هر روز در جامعه شاهد بروز انواع جرائم و بزه هایی هستیم که ریشه آنها را باید در تغییر فرهنگی افراد وهنجارهای پذیرفته جست و جو کرد.
زمانی که افراد از انجام هنجارهای مثبت پذیرفته شده جامعه فاصله می گیرند و یا آنها را زیرپا می گذارند، آسیب اجتماعی بروز می کند و مسوولان و متخصصان باید برای رفع آنها برنامه ریزی و اقدام کنند.
البته دراین راه هم باید گفت که آسیب های اجتماعی دارای دلایل وعلل گوناگونی دارند که به هم دیگر وابستگی داشته و از همدیگر تاثیر می پذیرند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، 4 تن از کارشناسان حوزه جامعه شناسی هرمزگان با به اشتراک گذشتن این موضوع در یک نشست تخصصی بر نیاز به تغییر نگرش مسوولان پیرامون آسیب های اجتماعی تاکید کردند.
این عده از دانشگاهیان هرمزگان در این نشست که با عنوان نقش فرهنگ در کاهش آسیب های اجتماعی، تبادل نظر و اشتراک اندیشه را ضرورت امروز و آینده جامعه دانستند.
خبرگان جامعه شناسی هرمزگان در این نشست تخصصی دیدگاههای خود درخصوص ترس از دادن آمارهای آسیب های اجتماعی، نقش اقتصاد در بروز آسیب های اجتماعی، ارتباط خرده نظام های فرهنگی و چرایی مصرف مشروبات الکلی در ایران مطرح کردند.

** تغییرنگرش جرم انگارانه و فردی دیدن آسیب های اجتماعی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان به صورت مصداقی به موضوع آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: بر اساس آمارهای 6 ماه گذشته، میانگین طلاق در این استان 20 درصد است.
منصور اخلاقی پور افزود: طلاق در رودان 17 درصد، بندرلنگه 22 درصد و بندرعباس به عنوان مرکز استان 33 درصد است و مدت ماندگاری و دوام ازدواج هایی که در هرمزگان منجر به طلاق می شود به 8 سال می رسد.
وی ادامه داد: ازدواج سفید به هیچ عنوان مساله و مشکل حتی کلان شهرهای ایران هم نیست و نظام جمهوری اسلامی بواسطه نگرش آرمانی و اخلاقی خود نسبت به آن حساسیت دارد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان بیان داشت: اعتیاد عامل اصلی طلاق نیست بلکه در رتبه پنجم اثر گذاری است و نارضایتی جنسی با 80 درصد در صدر علل طلاق جای دارد.
اخلاقی پور بیان داشت: البته تابویی درباره مسایل جنسی در جامعه وجود دارد که کسی درباره این عامل بسیار مهم سخن نمی گوید.
وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی را نمی توان با انتزاع خرده نظام ها از همدیگر و سایر حوزه های انتزاعی بررسی و حل کرد، خرده نظام ها بر همدیگر تاثیر گذار هستند و باید با هم مورد بررسی قرار گیرند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: مردی که برای تامین هزینه های زندگی 2 شغله است و اگر شغل سوم پیشنهاد شود آنرا می پذیرد از شدت خستگی در زمان بازگشت به خانه قادر به تامین نیازهای عاطفی همسر و فرزند خود نیست.
اخلاقی پور یاد آور شد: نوع نگاه جامعه نسبت به زن بسته و بسیط است و این نگاه هر چند نسبت به گذشته بهبود یافته ولی همچنان نیاز به بهتر شدن آن وجود دارد، در این نوع نگاه، تفاوت های جنسی را بزرگ می کنیم.
وی ادامه داد: همچنین نقش اقتصاد در حال فروپاشی را نمی توان در بروز آسیب های اجتماعی نادیده گرفت.
وی، نقش اقتصاد در بروز آسیب های اجتماعی را با پرداختن به ماجرای مصرف مشروبات الکلی که مدتی قبل موجب مرگ 22 نفر از ساکنان هرمزگان شد بیان کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار داشت: بطور مثال سازنده مشروب الکلی علت کار خود را تامین هزینه های ازدواجش عنوان کرده و وجه مشترک مصرف کنندگان این مشروب حاشیه نشینی بود.
اخلاقی پور اضافه کرد: بیشتر حاشیه نشینان در اطراف شهرهای هرمزگان از جمله بندرعباس از روستاها برای کسب شغل و زندگی بهتر به این نقاط مهاجرت می کنند که باید آنها را هم در نظر داشت.
این جامعه شناس هرمزگان تصریح کرذ: تا زمانی که نگاه ها جرم انگاری و فردی دیدن این آسیب ها در جامعه حاکم است راه به جایی نخواهیم برد.

** فضای نقد ساختار و تفکر در رسانه ها فراهم کرد
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در این نشست گفت: باید تفکر درستی نسبت به موضوع داشت و فضای نقد ساختار و تفکر را در رسانه ها فراهم کرد، نبود اعتماد به رسانه ها و فعالان اجتماعی از اشکال هایی است که باید رفع شود.
یاسر رستگار ادامه داد: امنیتی کردن یا امنیتی دیدن مسایل اجتماعی خوب نیست، پلیس و دادگستری باید آمار بدهند، بدون آمار و اطلاعات نمی توان برای پیشگیری و حل مسائل اجتماعی اقدام کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود: برخی از نگران شدن مردم نگران می شوند که این خطاست، گام اول حل مسایل اجتماعی آگاهی دادن و ایجاد نگرانی و دغدغه در مردم است.
وی همچنین بیان داشت: همانگونه که منکر وجود عناصر فرهنگی منفی نیستم می گویم نمی توان مسایل اقتصادی را در بروز آسیب های اجتماعی نادیده گرفت.
عضو هیات علمی رشته جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان خاطر نشان کرد: این استان مسایل مهمتری درحوزه اجتماعی دارد که باید مسوولان و کارشناسان با برنامه ریزی آنها را حل کنند.

** برنامه برای 950 هزار عنصر فرهنگی
عضو هیات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم در این نشست اظهار داشت: ابتدا باید بررسی شود آسیب در کدام نقطه فرهنگی رخ می دهد و این زمان انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر دارای اهمیت بیشتری است.
حجت الاسلام محمد داوری بیان داشت: 950 هزار عنصر فرهنگی در کشور داریم که برای آنها و همچنین عناصر فرهنگی دیگری که وارد فرهنگ جامعه می شود باید برنامه داشته باشیم.
وی گفت: تغییر فرهنگی را نمی توان از لایه های پایین اجتماعی انتظار داشت، همچنین نمی توان همه اطلاعات جامعه پذیری را دستوری منتقل کرد.
این کارشناس حوزه نظری فرهنگی خاطر نشان کرد: ساختارهای نامتعادل اجتماعی که موجب ایجاد فرصت های نابرابر می شود اگر حل نشود آسیب اجتماعی بروز می کند، وجود خورده فرهنگ های مُعارض با فرهنگ عمومی را هم باید مد نظر قرار داد.
حجت الاسلام داوری اضافه کرد: قانون ها باید بروز و عادلانه و دارای ضمانت اجرایی درستی باشد، همچنین نظارت ها و بازرسی ها قطعی باشد.
وی تصریح کرد: نقش مردم در این زمینه بسیار حایز اهمیت است و حدود 70 تا 80 درصد نظارت اجتماعی باید توسط آنان انجام شود.

** تا زمانی که تفکر تغییر نکند مشکلات بدتر می شود
مدیرگروه مطالعات نظریه های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دبیر نشست گفت: علت برگزاری این نشست ها شکل گیری نظرها و روش های تازه و بارور و پخته کردن آنها برای حل مشکل های فرهنگی است.
فرهاد امام جمعه ادامه داد: در این نشست ها باید راهبرد و توصیه های کاری و مطالعاتی برای حل آسیب ها و داشتن زیست بهتر بدهیم.
وی یاد آور شد: بیان این مسایل دغدغه ذهنی ایجاد می کند و همانگونه که بیان شد تا زمانی که تفکر تغییر نکند مشکل ها بدتر می شود.
امام جمعه بیان داشت: برخی موارد از آسیب های اجتماعی دارای غلظت فرهنگی بیشتری هستند که این نشان می دهد مساله فرهنگی است.
وی خاطر نشان کرد: به منظور حمایت از افرادی که دچار آسیب اجتماعی شده اند می توان زمینه هایی فراهم کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به آنان خدمات بدهد.
مدیرگروه مطالعات نظریه های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: احیا برخی قانون های مکتوم و تصویب لوایح جدید، اطلاع رسانی مداوم و مکرر قانون ها به منظور افزایش آگاهی و ارتقای مطالبه گری مردم و همچنین ایجاد فضایی برای تشویق مدیران دلسوز از جمله کارهایی است که می توان انجام داد.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.