اعضای خانواده بویژه مردان این وضعیت را برنتابند و این خود سبب پرخاشگری می‌شود.

وی گفت: حالا که در این وضعیت قرار گرفتیم آموزش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و آرامش در دوران پساکرونا نیازمند مددکاری اجتماعی از نوع جهادی است.

وحدانی نیا تصریح کرد: امروزه مسایل معیشتی و اقتصادی هم مشکلات خانواده را دوچندان کرده است که باعث برخی بی‌حوصلگی‌ها می شود، در کنار مسایل حمایتی روحی و روانی باید حمایت از اقتصاد هم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌هایی همچون اورژانس اجتماعی این روزها باید با رعایت موازین بهداشتی به سراغ مردم بروند مشکلات را احصا و مورد بررسی قرار دهند تا این مشکلات به وجود آورنده تنش و اختلافات خانوادگی نشود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: متاسفانه برخی پرخاشگری‌های موسوم به کودک آزاری و همسر آزاری در سال‌های گذشته سبب قتل شده که مجازات‌های سختی را دربرداشته است پس بهتر است که در این شرایط با هم مهربان باشیم.

با شیوع ویروس کرونا و تقویت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها در خانه ماندن را به ابتلا ترجیح دادند اما نداشتن آموزش با هم بودن باعث به وجود آمدن برخی مسایل و آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها شده که نیازمند تدبیر در کوتاه مدت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.